Európából is szorongatják az amerikai autógyártókat

Vágólapra másolva!
Az amerikai autógyáraknak már nem csak a japán vetélytársakkal, hanem a vérszemet kapott európai riválisokkal is harcolniuk kell. Leginkább a Volkswagen és a BMW igyekszik kihasználni a három nagy vállalat gondjait.
Vágólapra másolva!

A Volkswagen és a BMW amerikai piaci részesedésének bővítésére törekszik az elkövetkező években annak nyomán, hogy a három vezető amerikai autógyár, a General Motors, a Ford és a Chrysler csődközeli állapotba került - hangzott el a Fox News hírcsatorna hétfői híradásában.

A Volkswagen két évtized után ismét üzemet létesít az Egyesült Államokban, és azzal számol, hogy 2018-ra megháromszorozza tengerentúli eladásait, a BMW pedig új kisautóval akar hódítani az amerikai piacon. "Az Egyesült Államok lesz a jövőben a növekedésünk motorja" - jelentette ki Jim O'Donnell, a BMW amerikai főnöke egy interjúban.

Az európai gyártók már korábban is igyekeztek erősebb pozíciót szerezni Amerikában. A VW 1978-ban nyitotta meg gyárát, amelyet azonban tíz évvel később be kellett zárnia a minőségi gondok, a magas költségek és az alacsony kereslet miatt. A francia Renault 46 százalékos részesedést vásárolt az American Motors cégből, de 1987-ben súlyos veszteségek után kivonulásra kényszerült.

Az európai cégek ezúttal azt remélik, hogy a korábbinál szélesebb járműkínálattal, élénk marketingkampánnyal és nem a szakszervezeti munkaerő igénybe vételével elkerülhetik a múltbeli kudarcokat.

A VW egymilliárd dollárt költ új összeszerelő üzemére a Tennessee állambeli Chattanoogában. A tervek szerint a termelés évi 250 ezer járművel 2012-ben kezdődik; közepes méretű szedánt fognak gyártani, amely a Toyota Camryval és a Honda Accorddal versenyez majd, és piacra dobnak egy kisbuszt is, Routan néven.

Hans Dieter Pötsch, a VW pénzügyi vezetője ugyanakkor elismerte, hogy nem csak az amerikai cégekkel, hanem olyan nagy hírű és jelentős amerikai gyártókapacitással rendelkező cégekkel is fel kell venniük a versenyt, mint a japán Toyota. A német vállalat azonban magabiztos, hiszen más piacokon is sikerrel szállt szembe a Toyotával és a Hondával. "Mi vagyunk a piacvezetők Kínában, nem a Toyota" - így Pötsch.

Miközben a legtöbb amerikai gyártó a költségek lefaragásán dolgozik, az Audi, a VW luxusmárkája 2009-ben 15 százalékkal növelni szándékozik marketingkiadásait, amelyek tavaly 80 millió dollárt tettek ki.

Tavalyelőtt, 2007-ben a három vezető amerikai autógyár üzemeiben készült az Egyesült Államokban eladott 16,1 millió autónak valamivel több mint a fele, 40 százalék pedig ázsiai modell volt. Az európai modellek piaci részaránya az utóbbi évtizedben azonban csak 1 százalékkal növekedett, 7,2 százalékra.

A The Wall Street Journal hétfői elemzése szerint a japán gyártók sem kerülhetik el az amerikai gazdaság recesszióját: a Toyota meghatározatlan időre elhalasztotta új amerikai üzemének megnyitását, és a Honda is visszafogta a termelést. A Toyota azt is bejelentette, hogy meghatározatlan időre elhalasztja oroszországi, szentpétervári gyárának eredetileg 2010-re tervezett bővítését, és egyelőre eltekint egy Thaiföldön tervezett dízelmotorgyár megépítésétől is.