80 milliárdért válna Pest megye

Vágólapra másolva!
Az [origo] vendége a Pest Megyei Közgyűlés fideszes elnöke, T. Mészáros András volt, akit olvasóink főképp Pest megye önálló régióvá válásának tervéről kérdezték. Az elnök az egyik szószólója annak a kezdeményezésnek, mely szerint a központi régiót alkotó Budapest és Pest megye váljon szét, mivel így a megye 80 milliárd forintnyi támogatást kaphat majd az EU-tól.
Vágólapra másolva!

T. Mészáros András: Köszöntöm mindannyiukat, akik érdeklődnek a Pest megyei önállóság iránt.

Ki az a T. Mészáros András? (WebMonster)

T. Mészáros András: T. Mészáros András vagyok, a Pest Megyei Közgyűlés elnöke, és egyben a közep-magyarországi regionális fejlesztési tanács elnöke is. Mint a Pest Megyei Közgyűlés elnöke úgy érzem, hogy az 1,1 millió Pest megyei polgárért vagyok elsősorban felelős, illetve hogy az ő életkörülményeik a lehetőséghez képest a legjobban és a leggyorsabban fejlődjenek.

Ha jól tudom, 80 milliárd forintnyi támogatás a tét. Mi valósulhatna meg ebből Pest megyében? (quvickk)

T. Mészáros András: Például 80 milliárdból 200 darab 8 tantermes iskolát lehetne építeni, vagy kb. 200 km autóutat. ami nagyon fontos lenne a horizontalis közlekedés kialkítására, hiszen a megyében sok település csak úgy közelíthető meg, hogy először be kell menni Budapestre, és onnan a másik településre. A 80 milliárd forint egyébként 4,5-szerese annak, amit 2001-ben egész Pest megyében rendelkezésre állt fejlesztésre a településeinken. Mindenféleképpen többre van szükségünk, és többet is érdemel Pest megye, mint amennyi jelenleg rendelkezésre áll. Előnye meg az, hogy ez nem a magyar adófizetők forintjaiból, hanem külső forrásból jön össze.

De gondolom, nem építenének 200 db iskolát. Melyek azok a területek, amiket feltétlenül és elsődlegesen támogatnának? (Csiszi)

T. Mészáros András: Feltétlenül támogatni kéne az oktatási intézmények rekonstrukcióját, fejlesztését, és bizonyos területeken az építését is. Az elmúlt években 250 ezer ember költözött be a megyébe, akiknek óvodára, iskolára, középiskolára orvosi rendelőre és más intézményekre van szükségük. Ezeket az intézményeket jó utakon kellene megközelíteni, és a jó utak alá pedig csatornát és gázvezetékeket kéne letenni, hogy az emberek valóban jó körülmények között élhessenek Pest megyében is. Ahhoz, hogy tehermentesíthessük Budapestet, ahhoz legalább évi 15-20 ezer munkahelyet is kellene teremteni . Ezekre a fejlesztésekre költenénk a 80 milliárd forintot.

És ezt a pénzt Budapesttel közösen miért nem kapnánk meg? (quvickk)

T. Mészáros András: Azért, mert Budapestnek a fejlettsége 2,5-3-szorosa Pest megyének, és 2007. január 1-jétől a közös GDP meghaladja a 75%-át az EU-s GDP-nek, márpedig csak azok a régiók pályázhatnak a strukturális alapokra, amelyeknek GDP-je kevesebb, mint az előbb említett 75%.

Ha nem önállósodnak, a teljes régió összességében több vagy kevesebb támogatást kapna (Budapesttel együtt)? Illetve Budapest így mekkora összegre lenne jogosult? (Csiszi)

T. Mészáros András: Budapest 2007-et követően a strukturális alapokra nem jogosult, akár közösen, akar külön számítjuk a GDP-t. Ebbol következik, hogy Budapestnek semmi kára nem származik abból, ha a szegényebb megyei részt leválasztjuk a régióról, mert akkor 1,1 millió ember életterülete továbbra is kapja a támogatást.

Jól értem, hogy úgy van ez ezzel a támogatással, mint a szomszédomban élő házaspár? A Mari néninek nagyon alacsony a nyugdíja, kaphatna az önkormányzattól támogatást, de a férje még jól keres, kettőjük jövedelme együtt elég nagy ahhoz, hogy ne kapjanak? (mondogato)

T. Mészaros András: Ez azért kicsit összetettebb, hiszen Mari néni meg a férje valamkor közösen döntötték el, hogy együvé tartoznak, helyettünk meg a parlament döntött, hogy együvé tartozunk, és ezen szeretnénk változtatni.

Az unióban nincsenek szabályok arra vonatkozóan, hogy megakadályozzák a hasonló "trükközéseket"? Nem néznék ezt rossz szemmel? (Csiszi)

T. Mészáros András: Ma találkoztunk Koppen úrral (az EU magyarországi nagykövete). Nincsenek előírások és törvények arra nézve, hogy egy-egy ország hogyan határozza meg a régiós szervezetet- ez minden ország belügye.

Nem értem a dolgot: Budapest se együtt, se külön nem kapna az uniós támogatásból. Pest megye a fővárossal együtt nem, egyedül viszont igen, Tehát nem Budapesttől venné el a pénzt Pest megye. Akkor meg mi lehet az ellenállás oka? (mondogato)

T. Mészáros András: Számunkra is megfoghatatlan az a kérdés, hogy vajon a baloldal miért ellenzi ezt a népszavazási kezdeményezést. A közgyűlésben levő 8 frakcióból 6 támogatja a nyugdíjasokon kezdve a független polgármestereken át a kereszténydemokratákon keresztül egészen a Fideszig. A szocialisták megtámadták a bíróságnál magát a népszavazási kezdeményezést is. Nem tudok mást vélni a dolog mögött, mint hogy felálltak pártfegyelemből Budapest vélt érdekei mellett.

Akkor most kit perelnek az MSZP-sek? (mondogato)

T. Mészáros András: Pest megyét, a Pest megyeieket.

Tavaly a Vármegyeházán a következőt nyilatkozta: "A fővárosi közgyűlés által a 78 agglomerációs településen javasolt moratóriumok kedvezőtlen hatást értek el." Mire gondolt ekkor? (gyoki)

T. Mészáros András: Hála isten a moratóriumot nem vezették be, ami azt jelentette volna, hogy Pest megyében megáll a fejlődes lehetősége is, hiszen nem lehet munkahelyeket teremteni, nem lehet intézményt fejleszteni, az emberek nem tudnak hol építkezn,i hogy letelepedhessenek.

Mikortól lennének önállóak? Ha jól értelmezem, akkor Pest megyével együtt Bp. is részesedne a támogatásból 2007-ig, azt követően azonban kizárólag akkor, ha különállóak. Ha viszont ez már 2007 előtt megtörténik, akkor Budapest rengeteg sok pénztől esne el, pedig a Pest megyeiek nagy része a budapesti utakat használja, neki is dugót okoznak az itt bekövetkezett esetleges csőrepedések. (Csiszi)

T. Mészáros András: Hát igen, a csőrepedések mindenkinek kellemetlenek, egyébként minden eddigi előterjesztés, szándék a 2007. január 1-jét követő önállóságot irányozta elő. A munkahelyteremtés pedig éppen a budapesti környezetvédelmet és közelekedést segíthetne, hiszen amennyivel több munkahely van Pest megyében, annyival kevesebb ember ingázna be Budapestre.

Érdekes, uram, annak ellenére, hogy Pest megyéért és lakosaiért kardoskodik, eléggé magasak az árak mindenfelé Pesten (leszámítva a benzint, de abból nem lehet megélni... Valahogy nincs gusztusom benzint enni.) (Paulinho)

T. Mészáros András: Nem is javaslom senkinek hogy benzint egyen.. :)

Uram, nem ez volt a kérdés... Hanem az, hogy hogyan tud tenni bármit is Pest megye lakosaiért, ha azok éhen halnak? (Paulinho)

T. Mészáros András: Érdekes megközelítés, én azt gondolom, hogy a munkahelyteremtés minden olyan polgárért tesz, aki dolgozni is hajlandó az éhen halás ellen, márpedig a 80 milliárd forint igen sok munkahely teremtésére is módot adna.

Amiről beszélünk, 2007-től érvényes. Nem korai erről beszélni? Miért kell elővenni az ügyet már most? (quvickk)

T. Mészáros András: Az első régióval foglalkozó országgyűlési határozat 1996-ban született, ebből 1999-ben lett törvény, magyarán 3,5-4 év mindenféleképpen kell ahhoz, hogy egy szándék törvénnyé váljék, és ráadásul 2004-ben kezdik az unióban tervezni a 2007-et követő költségvetést. Éppen ezért 2004-5 között már érdemes egy kikristályosodott helyzettel számolni, hiszen akkor fel lehet költsegvetés tekintetében is készülni a változásra.

A munkahelyteremtés mekkora részét venné el körülbelül a teljes összegnek? Nincsenek adatok arról, hogy Pest megyéből hányan ingáznak be, és ezek közül hány % az, aki Budapestről költözött ki, tehát feltehetően nem változtatna munkahelyet, akkor se, ha az helyben lenne? (Csiszi)

T. Mészáros András: Arra vannak adatok, hogy hányan ingáznak (250-300 ezer ember között ingáznak naponta). Ezeknek az embereknek az életéből durván napi 600 ezer óra vész el csak közlekedésre. Amennyiben évi 10%-kal csökkenteni tudnánk az ingázók számát munkahelyteremtéssel, ennek pozitív hatása minden területen megjelenne. Kisebb környezetterhelés jelentkezne Budapesten, nagyobb iparűzési adó jelentkezne a településeinken, ennek eredményeképpen jobb utakat s egyeb kommunális infrastrukturát lehetne léetrehozni falvainkban, városainkban, a gyermekeket nem kéne bp.-i óvodába, iskolába járatni.

Ki döntene majd arról, hogy az uniós támogatásokat mire fordítsák?(mondogato)

T. Mészáros András: A különböző regionális fejlesztési tanácsok feladata, hogy a pályázati úton hozzáférhető pénzeknek a céljait egyrészt meghatározza, másrészt a pályázók között eldöntse, melyik élvez prioritást. Ahhoz, hogy a regionális fejlesztési tanácsok megfelelően döntsenek, szükséges a nemzeti fejlesztési terv elkészülte, illetve erre épülő regionális fejlesztési tervek elkészülte.

Ezekben a tanácsokban kik vannak? Vannak olyanok is, akik településeket képviselnek, tehát pontosan tudják, hogy ott mire van szükség? (mondogato)

T. Mészáros András: Igen, vannak az ún. kistérségek képviselői, például a közép-magyarországi regionális tanácsban 3 ilyen kistérségi képviselő foglal helyet, akik 15 kistérséget képviselnek. Ők a települések által jelölt és delegált polgármesterek, alpolgármesterek, akik elég részletesen ismerik a környezetük problémáit. A másik összetevője a regionális fejlesztési tanácsnak a minisztériumok által delegált tanácstagok, jelen pillanatban 10 minisztérium delegáltja szerepel a tanácsban. A régió fejlesztési tanácsában Budapestnek két képviselője van, egyik Demszky Gábor főpolgarmester, másikuk pedig Tarlós Istvan, akit a 23 fővárosi kerület delegált.

Gondolom, a kistérségek, települések problémái eddig is megjelentek a régiós tanácsban. Mennyi pénzt sikerült eddig fejlesztésekre fordítani?(mondogato)

T. Mészáros András: 2001-ben és 2002-ben ún. tükörrégiós pénzek álltak rendelkezésre, amelyet a kormány a költségvetés terhére biztosított. Ez 2001-ben 2,1 milliárd, 2002-ben pedig 2,7 milliard forint volt. Európai pénzek eddig meg nem álltak a rendelkezésünkre.

Egy környezetvédővel beszélgettem a minap. Az ő álláspontja (álláspontjuk) szerint a budapesti viszonyokat az javítaná leginkább, ha fejlesztenék a vasúthálózatot, és a külvárosból a belvárosba azonnali csatlakozással el lehetne érni több buszjáratot. Az ezekre (vonat+busz) szóló bérletek pedig egységesek lennének, és nem kéne külön a vonatra és külön a bp.-i buszokra. Erre vonatkozóan vannak tervek? (Csiszi)

T. Mészáros András: Ez, amit Ön itt elsorol, lényegében a Budapesti Közlekedési Szövetség, ami előszor is a vonat, Volánbusz ill. budapesti tömegközlekedés integrációját szeretné megvalósiíani. Sajnos eddig nem sok gyakorlati tett valósult meg, bár mindannyian tudjuk, a különböző tulajdonosok lásd főváros, állam, hogy mit kellene tenni. Egy biztos, Budapest.tömegközlekedését egy, a fővárost körbevevő körvasút tehermentesítené.

Milyen lépéseket kívánnak foganatosítani a drogosok számának visszaszorítása érdekében? (Paulinho)

T. Mészáros András: Érdekes kérdés, ezen érdemes lenne elgondolkodni. Én azt gondolom, hogy az iskolai és rendőrségi programok a szülőkkel osszefogva talán segíthetnek.

Nem tudom, hogy Mészáros úr mennyire érintett a kérdésben, de meg szeretném kérdezni, hogy kívánnak-e tenni lépeseket a BÉT fellendítéséért. Tényleg eltörlik jövöre a 20% árfolyamnyereség-adót? (Tommy-01)

T. Mészáros András: Ehhez nekem sok közöm nincs, csak annyi, hogy van 10 ezer forint értékben IBUSZ-részvényem :)

T. Mészáros András: Köszönöm az érdeklődésüket, és remélem, a kérdéseikre megfelelő választ tudtam adni, és kérem Önöket, hogy a továbbiakban Pest megye önállóságát támogassák minden területen. 80 milliárd forintról van szó.