Negyven milliárdot költöttünk ásványvizre

Vágólapra másolva!
Rekord-növekedést ért el az elmúlt egy évben az ásványvíz kiskereskedelmi forgalma. Mennyiségben 22, értékben 19 százalékkal többet adtak el belőle 2006 július-2007 júniusban, mint az előző évben. Összesen 40 milliárd forintot költöttünk a palackozott vizekre.
Vágólapra másolva!

A kiskereskedelmi eladások mennyisége meghaladja az évi 850 millió litert. Legkedveltebb még mindig a dús szénsavas. Az eladott vizek kétharmadát ugyanis a buborékos teszi ki. Évek óta mind népszerűbb viszont a szénsavmentes, és emelkedő részaránya jelenleg egyharmad körül jár.

Az átlagárak alig változtak az utóbbi év során. Az ásványvíz azon kevés élelmiszerek közé tartozik, amelynek fogyasztói átlagára váltotazatlan. Egy liter dús szénsavas idén júniusban, átlagosan ugyanúgy 44 forintba került, mint tavaly a hatodik hónapban. A szénsavmentesből egy liter idén, júniusban átlag 58 forintba került, míg egy évvel korábban 57 forintba.

Az alacsony árak egyik oka a koncentrált értékesítés. A modern bolttípusokra jut az összes eladott mennyiség háromnegyed része. A fogyasztói árak stabilitásának másik oka, hogy az értékesítésből idén minden hónapban 40 százalékot vittek el az általában olcsó kereskedelmi márkák. Tavaly júniusban még csak 35 százalékos részarányt értek el, ahogyan tavalyelőtt is.

A piac érdekes színfoltját jelentik az ízesített ásványvizek. Bolti forgalmuk értékben még csak 1 milliárd forint felett jár, mennyiségben pedig meghaladja a 10 millió litert. Figyelemre méltó azonban, hogy kiskereskedelmi eladásaik megduplázódtak egyik évről a másikra. Az ízeknél egyelőre a citrom dominál.

Itt, a szénsavasnál egy liter átlagára 83 forintot ért el idén júniusban, szemben az egy évvel korábbi 75 forinttal. A szénsavmentesnél csökkenést regisztrált az AC Nielsen Piackutató. A tavalyi 171 forint/liter után, idén júniusban 162 forint/liter következett.