Hosszú sztrájkra készülnek Ferihegyen

Vágólapra másolva!
Két hónapja vitázik a Budapest Airport vezetősége és a dolgozókat képviselő öt szakszervezet a bérmegállapodásról. A végkifejlet úgy tűnik, inkább a sztrájk felé, mintsem a megegyezés felé közeledik. A két legnagyobb szakszervezet időhúzásként értékeli, hogy Ferihegy tulajdonosa elutasítja a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat (MKDSZ) bevonását a repülőtéren kialakult helyzet békés tisztázásába. Az [origo] információ szerint a cég vezetése akár a szakszervezeteket kikerülve is megállapodna a munkáltatókkal, hogy elkerülje a sztrájkot.
Vágólapra másolva!

Már folytatásos regényt is lehetne írni a repülőtéri bértárgyalásokról, olyan régóta húzódnak - mondták az [origo]-nak az érintett szakszervezetek vezetői. A cég vezetése csaknem két hónapja 6,5 százalékos béremelést javasolt visszamenőleg januártól a dolgozóknak. Ebből 5,8 százalékot fizetnének ki átlagosan, a fennmaradó 0,7 százalékot pedig elkülönítenék a bérkorrekciókra - mondta az [origo]-nak Szollár Domonkos a Budapest Airport szóvívője. Erre azért van szükség, mert nagyon nagy a bérkülönbség a dolgozók között és a bérfeszültségen szeretne a vezetőség enyhíteni.

Ez az ajánlat meghaladja a BA menedzsmentje és a repülőtér öt reprezentatív szakszervezete által aláírt, 2006. február 8-i megállapodásban foglaltakat - a megállapodást az üzemanyag-kiszolgálási üzletág mintegy 70 alkalmazottját képviselő és a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezete (LDFSZ) nem írta alá és többször is beszüntették a munkát. Az a megállapodás kimondja, hogy az alapbér emelésének mértéke 2007-ben az előző évi infláció plusz 1 százalék lesz. A Központi Statisztikai Hivatal a 2006-os évben a havi átlagos inflációt 3,9 százalékban állapította meg, amit az új ajánlat 2,6 százalékkal halad meg. A javasolt béremelés egyébként összhangban van a légi közlekedési iparág más vállalatainál megvalósított bérnövelésekkel, illetve az Országos Érdekegyeztetési Tanács ajánlásával, ami a magánszférában 5,5-8 százalékos béremelést javasol.

Átlag feletti jövedelem

A cég menedzsmentje arra is felhívta a figyelmet, hogy 2002 és 2005 között jelentős béremelések történtek a Budapest Airport-nál, amelyek mértéke az országos átlag majdnem duplája volt. Ez azt eredményezte, hogy az alacsonyabb besorolású pozíciók jövedelmei (alapbér és cafeteria juttatások együttesen) is a piaci átlag fölé emelkedtek. Az elmúlt évek béremelései ráadásul a forgalom akkori, jelentős mértékű növekedése idején történtek.

Pető Alfréd, a Repülőtéri Forgalmi Dolgozók Független Szakszervezetének (RFDFSZ) elnöke szerint egyik szervezet sem tartja elegendőnek a 6,5 százalékos ajánlatot, ezért ha nem tudnak hamarosan megállapodni, akkor ismét több hetes sztrájkot helyeztek kilátásba. A helyzet ugyanis semmivel sem jobb, mint az augusztusi hét és fél órás sztrájk idején.

Jöhet a közvetítő, vagy nem jöhet?

Az RFDFSZ és az LDFSZ szerint a Budapest Airport Zrt. elutasítást kísérő indoklása több sebből vérzik, úgy tűnik a tulajdonosok más törvénykönyvet tanulmányoznak, mint az érdekvédelmi szervezetek. Az MKDSZ a Munka Törvénykönyvének 194. paragrafusa szerint ugyanis kollektív munkaügyi vita rendezésekor léphet fel közvetítői szerepben, ilyen vitában pedig csupán két szakszervezet áll a repülőtér vezetőségével, a Repülőtéri Forgalmi Dolgozók Független Szakszervezete és a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezete.

A többi szakszervezetnek érvényes munkaügyi szerződése van a tulajdonossal, és hiába nem valósultak meg az abban foglaltak a munkaadó részéről, az ő kezük 2009-ig meg van kötve, semmit sem tehetnek Ezért teljesen indokolatlan a vezetőség azon feltétele, hogy csak az összes szakszervezet közös kérésére hajlandók bevonni a közvetítői szolgálatot a tárgyalásba, sztrájkra ugyanis csak a mediátor bevonását sürgető RFDFSZ-nek és LDFSZ-nek van lehetősége és joga.

Az RFDFSZ és az LDFSZ szerint a BA vezetőségének van rejtegetnivalója és egyre kevésbé hajlik a kompromisszumos megoldásra, ezért hárította el egy ilyen mondvacsinált indokkal konstruktív kezdeményezésüket . A szakszervezetek vezetői tárgyaláspártiak, ám ha a tulajdonosok "folyamatosan az asztal lábát fűrészelik", nem marad más megoldás, mint egy újabb, akár hetekig tartó munkabeszüntetés.

Az [origo] információi szerint a cég vezetése hajlandó akár hetekig is tárgyalni, de ha nem sikerül megegyezni, akkor a szakszervezeteket kikerülve megállapodnak a munkáltatókkal.

Ferihegyi sztrájkok
2003. december 14.2 órás figyelmeztető (Budapest Airport)
2004. március 22. 2 órás figyelmeztető az LDFSZ szervezésében (Budapest Airport)

2005. július 29. 4 órás(Budapest Airport)
2005 szeptember 4.2 órás figyelmeztető - általános (Budapest Airport)
2005. december 16.2 órás figyelmeztető (Budapest Airport)
2007. április 6-7 2 napos (Celebi + BA RÜK)
2007 augusztus 5.16:30h - 24h-ig azaz 7 és fél óra (Budapest Airport)