USA: csak remélik, hogy ez már a mélypont

Vágólapra másolva!
A recesszió 2008 utolsó hónapjában tovább apasztotta a személyautók iránti keresletet a világ legnagyobb piacán. Hétfőn több autógyártó is az amerikai eladások 30 százalék fölötti csökkenéséről számolt be, a helyiek részesedése 50 százalék alá esett.
Vágólapra másolva!

A Toyota 37, a Honda 35, a Ford 32, a General Motors pedig 31 százalékkal kevesebb autót tudott eladni tavaly decemberben az Egyesült Államokban, mint egy évvel korábban - jelentette magyar idő szerint hétfő este a Bloomberg hírügynökség.

A múlt hónapban - a GM-hez hasonlóan - állami hitelcsomaggal megmentett Chrysler számai még nem nyilvánosak, de a Bloomberg által megkérdezett elemzők átlagosan még rosszabb - 48 százalékos - visszaesést becsültek e vállalatnak. A Nissannak 43 százalékot jósolt a Barclays Capital, még december 31-én.

Az adatok ismeretében már biztos, hogy az iparág 16 éve a legrosszabb évét zárta Amerikában - a GM, például, 49 éve nem adott el odahaza ilyen kevés járművet. A Toyota és a Honda éves eladásai 1995, illetve 1993 óta először estek vissza az országban, de a detroiti hármas hazai részesedése valószínűleg így is 50 százalék alá esett, amire korábban még nem volt példa.

"Ha a fogyasztói bizalom nem erősödik meg újra, az autógyártó cégeknek nagyon nehéz dolguk lesz. Nemcsak a GM, a Ford és a Chrysler fog szenvedni, hanem az egész nemzetközi autóipar" - mondta a Bloombergnek az egyik iparági elemző.

"Mindenki azt találgatja, vajon elértük-e már a mélypontot. Októberberben azt hittük, igen, aztán novemberben is. Most kiderült, hogy december még rosszabbul ütött ki" - említette egy másik szakértő.

Az amerikai gyártóknak eközben azzal is szembe kell nézniük, hogy egyes európai versenytársaik - így a Volkswagen és a BMW - éppen az Egyesült Államokban próbálnak előre menekülni, pozícióik jelentős erősítésével.