Vágólapra másolva!
A MÁV Zrt.  hamarosan beadja a Magyar Vasúti Hivatalhoz a MÁV Start Vasúti Személyszállító Zrt. vasúti működési engedély átdolgozott kérelmét, és komoly esélyt lát arra, hogy a MÁV Start Zrt. a működésének július 1-jei megkezdéséhez szükséges engedélyt június végéig megkapja.
Vágólapra másolva!

A MÁV Zrt. személyszállítási engedélye ugyanis június 30-án lejár. A Magyar Vasúti Hivatal pedig nemrég elutasította a MÁV Start Vasúti Személyszállító Zrt. vasúti működési engedély iránti kérelmét.

Az elutasítás indoka, hogy a kérelmezőt a hivatal hiába szólította fel többször is hiánypótlásra, a szükséges dokumentumok egy részét nem csatolta az engedély iránti kérelméhez. A hivatal elutasító határozatában négy pontban foglalta össze a megbízhatóan működő és megfelelő szolgáltatást nyújtó vasúttársasággal szembeni követelményeket. Ezek a következők: jó hírnévvel, megfelelő pénzügyi helyzettel, szakmai alkalmassággal és az okozott károkért való helytállási képességgel rendelkezzen.

A négy pont részletezésekor az üzleti jó hírnévvel kapcsolatban a határozat indoklása kiemeli, hogy a kérelmező nem tudta megnevezni a cég vezetőit, a meglévők megbízatása ugyanis ez év június 30-án lejár. Így nem lehetett azonosítani az eljárás során a vezetőket, következésképpen a szakmai képzettségük megfelelősége sem volt elbírálható. A szakmai alkalmasság körében kiemelte a hatóság, hogy a személyszállítási tevékenységhez szükséges saját tulajdonú ingatlanokkal, illetve azok bérleti jogával sem rendelkezett a MÁV Start Zrt.

A beadott dokumentumokból az derült ki, hogy a pályavasúti üzletág eszközeinek "átcedálásával" számoltak. Ha erre sor kerülne, az a működési engedély azonnal elvesztésével járna. A vasúti törvény ugyanis kimondja, hogy a pályahálózatot üzemeltető harmadik személyre nem ruházhatja át a saját eszközeit.

A pénzügyi teljesítő képességgel kapcsolatban pedig azt írja az indoklás, hogy üzleti tervet a MÁV Start nem adott be a hivatalhoz. A beadott iratokból az derült ki, hogy a társaság 8 milliárd forint bankhitellel és 13-15 milliárd forint alapítói finanszírozással kalkulál. A hivatal tudomása szerint ezzel szemben 12 milliárd forint hitelre írt ki közbeszerzést a MÁV Start, de az eljárás még nem zárult le.

Végül az okozott károk megtérítésére biztosítást kellene kötnie a társaságnak, de úgy, hogy a kár kifizetés ne veszélyeztesse a biztonságos működését. Két biztosítótársasággal kötött szerződést becsatolt a MÁV Start, de ezek mindössze 250 millió forint biztosítási összegre szóltak, amelyben az önrész 90 százalék. A nemzetközi gyakorlatban ez az összeg kirívóan alacsony.