Elek Dóra: A célom megmutatni a rejtett szépséget

Vágólapra másolva!
Elek Dóra, a Baltazár Színház vezetőjeként sérült fiataloknak segít abban, hogy kibontakoztathassák tehetségüket, és megmutathassák a világnak, hogy művészként is megállják a helyüket. A Baltazár Színház Alapítvány segítségével ezek a fiatalok magas fokú színészképzésben részesülnek, sőt, a színészmesterség mellett harcművészeti órákat, kulturális antropológiát, viselettörténetet, művészettörténet, táncórákat vagy éppen jógát is tanulnak. Hogy hány tagja van a színháznak, milyen típusú előadásaik vannak, és egyáltalán, miből tudják fenntartani magukat, megtudhatjuk Elek Dórától, aki a Társalgóban olvasóink kérdéseire válaszolt.
Vágólapra másolva!

Azt olvastam, hogy a Baltazár Színház színészei 'középsúlyosan fogyatékos fiatalok'. Ez pontosan mit jelent? Mennyiben mások ők, mint az egészséges emberek? (zsirbufe_66)
Ez a középsúlyosan fogyatékos kifejezés egy gyógypedagógiai kategória - amit az ember nagyon gyorsan elfelejt, ha a Baltazár színészeivel időt tölt. Valóban van különbség, de ezt nem az egészség területére tenném, ők "igaz emberek", akik a világot teljes egészében élik meg, tisztán és nagyon bölcsen.

A Baltazár Színháznak milyen típusú előadásai vannak? (nicktelen)
Eddig hat előadást hoztunk létre, egy utcaszínházi darabot, a többi kőszínházi. Darabjaink egyszerre költőiek és humorosak. Valami lényegesről beszélnek. Vannak írók, akikkel együtt dolgozunk: Vörös István, Tóth Kriszta. De sok szöveget a társulat tagjai írnak. A végső dramaturg és az ötletgazda pedig én vagyok.

Hogy jutott eszedbe, hogy fogyatékos gyerekekkel foglalkozz? Vagy elsősorban a színház érdekelt? Vagy egyszerre mindkettő? (aujurd_hui)
Elsősorban a színház érdekelt. Amikor először láttam sérült színészt színpadon, akkor pedig az ideális színház fogalmazódott meg bennem. Nézőként katarzisban volt részem, nevettem és potyogtak a könnyeim. Azért kapcsoltam össze a kettőt, hogy folyamatos katarzisban legyek, és a többi emberrel is ezt megosszam.

Miben más a sérült gyerekek színészképzése, mint az egészséges embereké? Tudnál példát mondani? (eszterke)
Nem gyerekek ők, a legfiatalabb 19 éves, és 50 lesz a legidősebb. Persze a gyámhivatalnak sem biztos, hogy feltűnne, ha az 50 éves színészemet örökbe fogadnám.:-) Szóval itt megint nem az egészség meg a sérültség között van a különbség, a kérdés az, hogy miben különbözik a Baltazár-féle színészképzés, mondjuk, például a Színművészeti Egyetemétől. Abban, hogy a gyakorlat és az elmélet, a szellem és a test nem válik ketté. Nemcsak szorosan vett színészórák vannak, hanem olyan tárgyak is, amelyeket én fontosnak tartok ahhoz, hogy valakikből intelligens színész váljon. Tehát vannak harcművészeti órák, kulturális antropológia, viselettörténet, művészettörténet, maszk, fény, bábóra, a beszédórán a kortárs táncon, népi táncon, a jógán, a zene órán és a hangképzésen kívül.


A sérült gyerekek közül hogyan választjátok ki azt, aki alkalmas színésznek? Hol lehet a színházba jelentkezni színésznek? (jean_luc_godard)
Rengetegen jelentkeznek, hiszen Magyarországon sérültek részére nincsen más lehetőség magas fokú művészeti oktatásra. 2 évvel ezelőtt indítottunk utánpótláscsoportot, és az alkalmasak bekerültek a társulatba. Sajnos, most se pénz, se hely, de egy művészeti központ létrehozásán dolgozunk évek óta.