Vágólapra másolva!
Az élénkülés jeleit mutatja az európai autópiac, ám ebből a régióban és Magyarországon semmit  nem érezni. Októberben a magyar piacon 70 százalékkal kevesebb autót helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban.
Vágólapra másolva!

Rákapcsolt az autópiac: októberben 1,263 millió személygépkocsi talált gazdára az európai autópiacon, ez 11,2 százalékos, éves szintű bővülést jelent, ami közel duplája a szeptemberi 6,3 százalékos növekedésnek - derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének legfrissebb jelentéséből. (Az elemzés a Cipruson és Máltán regisztrált autókat nem veszi figyelembe.)

A bővülést elsősorban a nagy nyugat-európai országok autópiacai hozták össze, Németországban 24, az Egyesült Királyságban több mint 30, Spanyolországban és Franciaországban pedig 26,1, illetve 20 százalékkal több új személyautót helyeztek forgalomba, mint 2008 októberében. Az 15 régi uniós tagországban összesen 1,168 millió autó kelt el októberben, ami 16 százalékos növekedésnek felel meg.

Gyászos adatok a régióból, utolsók között Magyarország

A tízhavi statisztika azonban sokkal rosszabb képet fest: a teljes európai autópiacon január és október vége között 12,206 millió új gépkocsit regisztráltak, ez közel 3 százalékkal marad el az előző év azonos időszakában feljegyzett statisztikától. A gyenge eredmény elsősorban a kelet-európai térség kiábrándító teljesítményével magyarázható, a kontinens gyakorlatilag ketté vált, amiben fontos szerepet játszik az is, hogy számos nyugat-európai országban a romncsprémium-programok miatt bővül a válságban már az év elején padlóüra került ágazat.

Októberben, a régión belül egyedül Csehország tudott felmutatni pozitív statisztikát, a több mint 14 ezer eladott új autó 8,8 százalékos növekedést jelent. A többi országban (Bulgária, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Románia, Szlovákia, Szlovénia és Magyarország) 8,4-81,6 százalékos hanyatlást mért az ACEA. Az tízhavi mutató szintén nagyon gyenge, a múlt év első tíz hónapjában, a kérdéses országokban közel 1 millió új autót adtak el a kereskedők, míg az idén 700 ezernél is kevesebbet, vagyis harmadával szűkült a piac.

Magyarország a sereghajtók között van, az ACEA becslése szeirnt októberben mindössze 3557 új autót értékesítettek, ez pedig 71,3 százalékos visszesést jelent. Ennél rosszabb mutatót csak Lettország és Észtország mondhat magáénak októberben. Január és október vége között valamivel több mint 52 ezer új gépkocsival gazdagodott a hazai autópark, ez 60 százalékos hanyatlást jelent éves összevetésben.

Gyártók versenye

A legnagyobb autógyártók jól szerepeltek októberben, kiemelkedő teljesítményt nyújtott a Nissan, amely tavalyhoz képest 56 százalékkal több autót éretékesített. Ezzel párhuzamosan a Renault 33, a Hyundai 32, a Kia 25 százalékkal növelte eladásait. Az európai piac több mint ötödét uraló Volkswagen-csoport 6, a 13 százalékos részesedésével második helyen álló - a Peugeot-ról és a Citroënről ismert - francia PSA-csoport és a harmadik helyezett Ford egyaránt 15 százalékot meghaladó növekedést ért el októberben.

A vesztesek közé került a múlt hónapban a Mitsubishi és a BMW, a japán cég eladásai 26 százalékkal csökkentek éves összevetésben, a bajor autógyártó pedig 9 százalékos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. Mínuszos hónapot zárt a Daimler is, 3,3 százalékkal adott el kevesebb autót, mint 2008 októberében.

A tízhavi adatok alapján, az ACEA által mért gyártók közül csak néhány konszern büszkélkedhet pozitív eladási mutatóval, a Hyundai 24, a Fiat közel 4, a Kia pedig 2 százalékos pluszt produkált. A Volkswagen-csoport 0,7, a PSA-csoport 4,6, a Ford pedig 1,6 százalékos mínusszal zárt az januártól október végéig terjedő időszakot.