Csökkent a MÁV hitele

Vágólapra másolva!
A MÁV hitelállománya 314 milliárd forint az év végére várhatóan 267 milliárd forintra csökken a most folyó pénzügyi konszolidáció eredményeként. A vasúttársaság tájékoztatása szerint a tőkehelyzet rendezésére kapott 111,6 milliárd forint és a nemrégiben elhatározott 62,8 milliárd forint költségvetési többletforrás áll a társaság rendelkezésére.  
Vágólapra másolva!

Az idén 35,6 milliárd forint az esedékes hiteltörlesztés, amit a MÁV a tőkerendezés segítségével teljesít, és további 12,3 milliárd forinttal csökkentik a folyószámla-hiteleket. A büdzséből kapott többlet ad lehetőséget további 60,4 milliárd forint hiteltörlesztésre. A vasúttársaság szeptember végén jelentett be egy 50 milliárd forint összegű kedvezőtlen kondiciójú hitel törlesztését, jelezve, hogy az év során még további hasonló lépésekre kerül sor. A szerényebb mértékű hitelállomány-csökkenés oka az idei jelentős, a szolgáltatási színvonal emelését eredményező beruházások - főleg - hitelből történő finanszírozása.

A MÁV az idei költségvetési törvény előirányzata alapján 97,9 milliárd forint költségtérítéssel számolhatott, de a kormány ezt további 62,8 milliárd forint többlet támogatással 160,7 milliárd forintra emelte. Ez az összeg duplája a 2006. évinek. A 160,7 milliárd forint éves költségvetési forrásból 66,3 milliárd forintot kap július elsejétől működő és személyszállítással foglalkozó MÁV Start Zrt., a MÁV Zrt. pedig 94,4 milliárd forintot. Ennek egy része szintén a személyszállítási közszolgáltatás finanszírozását szolgálta az első félévben, a MÁV Start működésének megkezdése előtt. A többi a pályafenntartást és a hiteltörlesztést finanszírozta.

A jövő év kiemelt célja a szolgáltatás szinvonala és a hatékonyság növelése, nemcsak költségmegtakarítással, hanem az üzleti bevételek növelésével. A MÁV csoport legnagyobb bevételi forrása a szállításhoz kapcsolódó menet-, pályahasználati- és vontatási díjak, valamint a személyszállításhoz és a vasúti pálya működtetéséhez kapott állami költségtérítés.

A parlament előtt lévő jövő évi költségvetési törvényjavaslatból az derül ki, hogy helyközi személyszállítási közszolgáltatások és a vasúti pályahálózat müködtetétésének költségtérítésére 135,502 milliárd forintot irányoznak elő, de azt nem lehet tudni, hogy ebből mennyit jut a vasúti- és mennyit a közúti személyszállításra.

A tövényjavaslat szerint ez teszi lehetővé a közszolgáltatás megrendelőjének, hogy a szállítás módjától függetlenül fizethessen a helyközi személyszállítást végző közszolgáltató társaságoknak. A megemelt előirányzat és a közösségi közlekedés folyamatban lévő átalakítása az EU-konform finanszírozást szolgálja - áll a költségvetési törvényjavaslatban.

Az idei költségvetési előirányzat még a vasúttársaságok személyszállítási közszolgáltatásainak és a pályahálózat müködtetésének költségtérítéséről szólt 102,9 milliárd forint értékben, amiből a MÁV 97,9 milliárd forintot kapott.