Szálka: Budapest tömegközlekedése nem mehet csődbe

Vágólapra másolva!
Szálka Miklós közlekedéstervezőt, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának alelnökét régi és új, működő és lerobbant villamosokról, a BKV anyagi helyzetéről, és a 4-es metróról kérdezték az [origo] olvasói. Szó esett még áramkimaradásokról, sínek közé esésről és telegraffitizett térképekről is.
Vágólapra másolva!

- Mindenkit sok szeretettel üdvözlök, most kivételesen nem villamoson vagyunk, hanem egy kellemes szobában, ahol elkezdjük a riportot. Nagyon örülnék, ha minél többen érdeklődnének, mert a tömegközlekedés kérdése mindnyájunkat érint. Sok külföldi Budapest külön értékének tartja a tömegközlekedést.

Szálka úr szerint mennyi ideje van még a BKV-nak, meddig lehet még húzni a csőd beismerését? (Maklari_Geza)

- A Fővárosi Önkormányzat nem támogatja eléggé Budapest tömegközlekedését. A BKV idén már 15 milliárd forint hitelt vett fel. Csődhelyzet egyelőre nincsen, de a hitelfelvételnél érezhető volt, hogy sokkal kedvezőtlenebb körülményekkel adnak pénzt a bankok, mint korábban. Budapest tömegközlekedése nem mehet csődbe, ezt tudják a politikusok is. Az 1990-ben meghozott önkormányzati törvény a Fővárosi Önkormányzat kötelezettségébe rótta a főváros tömegközlekedését, de egy dologról elfeledkezett, hozzá pénzt is rendelni. Évente körülbelül 20 milliárd forint fővárosi támogatásra lenne a BKV-nak szüksége, hogy normális üzemvitelt tudjon lebonyolítani, és ne keletkezzen adóssága. Az előző kormány időszakában évente mintegy 17 milliárd forint fővárosi támogatást kapott a BKV, 2003-ban a Medgyessy-kormány alatt ez az összeg 5 milliárd forintra csökkent, 2004-ben pedig 3 milliárdra. Üzemeltetési támogatásokról beszélek, nem a beruházásokról.

Jó napot, Ön milyen pártállású? (escobart)

- Sajnos, ez nem pártfüggő, vagy hála istennek :) Van egy pénzügyi gondolkodásmód, ami legtöbbször csak addig jut el, hogy ha valami sokba kerül, az rossz, és a kevésbe, az jó. A tömegközlekedés ennél sokrétűbb kérdés, összefügg az emberi jogokkal, mert mindenkiek el kell jutnia a munkahelyére, vagy az iskolába. A kérdésere visszatérve, én egy középen álló embernek gondolom magam.

Köszöntöm Önt! Valószinűleg az én hibám, de nem tudom, hogy Ön mivel foglalkozik, mi a szakterülete? (ikork)

- Közlekedési szakember vagyok, főállásban közlekedéstervező, elég régóta figyelem a főváros tömegközlekedését. Más országokból is van összehasonlítási alapom, azt is ismerem, hogy más nyugati városokban hogy tették tönkre a tömegközlekedést.

Mennyi pénzt kap a BKV a fővárostól a gépjárműpark fejlesztésére? (ikork)

- Az elmúlt években körülbelül évente 5-7 milliárd forintot kapott a BKV a járműpark fejlesztésére. Ez még az amortizációt sem fedezi. Előnytelen körülmények között a karbantartás, hogy az autóbuszok, villamosok közlekedjenek, nagyon sok pénzbe kerül. A következő években a körúti villamosok cseréjére kerül sor, ez önmagában 40 milliárd forint. Egyelőre úgy néz ki, hogy ezt a fővárosi önkormányzat finanszírozza.

Mi az oka a villamos leállásoknak? (ikork)

- Idén 3 milliárd forint áll rendelkezésre a főváros részéről a BKV üzemeltetésére, ez nagyon kevés. Azokat a karbantartási munkákat évek óta nem végezték el, ami egy ilyen nagyforgalmú villamosvonal, mint a 4-6-os üzemeltetéséhez szükséges lenne. Úgy tudom, hogy a BKV vizsgálja ezt a kérdést, és remélem, hogy meg fogja oldni, mert a 4-6-os Európa legforgalmasabb villamosvonala, sokszor annyian közlekednek rajta, mint a metrón.