Vágólapra másolva!
Elkészült az [origo] legfrissebb árkörképe, amelyből kiderül, hogy a Budaörs és környékén lévő három szupermarket közül kettőben több mint 5 százalékkal emelkedtek az árak. Ez arra utal, hogy az áruházak megkezdték a felkészülést a júliustól érvénybe lépő áfaemelésre. A keménydiszkontokban éppen fordított volt a helyzet, a háromból kettőben csökkentek az árak.
Vágólapra másolva!

Június végén is áttekintettük a hipermarketek árait, a felmérés adatai most különösen fontosak tekintettel a július 1-jén életbe lépő áfaemelésre. Egy hónap múlva leszünk okosabbak, az akkor elkészülő árkörkép választ ad majd arra, hogy mennyivel emelték áraikat az áruházak.

A legfontosabb kérdés, hogy a közelgő áfaemelésből adódó többletterhet ki fogja lenyelni. A kereskedelmi egységek már megtették az első lépést, a gyártókhoz, beszállítókhoz fordultak, ez azonban az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségénél (ÉFOSZ) kiverte a biztosítékot.

A szervezet panaszt tett a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH), mondván, az élelmiszer-kereskedelemmel foglalkozó üzletláncok sorozatban szólítják fel a hazai élelmiszer-beszállítókat arra, hogy a július 1-jével bevezetendő 5 százalékos áfaemelést a szállítók az élelmiszerek árának mintegy 4-6 százalékos csökkentésével vállalják át, vagyis az élelmiszeripari cégekkel fizettetnék meg a kereskedők az áfaemelésből származó terheket. Az ÉFOSZ fenyegetésnek tekinti, azt, hogy a kereskedők levelükben azt írták: " azok a termékek, amelyek forgalma csökkenni fog, átesnek egy választék-felülvizsgálaton, és igyekszünk helyette találni olyan termékeket, amelyekkel növelni tudjuk a forgalmat".

Az Országos Kereskedelmi Szövetség vitatja az ÉFOSZ állításait, a szervezet honlapjáról egyebek mellett kiderül, hogy a választék-felülvizsgálat önmagában nem fenyegetés, különösen, ha kevesebb árut vásárolnak az üzletekben, márpedig Magyarországon ez már harmadik éve így van. A kereskedelem évezredek óta így működik, az áralkuk folyamatosak, sok esetben pedig a gyártó kezdeményez árváltoztatást.

Több helyen drágább lett a kosár

Mindenesetre a legfrissebb árkörkép érdekes adatokkal szolgált. Az egyik áruházban már elmondták, hogy elkezdték beépíteni az árakba az áfaemelést, ami talán magyarázza az előző hónaphoz képest kimutatható jelentős különbséget a kosár árában, ez látszik is az eredményekben.

Forrás: [origo]

A három, Budaörsön és környékén lévő hipermarket közül kettőben több mint 5 százalékkal emelkedett a 64 fogyasztási termékből álló kosár ára, az egyikben pedig több mint 1 százalékos volt az árcsökkenés. Érdekes, hogy pontosan ilyen mértékű, 5 százalékpontos áfaemelés lép életbe a jövő hónap elejétől. A Tescóban május végén 34 106 forintot kértek ezekért a termékekért, a Corában pedig 36 210 forintot, a legfrissebb felmérés szerint a kosarak ára az előbbi egységben 5,1 százalékkal 36 018, utóbbi egységben pedig 38 418 forintra emelkedett. Az Auchanban ellentétes irányú változás következett be, a kosár ára 34 651 forintról 34 204 forintra apadt. (A részletes táblázat erre a linkre vagy a táblázatra kattintva jön elő.)

Mi a helyzet a kemény diszkontokban?

A hipermarketek árainak feltérképezése mellett ismét megvizsáltuk, május óta mennyivel változott a kemény diszokontokban összeállított válságkosár ára. Júniusban alaposan felfordult a keménydiszkontok - túlélőkosár alapján kialakult- sorrendje, a májusi legolcsóbb Aldi júniusban 99,50 forinttal drágult, s ezzel a harmadik helyre sorolódott.

Az előző hónapban a legdrágább Penny Market előrelépett a második helyre, miközben - igaz, csak minimális előnnyel - a legnagyobb árcsökkentést tudja magáénak 123 forinttal. Júniusban a Lidl válságkosara bizonyult a legolcsóbbnak úgy, hogy májushoz képest 122,50 forintot faragtak le a kosár árából. Első látásra torzíthatja az összevetést, hogy az Aldiban csak 50 százalékos almalé kapható - ami értelemszerűen drágább a kosárban szereplő 12 százalékosnál -, ám az Aldi hátránya nagyobb, mint a kosarának jellemzően 60 forint körüli, ebből adódó drágulása.

Árak, termékek, áruházak

Aldi

Lidl

Penny Market

Május

Június

Május

Június

Május

Június

Kristálycukor 1 kg

209

209

199

199

205

205

Fehér kenyér 1 kg

249

245

249

249

249

249

Liszt 1 kg

89

99

89

89

83

79

Mirelit pizza 1 db (300 gramm)

189

189

189

189

229

229

Sertés- vagy baromfipárizsi 1 kg

300

398

379

349

398

398

Tej 1,5%-os 1 liter

169

159

169

159

159

149

Almalé 12%-os 1 liter

133

159*

95

95

93

93

Margarin 500 gramm

129

119

169

89

119

105

Ásványvíz 1 liter

23

27,50

30

27,50

24,50

24,50

Mosópor 1 kg

225

225

189

189

294

200

Toilettpapír 1 tekercs

40

25

20

20

18

17,50

Összesen

1755

1854,50

1777

1654,50

1872

1749

Sör 3%-os 1 liter

-

218

-

198

-

118

Mindösszesen

2072,50

1852,50

1867

* az Aldiban csak 50 százalékos almalé kapható

Forrás: [origo]-gyűjtés

A kosárban szereplő termékek között a legnagyobb változásokat a párizsi mutatja, amelynek ára 300-ról 398 forintra emelkedett az Aldiban, a Lidlben viszont 379-ről 349-re esett. A mosópor a Penny Marketben 94 forinttal lett olcsóbb, míg a margarin ára a Lidlben 80 forinttal lett kisebb. Az áruházak összevetésében a legnagyobb áreltérést a pizza mutatja, ami a Pennyben 40 forinttal drágább, mint vetélytársainál, míg a kosárba most először bekerülő "alapsör" ugyanott 100, illetve 80 forinttal olcsóbb az Aldi, illetve a Lidl hasonló termékénél. A kosár sörrel való bővítése a sorrendet egyébként nem változtatta meg, de a legolcsóbb Lidl és a második Penny Market kosarának árát lényegesen közelítette egymáshoz, azaz számottevően csökkent a Lidl előnye.