Villám Géza: Bogárhátúval a Budapest-Bamakón

Vágólapra másolva!
Szabó Gál András, közismertebb nevén Villám Géza járt az [origo] Vendégszobájában, ahol olvasóink elsősorban a január közepén startoló Budapest-Bamako ralival kapcsolatban kérdezték. Az exrádiós azért elárult egy-két dolgot a magánéletéről, a jelenlegi munkáiról és a terveiről is, így például megtudhattuk, hogy hamarosan nősténymedvének öltözve fog nekivágni az Északi-sarknak.
Vágólapra másolva!

Idén milyen verdával hasítasz ki Bamakóig? [ShockOsugi]
- Egy 1971-es VW bogárhátúval. A rali hivatalos honlapján meg is tudod nézni, hogy milyen csodálatos.

Nem fog az szétesni 7000 kilométeren? :) [ShockOsugi]
- Az idén ez jobb lesz, mint a tavalyi Lada Niva. Nem, esély sincs rá, hogy szétessen, ugyanis egybe van hegesztve az egész cucc.

Palik Laci kocsijánál már a Niva is jobb volt :) [ShockOsugi]
- Ez így igaz. A Niva majdnem 2000 km-t ment tavaly. Palik kocsija pedig csak egy pár százat.

Egyáltalán miről szól ez a rali? [b.a.g.a.]
- A Budapest-Bamako egy nagyon összetett esemény, amely minden embernek mást és mást jelent. A Dakar a száguldásról és a győzelemről szól mindenkinek, míg a Bp.-Bamako ennél összetettebb, de alapvetően három dologról szól:
1. versenyzésről azoknak, akik versenyre vágynak,
2. jótékonyságról és szegény afrikai falvak megajándékozásáról,
3. kalandról és egymás kultúrájának megismeréséről.

Te mióta versenyzel? [kimiscsaj19]
- Az kis túlzás, hogy versenyzek, 3 éve ültem először versenyautóban. Ezen a futamon én nem annyira versenyzek, inkább a dolog karitatív és kulturális szervezésével foglalatoskodom.

Én is egy sárdobáló vagyok, amatőr szinten. Nekem mennyi pénz kéne, hogy elinduljak a ralin? [egynyomonhalado]
- Ha van hozzá kocsid és autóra már nem kell költened, szerintem 2 főnek, konzervatívan kijön 700-800 ezer forintból a buli. Ebben nincs benne, hogy hazaszállítod a kocsid. Tavaly, akik olcsón jöttek ki és eladták a verdát Afrikában, körülbelül ilyen költségekkel számoltak. Ez ugyan drágább, mint két hét a Kanári-szigeteken, de még mindig olcsóbb, mint három nap a Párizs-Dakaron.

Mi a rali főnyereménye, mit kapnak a győztesek? [lust4life]
- Kapnak egy gyönyörű serleget, de ami ennél is jobb: két nyelves puszit egy helyes mali lánytól a díjkiosztón, meg egy pár hátba veregetést és néhány meleg kézfogást.

Igaz, hogy a versenyzők teljesen magukra vannak utalva? Nincs semmi asszisztencia? [Dávid]
- A verseny zéró asszisztenciásnak indult, ehhez képest van egy orvosi/katasztrófa mentőcsapatunk, és tapasztalt mentorok vannak a mezőnyben. A mentorok olyan indulók, akik már voltak tavaly is, és segítenek az indulóknak a helyi problémák megoldásában, de az alapelv változatlan: mindenki magára van utalva és magának kell, hogy megoldja a problémáit. A Dakaron az adja az adrenalint, hogy Belmondo fia 200-zal beléd rohan hátulról, itt pedig az, hogy elakadsz a sivatag közepén, és nem találsz haza. Egyébként jövőre fogok beszélni Belmondo fiával, hogy poénból nem akar-e valakibe belerohanni, hogy még izgalmasabb legyen a verseny, de ezen még filózok.

Idén is felajánlod az autódat Paliknak, ha megint lerobban a Dakaron? [ShockOsugi]
- Természetesen, ebből szeretnék éves hagyományt csinálni. Palik Laci (aki egy időben főnököm volt a Radió Bridge-ben) bármikor átveheti az autómat a Dakaron, ha bármi baja esne.

Mi az, amitől a legjobban félsz egy ilyen versenyen? [kingladyen]
- Én leginkább attól félek, hogy az indulók nem figyelnek az instrukcióinkra, és hülyeséget csinálnak. Tavaly hatalmas betűkkel benne volt az itinerben, hogy Kiffa és Kanokssa közé ne menjenek be kétkerék-meghajtású kocsikkal. Ehhez képest mindenki bement, és két napig ásták és vontatták az elakadt verdákat. Én tényleg csak attól parázok, hogy a résztvevők hülyék lesznek. Aki egy ilyen versenyen elindul, az alapból valahogy egy kicsit kattant, és ez az alaptermészetükkel jár. Ha beleírjuk az itinerbe, hogy ne próbálj a szakadék felett kocsival átrepülni, akkor biztos, hogy páran meg fogják próbálni. Ha pedig nem írjuk bele, akkor azért nyafognak, hogy miért nem volt benne. Szóval, ez a legnagyobb félelmem.

Miért félsz attól, hogy a résztvevők hülyék lesznek, ez eleve egy flúgos futam, az lenne a meglepő, ha normális emberek jelentkeznének.... [lust4life]
- Ebben totál igazad van. Ezért nem is lehet elvárni tőlük, hogy normálisak legyenek, de az nem jó senkinek, ha valaki a saját idiótaságából összetöri magát, vagy zacskóban kell, hogy hazajöjjön. Flúgos futam egyenlő flúgos emberek, csak az életüket ne kockáztassák. Lesz például egy csapat a következő futamon, amelyben minden srác öreg néninek öltözve jön végig Afrikáig, de lesz egy üvegtigris autó is. Ezzel minden rendben, csak életveszélyes dolgokat ne csináljanak.

Nem mindenki fogja fel "flúgos futamként". Az én sógoromék igen komolyan készülnek... [Moncsa...]
- Ezt mondtam az előbb is: a Budapest-Bamakóban az a szép, hogy mindenkinek mást jelent. A versenyzőknek komoly verseny és kihívás, a női ruhába autózó transzvesztita öngyilkosjelölteknek pedig buli. Van, akinek kaland, van, akinek karitatív konvoj, van, aki azért jön, hogy lássa a Szaharát és ne egyedül vágjon neki, míg van, aki azért indul, hogy elmondhassa, hogy képes volt lemotorozni Nyugat-Afrikába. Mindenkinek mást jelent, és az a szép benne, hogy mindenki azzal az élménnyel távozik, amit maga rakott bele.