A Fidesz nem zárja ki a regadó eltörlését

Vágólapra másolva!
Átalakulhat a regisztrációs adó rendszere, a jövő évi választások nagy esélyese, a Fidesz tervei között ugyanis az adófajta részleges eltörlése is szerepel. Az autókereskedők szerint alacsonyabb és arányos regisztrációs adóra volna szükség, az eltörlés viszont azzal fenyegethet, hogy roncsok lepik el az országok. Igaz, az érintett járművek körének korlátozásával enyhíteni lehetne ezt a hatást.
Vágólapra másolva!

"Bár még korai lenne bármilyen konkrét adólépésről nyilatkozni, mindenképpen számolunk azzal a lehetőséggel, hogy átmenetileg eltöröljük az 1600 köbcentiméternél kisebb motorral hajtott autók esetében a regisztrációs adót" - mondta az [origo]-nak Varga Mihály, a Fidesz gazdaságpolitikusa, korábbi pénzügyminiszter.

A regisztrációs adó rendszerének átalakítása nem most vetődött fel először, a Fidesz már az előző választások előtt is felvetette, hogy a viszonylag kis motorral szerelt autók esetében eltörölnék ezt az adónemet. A gazdasági válság miatt visszaeső autóeladások miatt egyes autókereskedők és -importőrök is felvetették a regadó rendszerének átalakítását, abból kiindulva, hogy a regisztrációs adó differenciált mérséklése olcsóbbá tenné az autókat és így javíthatná az eladási statisztikákat.

A regisztrációs adót a járművek magyarországi forgalomba helyezésekor kell megfizetni (vagyis vagy az új, vagy pedig a külföldről behozott használt autókra vonatkozik), az adó mértéke a jármű környezetvédelmi besorolásától és a motor nagyságától függ. A rendelet 16 kategóriát különböztet meg, az adó összege pedig 250 ezer forinttól több millióig terjedhet. Az 1600 köbcentinél kisebb motorral szerelt gépkocsikra akár 1,5 millió forint is lehet a regisztrációs díj, de 250 ezer forintot mindenképp fizetni kell (konkrét példákat keretes írásunkban találhat).

Fokozatos bevezetés várható?

Első ránézésre logikus lépés az autópiac felprögetésére a regisztrációs adó eltörlése, a helyzet azonban nem ilyen egyszerű, a válság ugyanis sok mindent átírt ezen a téren is - ezek közül a legfontosabb a háztartások jövelemének csökkenése.

Beszédes, hogy a Fidesz 2006-os választási programjában még az szerepelt, hogy amennyiben megnyerik a választásokat, akkor részlegesen mindenképp eltörölnék ezt az adónemet, most pedig már csak lehetőségként szerepel ez a pont a tervek között. A kormánypárti politikusok akkor azzal utasították vissza az ellenzéki párt elképzelését, hogy az jelentősen apasztaná az állami bevételeket, miközben indokolatlanul előnyös helyzetbe hozná a kisebb új autókat a nagyobb használtakkal szemben. (A kormányoldal álláspontja azóta változott, idén januárban Bajnai Gordon még nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszterként fel is vetette, hogy a terhek enyhítése érdekében esetleg eltörölhetnék a regisztrációs adót - de erre végül nem került sor.)

Annak érdekében, hogy a már az országban lévő, regisztrációs adó megfizetése mellett készleten álló járművek értékesítése ne lehetetlenüljön el, nem kizárt a regadó kivezetésének több évre elhúzása, azaz fokozatos, lépésről-lépésre történő megszüntetése - mondta az [origo]-nak Font Sándor, a Fidesz szakpolitikusa. A fokozatokat például a hengerűrtartalomhoz is köthetik a politikus szerint.

Ellenérvek ezzel együtt most is akadnak, igaz, más jellegűek. A regisztrációs adó eltörlése ugyanis - bár nagyon népszerű intézkedésnek tűnik - könnyen visszaüthet. "A regadó eltörlése nem igazán jelentene megoldást az ágazat számára, mert ha ez a tétel eltűnik, akkor a gyártók várhatóan a listaárat tolnák feljebb, így egyáltalán nem biztos, hogy a fogyasztók jelentős árcsökkenéssel szembesülnének, miközben az állami bevételek csökkennének" - mondta az [origo]-nak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Az új autók áresésének elmaradásával azért érdemes számolni, mert az autógyártók a listaárat a regisztrációs adóval együtt kalkulálják ki - vagyis ha az adó csökken, a gyártó ára feltehetően nő, így összességében nem, vagy csak alig csökkennének az árak a szalonokban.

Összesett a magyar piac

A regisztrációsadó-bevételek alakulása az eladások visszaesésével magyarázható. Az európai ágazati szervezet, az ACEA legutóbbi adatsora szerint októberben 3557 autó talált gazdára Magyarországon, ami éves összevetésben több mint 70 százalékos hanyatlást jelent. Az első tíz hónapban pedig 60 százalékkal 52 ezer darabra esett vissza az értékesítés.

A JATO Dynamics piackutató cég legfrissebb adatai szeirnt az év első tizenegy hónapjában forgalomba helyezett autók száma 60,5 százalékkal, vagyis mintegy 86,5 ezer darabbal 56,5 ezer gépkocsira csökkent az előző év hasonló időszakához képest. A Datahouse Kft. szerint az idén novemberben forgalomba helyezett autók száma 65,7 százalékkal 3460 darabra esett, míg a kishaszonjárművek piaca 53 százalékkal, 789 forgalomba helyezett teherautóra szűkült.


Az elnök szerint a végleges eltörlése azért sem lenne jó lépés, mert ebben az esetben félő, hogy sok nagyon öreg, kvázi roncsautó érkezne az országba Nyugat-Európából - az olcsóbbá váló autók közül a mostani jövedelmi helyzetben ugyanis különösen a használt gépkocsik vonzereje nőne meg, nem pedig az újabb autóké, amelyek listaárának emelkedése részben ellensúlyozná is az adó eltörlését. Nyilvánvalóan a Fidesznek sem lehet érdeke, hogy öreg autók behozatalát támogassa az regisztrációs adó szabályozásának módosításával, ezt megelőzendő várhatóan csak bizonyos életkor alatt vagy meghatározott környezetvédelmi normákat teljesítő járművekre vonatkozna a könnyítés. Erre szükség is van, mert Lengyelországban és Romániában az enyhe regisztrációsadó-szabályozás miatt sok, a nyugat-európai országokban nem használt, több esetben selejtezésre váró gépkocsi jelent meg.

A leendő szabályozás igazodna az Európai Unió - egyébként nagyon szigorú - környezetvédelmi előírásaihoz, aami biztosítja, hogy ne váljon roncstemetővé az ország - mondt lapunk kérdésére Font Sándor. Életkori megkötöttséget tehát nem terveznek beemelni a szabályozásba - ezt a politikus szerint nem is teszi lehetővé az uniós szabályozás -, hanem a károsanyag kibocsátás európai szabályozása lenne a mértékadó.

A Gémosz szerint az eladási árra vetítve legfeljebb 10 százalékos regisztrációs adó lenne elfogadható, és a korszerűtlen, öreg autók visszatartásával kiegészített jogszabály jó kompromisszumot jelenthetne hosszú távra.

Felültervezett idei számok

Államháztartási szempontból amúgy nem lenne hatalmas érvágás a regadó eltörlése. A Pénzügyminisztérium (PM) az idei évre 82 milliárd forintos bevételre számított, az októberi részletes államháztartási adatok szerint az év első tíz hónapjában ebből mindössze közel 30 milliárd forint folyt be, ami alig több mint harmada a tervezettnek. A múlt évben január és október között már teljesült az éves terv 87 százaléka.

Ennyit spórolhatnánk - elvileg

A 8-as vagy ennél jobb kategérióba sorolt gépkocsi, mondjuk egy idén vásárolt - 1,3 literes - Suzuki Swift esetében 361 ezer forint az adó. A rosszabb, 6-8 közötti kategóriába sorolt, 1100 és 1400 köbcentiméter közötti motorral hajtott autónál 542 ezer forint, a 4-es besorolású autó után 722 ezer forintot kell fizetni, a 4-esnél rosszabb környezetvédelmi kategóriában szereplő autó pedig 1,08 millió forintos regisztrációs adót jelent.

A regisztrációs adóból származó idei bevételek jelentős felültervezése miatt jövő évi büdzsé tervezésénél sokkal vékonyabban fogott a szaktárca ceruzája, mindössze 39,3 milliárd forint bevétel szerepel az előirányzatban. Bár elképzelhető, hogy a legújabb prognózisoknak megfelelően a gazdaság összteljesítménye javulni fog a következő év második felében, a vásárlóerőre vonatkozó előrejelzések 5 százalékos hanyatlást jósolnak, márpedig a gépkocsivásárlások esetében ez utóbbinak van jelentősége, ebből adódóan reálisnak tűnik a jövő évi bevételi terv.

Az emberek válság enyhülése után első körben a mindennapos kiadásaikat próbálják majd helyrerakni, a lakosság el van adósodva, ráadásul könnyen lehet, hogy a hitelezésben drasztikus szigorítások lépnek életbe, ezért várhatóan még éveket kell várni a magyar autópiac feltámadására.