Millliárdokat osztott az unió útfejlesztésre

Vágólapra másolva!
Harminc kiemelt közlekedési útvonalra összesen több mint ötmilliárd euró elosztását jelentette be az Európai Bizottság szerdán az idén kezdődött hétéves költségvetési időszakra.
Vágólapra másolva!

A pénz közel négyötödét vasúti folyósok építésére fordítják. Olyan gyorsvasútvonalakról van szó, mint a Lyon-Torino (754 millió euró), amelyet a tervek szerint később Budapestig, sőt az ukrán határig meghosszabbítanak, a Berlin-Nápoly-Palermo (960 millió) vagy a Párizs-Pozsony (438 millió euró), amely később ugyancsak tovább húzódhat a magyar fővárosig.

Az elsőként említett vonalon belül a Budapest-Miskolc/Nyíregyháza gyorsvasútra 8 millió eurót különített el a bizottság, amely az Európai Parlament véleményének meghallgatása után dönt véglegesen a pénzekről.

A nem vasúti folyosók közül a Rajna-Majna-Duna vízi folyosó fejlesztésére 190 millió euró jut Rotterdamtól a Fekete-tengerig. Ezen belül 4 millió jut a magyarországi navigációs adottságok javításának tanulmányozására.

A Görögországtól Szófián át Budapestig vezető autópálya építésére 3,48 millió eurót ad a bizottság.

Az Athén-Nürnberg/Drezda vasúti folyosón belül a Biatorbágy-Tata szakaszt érintő vizsgálatokra 1,22 millió eurót szánnak.

További közlekedési beruházások most jóváhagyott uniós finanszírozása között szerepel 3 millió euró a Ferihegyi repülőtérre vezető vasút építésére is.

Brüsszel elsősorban - a mostani számok szerint 56 százalékban - azokat a szakaszokat finanszírozza, amelyek két ország határövezetébe esnek, és a tagállamoknak nem igazán érdekük önerőből vállalni a kiépítést. Ahogy a bizottság szerdai közleménye fogalmaz: "előnyben részesítette a határkeresztező projekteket, valamint a környezetbarát közlekedési módokat, köztük a belvízi hajózást és a vasutat".

Jelentős finanszírozást kaphat még a Lisszabont Madriddal összekötő nagy sebességű vasútvonal kiépítése (Évora-Mérida), a baltikumi gyorsvasútprojekt, a Szlovénia és Olaszország közötti összeköttetést előkészítő tanulmány, a Fehrman-szorosban kiépítendő vasúti és közúti összeköttetés, az Alpokat a Brenner-hágónál és a Mont Cenisnél átszelő vasúti vonalszakasz és a Szajna-Schelde belvízi hajóút is. A bizottság emellett az európai vasúti forgalomirányítási rendszer (ERTMS), az intelligens közlekedési rendszerek (ITS) és a légiforgalmi szolgáltatás (ATM) köréből is választott projekteket.

A témával kapcsolatban nemrégiben lebonyolított európai parlamenti meghallgatáson Balázs Péter volt EU-biztos, a Párizs-Pozsony vasútvonal uniós koordinátora egyebek között azt hangoztatta, hogy a kelet-európai országok infrastruktúrájának fejlesztése fontos eszköz a térség és a tagságra vágyó államok integrációjának segítésére.

Szerinte Magyarország számára nagyon fontos, hogy a gyorsvasút Bécsig és Pozsonyig eljuthat, mert oda Budapest már nagyon közel van. Emellett ez a forgalom növekedését is jelenti a térségben, ami gazdasági előnyöket hordoz magában.