A büdzsé étvágyától függ az autópálya-kezelő ára

Vágólapra másolva!
Továbbra is szerepel a tervek között az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. - akár tőzsdei, akár pénzügyi vagy szakmai befektető általi - privatizációja, azt azonban még távolról sem lehet kalkulálni, mekkora bevételre lehet számítani az ügylet révén. Ez attól függ ugyanis, hogy a költségvetés kisebb, de azonnali bevétellel is megelégszik, avagy hosszabb időszak alatt ad túl a cégen, akkor azonban nagyobbat szeretne szakítani.
Vágólapra másolva!

A privatizációs törvény két lépcsőben végrehajtott módosítása nyomán a jelenleg 100 százalékban állami tulajdonú ÁAK Zrt. teljes egészében értékesíthető a piacon (a tavaly nyári első módosítás még előírt minimális, 25 százalék + 1 szavazat állami tulajdoni hányadot). Másfél évvel ezelőtt a gazdasági tárca vezetője úgy nyilatkozott, hogy egy esetleges tőzsdei privatizáció során az ÁAK 20-40 százalékos részvénycsomagját vinnék tőzsdére, és ez mintegy 30 milliárd forint tőkebevonást eredményezhet.

A kormány korábban az ÁAK-t jelölte ki az útépítések finanszírozójának, és a vállalatnak a szükséges forrásokat kötvénykibocsátás útján kellett volna előteremtenie. Kelet-Európa egyik legnagyobb ilyen típusú pénzügyi tranzakciójának fedezete egy, az állammal kötött 75 évre szóló rendelkezésre állási szerződés lett volna. Az állam több mint egyévi felkészülés után végül úgy döntött, hogy mégsem ezzel a módszerrel finanszíroztatja az autópálya-beruházásokat, így az ÁAK végül nem bocsátott ki kötvényt. Nagy Attila vezérigazgató az [origo]-nak elmondta, hogy a kötvénykibocsátási előkészület - a konstrukció elvetése ellenére is - jelentős hozadékkal járt, mivel a céget teljesen átvilágították és átszervezték, az ÁAK a folyamat végére gyakorlatilag felkészült egy esetleges privatizációra. A privatizáció - az elképzelések szerint - az ÁAK részvényeinek tőzsdei bevezetését jelentené, ami 2009-re várható.

Az ÁAK Zrt. magánosítására többféle forgatókönyv is készült, legutóbb a tulajdonos GKM a francia modellt jelölte ki követendő példának. Ennek során egyebek mellett a matricabevétel forgalommal és kezelt hálózatnagysággal arányos része visszakerülne az társasághoz, és megadott keretek között a társaság határozhatná meg a matrica árát is, ugyanakkor a működési kockázatot is a kezelő viselné.

Forrás: MTI

A használattal arányos díjfizetés 2009-től két ütemben váltja fel a matricát

A cég egyébként vonzó befektetési célpont, akár azonnal megvásárolná több szakmai vagy pénzügyi befektető, ezzel nincs is gond - mondta az [origo]-nak a vezérigazgató. Az autópályák üzemeltetése mindenhol a világban jó üzlet, pláne úgy, hogy az állam a másik szerződő fél, hiszen ez jelenti a legerősebb garanciát. A francia modellt követő tervek szerint a közeljövőben 20-25 évre meghosszabbíthatják a cég üzemeltetési szerződését, a magyar gyorsforgalmi utak üzemeltetésére és fenntartására vonatkozó élő szerződés ugyanis 2007. december 31-én lejár. A hosszabbítás akár kétszeresére is növelheti a társaság értékét.

Az ÁAK Zrt. tehát jó pozícióban van, és már két éve folyamatosan nyereséget termel. E derűs képet némiképp árnyalja, hogy a cég az M5-öst üzemeltető AKA Zrt.-ben lévő közel 40 százalékos tulajdonrésze és a fennmaradó 60 százalékra vonatkozó opció nélkül kénytelen elindulni a magánosítás útján, ezt ugyanis a tulajdonos GKM döntése alapján értékesítenie kell.

Forrás: MTI

A sztrádahálózat üzemeltetése is az ÁAK Zrt. feladata

Az ÁAK Zrt. jelenleg 646,5 km autópálya, 129,1 km autóút és főút, valamint 301,4 km hosszú csomóponti ág és pihenőhelyi út, 113 pihenőhely és több mint 1000 önálló hídrész üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el. Csak ez utóbbira idén 8 milliárd forintot költöttek. A sztrádahálózat üzemeltetése, fenntartása, valamint a díjszedési tevékenység is nyereséges.

A cég matricabevétele - amely idén várhatóan eléri a tervezett 36 milliárd forintot - a költségvetés részét képező úgynevezett útpénztárba kerül, és onnan kapnak vissza belőle a érvényes szerződések alapján - magyarázta a vezérigazgató.

A matricás rendszer a tervek szerint 2010-2013-ig marad a személyautók számára. A tehergépjárművek számára a matricás díjszedési rendszert 2009-től fokozatosan váltja fel a használattal arányos fizetést lehetővé tevő elektronikus díjrendszer. Amennyiben az elektronikus útdíjszedési rendszer ellenőrzési jogát megkapja az ÁAK, az is része lesz a folyamatnak.

A díjszedés ellenőrzése miatt is vonzó célpont lehet az ÁAK a befektetők számára. A társaság jelenleg üzemelő - 11 fix kamerás ellenőrző pontból, 16 mobilkamerás gépkocsiból és mobilellenőrző csoportokból álló - rendszere felhasználható az elektronikus kasszírozás során is. Többek között ez is az oka annak, hogy az elektronikus díjszedés külön megjelent ellenőrzési feladataira a tendert kiíró Közútkezelő Kht. kizárólag az ÁAK Zrt.-t hívta meg. Az ellenőrzési rendszer egyébként nemzetközi összehasonlításban is jól teljesít, hiszen hazánkban 100 autósból mindössze kettő bliccel, és a kirótt bírságot is a többségük idejében befizeti.