Pausz Ferenc: "Előfordult, hogy rossz helyen parkoltam"

Vágólapra másolva!
Nem csak közlekedni kell tudni a megengedettnél nagyobb sebességgel, hanem megállni is, és az úton tartani a kocsit - vélte Pausz Ferenc, az ORFK Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője, aki az [origo] Vendégszobájában válaszolt az olvasók kérdéseire, főként a KRESZ tervezett módosításával kapcsolatban. Ha rajta múlik, soha nem törlik el az autópályákon a sebességlimitet, a "táncoló rendőröket" viszont csak akkor büntetné meg, ha a szolgálat idején voltak ilyen jókedvűek.
Vágólapra másolva!

Jó napot kívánok mindenkinek, aki érdeklődik a téma iránt. Természetesen a kérdésekre megpróbálok kimerítően válaszolni, de előfordulhat, hogy nem az én hatáskörömbe tartozó kérdést tesznek fel, vagy esetleg utána kellene néznem a korrekt válasznak. Ebben az esetben - ha van rá lehetőség - később megtesszük.

Mi módosult a KRESZben? [gyerekszereto no]

- Még nem módosult a KRESZ, egyelőre még csak az elképzelések és a javaslatok fogalmazódtak meg. Az egészen az apró pici módosításoktól a nagyobb lélegzetű komolyabb változtatásokig nagyon sok minden szerepel a módosítási csomagban. Csak néhányat példaként, kezdve a minimális módosításoktól: eddig nem volt egyértelmű sokak számára, hogy egy sebességkorlátozó táblán az érték km/h-ban vagy m/s-ban szerepel, bár meglepő az utóbbi feltételezés. Ezért és ennek ellenére a jogalkotó azt mondta, hogy akkor egyértelműsítsük: a KRESZ-ben azt, hogy ha egy sebességkorlátozó táblán a 30-as szám szerepel, akkor az km/h-ban értendő.

Az ennél fajsúlyosabb módosítások körébe tartozik például a kerékpárosok, gyalogosok közlekedésével összefüggő szigorítás, ami a javaslat szinten azt tartalmazza, hogy lakott területen kívül rossz látási viszonyok közepette kötelező lenne a fényvisszaverő mellény használata. Nagyon egyszerű az indíttatása ennek a módosításnak: a mi tapasztalataink szerint is szeptember hónaptól kezdődően, mikor a nappalok rövidülnek, az időjárás romlik, érezhető módon megnő a gyalogos és kerékpáros balesetek száma.

Igaz-e a hír, miszerint felviszik a B kategóriás jogosítvány korhatárát 18 éves korra? [Jim Levenstein]

- Ez nem a KRESZ körébe tartozik, hanem egy másik jogszabály, jelesül a 35/2000-es BM rendelet tartalmazza a jogosítvány megszerzésére vonatkozó szabályokat. Természetesen, mint ahogy az élet velejárója, ennek a jogszabálynak a módosítása is napirenden van. De végeredményről még nem tudok korrekt választ adni.

Eddig mért nem volt kötelező a kerékpározók számára a fényvisszaverő mellény használata? [U.S.Palermo]

- A kérdés érdekes, mert minden egyes változásnál vissza lehetne kérdezni, hogy eddig miért nem történt ez meg. A válaszhoz több szempontot is figyelembe kell venni, egyrészt a jelenleg ezt a szabályt kritizáló közlekedők, emberek, azt hozzák fel érvként, hogy azt sem sikerült száz százalékig betartatni, hogy a kerékpárosok szereltessék fel és használják is a kerékpárjukon az előírt világító berendezéseket. Hosszú ideig a közlekedési minisztériummal közösen próbáltuk elérni, hogy csak kompletten felszerelve lehessen kerékpárt eladni, de nem sikerült ezt a szabályozást keresztülvinnünk.

A rendőri ellenőrzések során a szankcionálás egyik legfontosabb eleme pont a világító berendezések hiánya volt és jelenleg is az. Tehát ez is indokolhatja a jogszabály jelenlegi és nem korábbi ilyetén módosítását, annak ellenére, hogy ezek a kötelezettségek vagy ezek az előírások a gyalogosok, kerékpárosok biztonságát szolgálják, az ő épségük érdekében kerül szabályozásra. Még egy adalék a válaszban: a jogalkotó sokszor kap kritikát azért, ha a szabályok betartásával a közlekedők számára pénzügyi kiadások is jelentkeznek, ebben az esetben ez olyan minimális - egy fényvisszaverő mellény 200-300 forintból megvásárolható -, hogy ez nem lehet indok a bevezetés további halasztásának.

Ha eddig is valahogy el tudtunk mindenféle mellények nélkül közlekedni, akkor most miért olyan fontos ez? [atommaki.]

- Az előbbi válaszomban tipikusan az ilyen észrevételekre, véleményekre is próbáltam utalni, az élet mindig produkál olyan dolgokat, amelyek következtében akár a magatartásunkon, akár a jogszabályokon szükségszerűen változtatni kell. És többek között a motorizáció fejlődése, közutak kapacitásának, sajnos, fokozatos kimerülése oda vezet, hogy a kerékpárosok, gyalogosok, tehát a kevésbé, vagy kisebb védettséget élvező közlekedők sokkal nagyobb veszélybe kerülnek, mint a múltban. Éppen ezért érezzük át azt a felelősséget, hogy folyamatosan figyelemmel kell kísérnünk a balesetek alakulását, és ennek függvényében mindent megtenni annak érdekében, hogy ha drasztikusan nem is csökkennek, de legalább a további emelkedést meg tudjuk állítani.

Hány éves korig kötelező gyerekülés használni? Van olyan, amelyik nem felel meg a követelményeknek? Ezekről miért nincs valami biztonsági teszt, vagy összehasonlítás? [2Bálint]

- A jelenlegi szabályozás szerint nem csak az életkorhoz kötött, hanem magassághoz is. Tehát egy 12 éves és 150cm-nél nem magasabb gyereknek még kötelező a biztonsági gyerekülés használata. De itt mindenféleképpen kihangsúlyoznám, hogy ez nem a gyerek kötelezettsége, hanem az őt szállító szülőé/felnőtté. A kérdés második részére a válaszom egy kicsit összefügg a kerékpárok kivilágításával. Akkor megemlítettem, hogy a Közlekedési Minisztériummal közösen nem sikerült elérnünk azt, hogy a kereskedelemben csak világító berendezéssel együtt forgalmazzanak kerékpárokat. Tehát ez nem kifejezetten rendőrségi probléma, másrészt annak idején, amikor kötelezővé vált, természetesen tettünk lépéseket forgalmazók felé különböző ajánlások kialakításában.

Úgy hallottam, hogy 2007-től minden kisebb koccanáshoz ki kell hívni a rendőrt. Ez igaz? Akkor a rendőrök csak helyszínelni fognak? [cébéhéccázötven]

- Jelenleg erről a szabályozásról vagy módosítási javaslatról nincs tudomásom, volt egy olyan időszak, amikor értékhatárhoz kötötte a jogalkotó a rendőri intézkedést balesetek esetén, ha nem volt személyi sérülés. Legutóbb ez a szabályozás úgy változott meg, hogy csak személyi sérüléses balesetnél kell "rendőrt hívni", a csak anyagi kárral járó baleseteknél nem szükséges rendőri intézkedés. De tapasztalataink szerint jelentős az olyan esetek száma, amikor a balesetben résztvevők nem tudnak "megegyezni", és rendőrt hívnak. A saját véleményem az, hogy nem lenne célszerű most ezen szabályozáshoz hozzányúlni.