Adóemelés drágíthatja tovább a dízelt

Vágólapra másolva!
Még magasabb dízelárakat hozhat az, hogy az EU egységesíteni kívánja a dízelre és az ólommentes benzinre vonatkozó minimális jövedéki adó szintjét az unióban. A Magyarország számára áremelkedéssel járó lépést a nagy anyagi és környezeti károkat okozó üzemanyag-turizmus elleni küzdelem részeként magyarázzák. Az ellenzők szerint viszont az adóharmonizáció fokozza az inflációt, és lassítani fogja Európa gazdasági növekedését.
Vágólapra másolva!

Az Európai Parlament (EP) közel 20 százalékkal emelné a dízelre rakodó adót: az ezer literre jelenleg vonatkozó 339 eurós adó így 359 euróra nőne - igaz, a terv szerint csak 2015-re. Az Európai Bizottság (EB) még gyorsabban, és még magasabbra emelne, szerintük a dízel minimális adótartamának 2012-re kellene elérnie az ólommentesét, 2014-re pedig 380 eurós minimumadót javasolt, ám ezekkel az EP nem értett egyet. A döntés még nem lefutott, mert adózási kérdésekben az Európai Parlament csak konzultációs jogkörrel rendelkezik, a tagállamok minisztereiből álló tanácsnak egyhangúlag kell meghoznia döntését.

A parlamenti javaslatok legtöbbje ugyanakkor az Európai Bizottság számára elfogadhatatlan, hiszen ezek gyengítenék az éghajlat és az egységes piac védelmére irányuló stratégiát Kovács László szerint.

Az EB adóügyi biztosa szerint a nagyobb mértékű emelés nem fogja fokozni az infláció ütemét: a bizottság hatástanulmánya szerint a javasolt növekedés éppen csak lépést fog tartani a 2017-ig várható, évente 2,2 százalékos inflációval. Kovács szerint az éghajlatváltozás és a globális felmelegedés az inflációnál sokkal nagyobb veszély.

Eurómilliárdos veszteségek

Az indoklás szerint a lépés segíthet csökkenteni az üzemanyag-turizmust, ami sok tagállamnak eurómilliárdos veszteséget okoz. A szállítmányozó cégek kamionjai gyakran jelentős kerülőket tesznek azért, hogy az alacsonyabb adószintet alkalmazó tagországokban töltsék fel üzemanyagtartályaikat. Ez pedig jelentősen növeli az éghajlatváltozásért felelős üvegházhatású gázok kibocsátását is.

Az alacsonyabb kulcsokat alkalmazó tagállamok részéről persze komolyabb ellenállás várható az egységes adóemeléssel szemben. A tervezetet nem önérdekből ellenzők szerint az adóemelés lassítja a gazdaság növekedését, áremelkedéssel és az infláció növekedésével járna, miközben Európában éppen ellenkező lépésekre lenne szükség.

A tagállamok között a gázolajra kivetett adó jelentősen eltér. E különbségek a határ menti térségekben üzemanyag-turizmushoz és a verseny torzulásához vezethetnek - indokolta az elképzelést az előterjesztő Olle Schmidt svéd liberális EP-képviselő. Korlátoznák viszont a további adóemeléseket a legmagasabb adókat alkalmazó államokban: a 400 eurónál nagyobb dízel- és 500 eurónál magasabb benzinadót alkalmazó tagállamokat 2015-ig eltiltanák a további emeléstől. Lettország, Litvánia, Lengyelország, Bulgária és Románia haladékot kapna, és 2016-ig kellene adót emelnie.

A forint árfolyama is számít

Magyarországon már most is 310 forint fölött van a gázolaj átlagos kiskereskedelmi ára, de a várhatóan lépcsőzetes adóemeléssel ez tovább emelkedhet: az ólommentes benzin adója tavaly ezer literenként 413 eurónak megfelelő összeg volt, a dízel adója 339 eurónak felelt meg. A magyarországi dízelárak a régióban a magasabbak közé tartoznak, de Szlovákiában az átlagosan 312 forintos literenkénti magyar árat is meghaladja a gázolaj ára. Északi szomszédunknál átszámítva 320 forintnál is drágább a dízel. A másik végletet Ukrajna képviseli a régióban, ahol messze 200 forint alatt vannak az aktuális árak.

Ha bekövetkezne az uniós szintű harmonizáció, az egyértelműen áremelést okozna - mondta Deák László, a PricewaterhouseCoopers igazgatója az [origo]-nak. Mostani árfolyamon körülbelül 10 forintos emeléssel járna, de a forint euróhoz viszonyított értékének változása csökkentheti (erősödés) vagy növelheti (gyengülés) a drágulás mértékét. (Az unió a minimum adót egy évenként egyszer meghatározott átváltási árfolyam alapján számítja azon országokban, amelyek még nem tagjai az euróövezetnek.)

Egységes piachoz egységes adók

Az egységes belső piacra vonatkozó uniós törekvés egyértelműen egységes adókat kíván, ahogyan a vámoknál ez már meg is történt - mondja a szakértő. Az egyes árucikkek eltérő adótételei kereslettorzítást okoznak, ami a cigaretta, vagy az üzemanyag esetében érzékelhető leginkább. A dízelnél súlyosbítja a hatást, hogy a teherszállítás nagy tételekkel és távolságokkal dolgozik. Az adóegységesítés azonban hosszútávú cél, ami csak évek alatt, és várhatóan heves viták közepette mehet végbe, hiszen alapvetően csökkenti az egyes kormányok költségvetési mozgásterét.

A gázolaj átlagos ára

(forintra kerekítve)

Magyarország

312

Románia

266

Szerbia

293

Horvátország

289

Szlovénia

280

Ausztria

305

Szlovákia

324

Ukrajna

175



Forrás: Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete (IRV)

Az adóemelés emellett az inflációra is kedvezőtlen hatással lesz, hiszen a gázolaj az áruszállítástól a tömegközlekedésen át az egyéni közlekedésig jelen van a gazdasági láncolatban. Valószínűleg a személygépkocsi vásárlását tervezgetők is jobban megfontolják, hogy dízel üzemű autót vegyenek-e. A bioüzemanyagok ügyét viszont önmagában nemigen mozdítja elő az adóharmonizáció. A biodízel terjedését ugyanis - eltekintve most a megítélésében zajló vitától - még több támogatással, és kedvezménnyel lehetne jobban elősegíteni - mondta Deák László.