A kerozinadó mellett az Európai Parlament

Vágólapra másolva!
Kerozinadó bevezetése mellett foglalt állást az Európai Parlament. A nemzetközi légi közlekedést jelenleg nem terheli üzemanyagadó, amely így tisztességtelen üzleti előnyt élvez a többi közlekedési ágazattal szemben. A képviselők a széndioxid-kibocsátás kereskedelmi rendszerébe is bevonnák a repülést.
Vágólapra másolva!

Az Európai Parlament gyakorlatilag jóváhagyta a kerozinadó bevezetését heti ülésén. "A repülés éghajlatváltozásra gyakorolt hatásának csökkentése" című jelentést nagy többséggel fogadta el az EP.

A nemzetközi légi közlekedésre jelenleg sem hozzáadottérték-, sem üzemanyagadót nem szabnak ki, és a kiotói egyezmény előírásai sem terjednek ki erre a területre. Az európai képviselők azt szeretnék, ha az EU világszerte fellépne a repülőgépek által az éghajlatváltozásra gyakorolt hatás mérséklésért. A képviselők mielőbb megadóztatnák a kerozint, és a széndioxid-kibocsátás kereskedelmi rendszerébe is bevonnák a repülést.

A parlament szerint kiemelt cél, hogy az egyébként dinamikusan fejlődő légi közlekedésben az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását a lehető legnagyobb mértékben csökkentsék. Ezt úgy kellene megvalósítani, hogy közben ne torzuljon az EU-s és az EU-n kívüli cégek közötti verseny. Továbbá, az adómentesség miatt a légi közlekedés tisztességtelen üzleti előnyt élvez a többi, adó alól nem mentesülő közlekedési ágazattal szemben.

Az elfogadott szöveg szerint "az EP teljes mértékben egyetért a bizottság azon szándékával, hogy igyekszik bevezetni a kerozinadót, és sürgeti ennek mihamarabbi megkezdését a belföldi és EU-n belüli járatok megadóztatásával".

A jelentés szerint annak érdekében, hogy költséghatékony módon csökkentsék a széndioxid-kibocsátást, a kondenzcsík- és a pehelyfelhő-képződést, jobb légi irányításra is szükség van. Emellett a képviselők úgy látják, hogy a Bizottságnak a légi közlekedésben is ösztönöznie kellene a bio-üzemanyagok felhasználását.

A jelentés külön foglalkozik a légi közlekedés bevonásának lehetőségével az európai kibocsátás-kereskedelmi rendszerbe (ETS), és azzal, hogy az ETS az EU-n kívüli légitársaságokra is vonatkozhasson. Az egyik elfogadott módosító indítvány értelmében a parlament arra kéri a Bizottságot, hogy haladéktalanul végezzen hatásvizsgálatot javaslattervezeteinek sajátos paramétereire. Így például a repülésre vonatkozó határértékek szintjére, a megfelelésre, a részt vevő felek kiválasztására vonatkozóan.

Az új repülési rendszernek a szöveg szerint minden uniós repülőtérről induló és oda leszálló járatra ki kell terjednie, lehetőség szerint az uniós légteret átmenő forgalomra használó interkontinentális járatokra is. Erre azért lenne szükség, hogy a piaci szereplőkre egyenlő feltételek vonatkozzanak, és elkerülhető legyen a piac torzulása az EU-n kívüli célpontokba irányuló járatok javára.