Nem lehet dohányreklám a Hungaroringen

Vágólapra másolva!
Jövőre már nem lehet dohányt reklámozni a magyar nagydíjon - ez áll a parlamenti elfogadásra váró a dohánytermékekkel való szponzorálási tilalom bevezetéséről szóló törvényjavaslatban, amely az uniós előírásoknak felel meg maradéktalanul.
Vágólapra másolva!

A kormány álláspontja szerint a hatályos szabályozás a dohánytermékek reklámozására és szponzorálására vonatkozó uniós irányelvnek mindenben megfelel, az Európai Bizottság ennek ellenére kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen a reklámtörvény bizonyos rendelkezései miatt. A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű események vonatkozásában ugyanis a magyar szabályok lehetőséget adnak a gazdasági miniszternek arra, hogy kérelemre felmentést adjon a dohányreklámozás általános tilalma alól.

Az unió ezzel ellentétben kifejezetten tiltja a dohánytermékekkel való szponzorációt az olyan, több tagállamot érintő, illetve határokon átnyúló hatást gyakorló rendezvények és tevékenységek esetében, mint például a Forma-1. Szponzorálás útján ugyanis kijátszhatók a reklámozás közvetlen formáira vonatkozó korlátozások. Az Európai Bizottság figyelmeztetése alapján a tervezet éppen ezért általánosságban véve is megszünteti a mentesülés lehetőségét a jövőre nézve.

A magyar szabályozás logikája szerint a dohányreklámokra vonatkozó általános tilalom magában foglalja a dohányáruval összefüggő szponzorálás tilalmát is, ezért a reklémtörvény a szponzorálásról kifejezetten nem rendelkezik. A kialakult gyakorlat szerint azonban a reklámfelügyeleti eljárásban a kiszabható bírság nagyságát befolyásolja, ha megállapítást nyer, hogy a rendezvényen megjelenő tiltott dohányreklám szponzorálási megállapodással függ össze.

A parlament előtt lévő, az Unió felszólítása alapján készült tervezet egyértelműen rögzíti, hogy nem nyújtható szponzorálás dohányárura vonatkozóan olyan rendezvényhez illetve tevékenységhez, amely az Európai Gazdasági Térség több államát érinti vagy azokban zajlik, illetve határokon átnyúló hatással rendelkezik. Határokon átnyúló hatással bíró rendezvénynek illetve tevékenységnek tekinthető különösen az unió több államában megrendezett rendezvény- illetve tevékenységsorozat része, de az olyan rendezvény is amelyre - a jellegéből adódóan - több tagállamból érkeznek résztvevők. A tilalom kiterjed továbbá a közösségen belül meghirdetett eseményekre, valamint azokra a rendezvényekre is, amelyek kapcsán az ott történtekről a térség több államában tájékoztatást nyújtanak. Külön említést érdemel a felelősség kérdését szabályozó rendelkezés, amely szerint a tiltott szponzorálással kapcsolatban a szponzorálást nyújtó és az azt elfogadó vállalkozás egyaránt felelős.

A szigorításokat tartalmazó tervezet miniszteri indokolása rámutat ugyanakkor arra, hogy az általános reklámtilalom következtében az olyan szponzorálási tevékenység, amely a dohányáru vásárlásának ösztönzését reklám útján célozza, illetve éri el közvetve vagy közvetlenül, a jövőben változatlanul tilos.

A dohánytermékek reklámozására és szponzorálására vonatkozó uniós irányelv kizárólag a több országot érintő eseményekhez kapcsolódó szponzorálás tilalmára vonatkozik, a marketing használata (pl. hamutartók, napernyők) ellenben nem tartozik a hatálya alá. Nem tiltja a szponzorációt a kizárólag nemzeti, egy tagállam versenyzői részvételével szervezett eseményeken sem.

2005. februárjában egyébként Magyarország is csatlakozott az ENSZ Dohányzás-ellenőrzési Keretegyezményéhez. A szerződést eddig 57 ország ratifikálta, ami 2,3 milliárd ember képviseletét jelenti az Egészségügyi Világszervezet szerint. A Keretegyezmény ratifikálói elkötelezték magukat a dohány-hirdetések és a cégek szponzori tevékenységének szigorú korlátozása, a megfelelő felvilágosító tevékenység, valamint a passzív dohányzás visszaszorítása mellett