Kozák: Híresek a magyar játékfejlesztők

Vágólapra másolva!
A debreceni Invictus játékfejlesztő cég vezetője szerint a hazai szürkeállomány igen erősen jelen van a nemzetközi számítógépes játékpiacon. Kozák Tamástól az [origo] Társalgójának vendégei kérdezhettek.
Vágólapra másolva!

Forrás: ORIGO

Felsorolnád a játékaitokat? (drumlin)

Kozák Tamás: Az első játékunk Amiga 1200-asra készült, és onEscapee volt a neve, ez után következett a Terep2-ből kialakított Insane, és tavaly jelent meg a tengerentúlon a Street Legal.

Mennyire nehéz munkát (vagy inkább kiadót) kapnia egy olyan referenciával rendelkező cégnek, mint az Invictus? Könnyebb, vagy nehezebb lett az évek során? (bp_)

Kozák Tamás: Minél több referenciával rendelkezünk, annál könnyebb kiadót találni. Az első játék kiadása a legnehezebb, utána már gurul a szekér.

Érzékeny terület, de igaz, hogy a keleti régióban levő, kisebb játékfejlesztőkkel kutyamód bánnak a kiadók? (DixieFlatline)

Kozák Tamás: A magyar, orosz és cseh fejlesztők kimondottan híresek az egyedi megoldásaikról, és kreatív grafikusaikról, viszont a nyugati kiadók hajlamosak éreztetni anyagi fölényüket a keleti fejlesztőkkel. Reméljük, ez nem tart már sokáig.

Mik az előnyeitek/hátrányaitok mondjuk egy brit céghez képest? (d_boyle)

Kozák Tamás: Az ár-érték tényezőnk sokkal kedvezőbb, nem beszélve a már említett híresen jó magyar szürkeállományról.

Kifizetődő játékokat fejlesztenie egy magyar cégnek? Még ha külföldre is dolgozik... (Zx_Spectrum)

Kozák Tamás: Különben nem csinálnánk... :)

Mi a véleményed az erőszakos játékokról? Szerinted is káros hatásúak, avagy csak a szórakozás eszközei? (Grizgomboc)

Kozák Tamás: Erről nagyon sok okos ember nagyon sok egymásnak ellentmondó véleményt fogalmazott már meg. Az én személyes véleményem az, hogy a kiskorúak igencsak befolyásolhatók, és sokszor filmekből, játékokból lesnek el viselkedési formulákat és szokásokat. Ez persze egyre kevésbé veszélyes, ahogy közeledünk a kialakult felnőtt egyéniséghez.

Szerinted nem kerülnek túlságosan sokba a játékszoftverek Magyarországon? (Zx_Spectrum)

Kozák Tamás: Sajnos a játékfejlesztők nem készíthetnek kizárólag hazai piacra játékokat, kénytelenek vagyunk a nemzetközi piacokra dolgozni, ez viszont azt jelenti, hogy a termék kiadója és forgalmazója a világ szinte minden pontján ugyanolyan áron fogja adni a játékokat. Ez sajnos nálunk még drágának számít.

Szerinted hogyan lehetne tenni a játékok illegális másolása ellen? (trainspotter)

Kozák Tamás: Meg kell őket venni. Legalább akkor, ha már a boltok leértékelték az adott játékot. Egyébként pedig nem éri meg komoly anyagiakat fordítani a témára, mert a crackerek mindig behozzák a lemaradásukat. :) Vannak különböző védelmi rendszerek, de szerintem nem ez a megoldás. Ha a játék ára arányos a keresetekkel, akkor nem lesz az illegális példányok száma mérvadó, és nem kell komolyan foglalkozni a témával. Akinek nincs pénze, az is szórakozzon.