Vágólapra másolva!
Mégsem köti a kamionok számára az összes főút használatát autópálya-matrica megvásárlásához a gazdasági tárca. A teherautóval közlekedőknek a tranzitutakon márciustól vagy áprilistól kell majd fizetniük.
Vágólapra másolva!

A gazdasági tárca vezetője nyáron még azt tervezte, hogy fizetős tranzitutak kijelölésével kényszeríti az autópályák használatára a kamionokat. Az aprólékos előkészületek, a kevéssé hatékonynak ígérkező ellenőrzés, és a matrica-vásárlásra figyelmeztető táblaerdő kihelyezésének nehézségei miatt azonban az ötletet a szakminisztérium elvetette. Azóta már a helyette megálmodott, egyszerűbb megoldás is a múlté, a szakértők ismét útlisták összeállításával foglalkozhatnak - olvasható a Népszabadságban.

A gazdasági tárca a jelek szerint lemondott arról a tervéről, hogy az autópályák után, az ország valamennyi autóútját és állami kezelésű főútját is fizetőssé teszi a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik számára. A matricás díjrendszer kiterjesztése továbbra sem került le a napirendről, de január helyett előreláthatólag márciusra, esetleg áprilisra csúszik. Az előkészítés és egyeztetés ugyanis hónapokat vehet igénybe.

Az összesen mintegy hatezer kilométernyi közút autópályadíj-rendszerbe kapcsolását felvázoló elképzelés elbukásának okai nem ismertek. A döntéshozók esetleg a kistelepülések közértjeibe kenyeret, és tejet szállító fuvarozók költségeinek emelkedése miatt aggódtak. A 3,5-7,5 tonna közti teherautók autópálya- - és jövőre tranzitút - használatát lehetővé tevő, éves matricák ugyanis 2007-ben ötszáz forinttal többe, 106,5 ezer forintba kerülnek majd.

A közúti közlekedésről szóló törvény módosításának kormány elé kerülő tervezetében mindenesetre a valamennyi főút fizetővé tételét szorgalmazó elképzelés helyét egy, a forgalmi igényekhez rugalmasan igazítható megoldás vette át. A régi-új elképzelés szerint a tehergépkocsival csak autópálya-matricával használható utak listáját a kormány vagy a gazdasági tárca rendeletben határozná meg, végleges kijelölésükre azonban egyelőre várni kell.

Az összes autóút és valamennyi egy, kettő, illetve három számjeggyel jelölt út kamionok számára fizetővé tételétől az ideinél mintegy húsz százalékkal több sztrádamatrica eladását remélték. Úgy számoltak: a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsikra az idén várt 2,5 millió után, jövőre már mintegy hárommillió címkét váltanak majd. A tehergépkocsik így a 2006-os tervekben szereplő tízmilliárd forint után, 2007-ben 12 milliárdhoz juttatták volna az Útpénztárt. Ha a korábbi számítások helytállóak voltak, a szaktárca a visszakozással komoly bevételekről mond le.

A tehergépkocsik úthasználatának megfizettetésénél azonban nem a bevételek a meghatározóak. Ennél fontosabb, hogy kevesebb kamion kerüli majd el a fizetős sztrádákat. Így forgalmuk kevésbé zavarja az útjukba eső települések lakosait, csökken a balesetek kockázata, lassul az utak burkolatának rongálódása és mérséklődik a környezetszennyezés.

A matricás rendszer kiterjesztése csupán átmeneti megoldás. Szerepét a használatarányos elektronikus útdíjrendszer veszi majd át. Szolgálatba állítására - kincstári optimizmus szerint - 2008-ban fokozatosan kerül majd sor. Eddig azonban a több tízmilliárd forintos rendszer még az idei, második nekifutásra sem jutott túl a megvalósításához szükséges tanácsadók kiválasztását szolgáló tenderen. Így egyre valószínűbb, hogy a tehergépkocsik legalább 2009-ig matricával használhatják majd az autópályákat.