Kozma Péter: Lebegés és kiszakadás

Vágólapra másolva!
Január elsejéig látható a Fénybolygó című fényfestészeti kiállítás a Magyar Telekom Krisztina körúti székházánál. Kozma Péter, a fényfestő, raypainting-kitaláló és -megvalósító művészpáros, a Dorkandkozma "térprovokatőr" és -komponáló tagja járt a Vendégszobában. Olvasóink az elektronikus zenei és alternatív kulturális körökben, már-már mitikussá emelkedő frankhegyi fesztiválok szervezőjénél amellett, hogy a raypainting minden technikai, művészeti és filozófiai részletére rákérdeztek, kedvet kaptak, hogy kövessék a pályán a fényfestőket.
Vágólapra másolva!

Azt szeretném kérdezni, hogy a műveiket hol tárolják, és hol lesznek kiállítva legközelebb? (Krykry)
- Most a Magyar Telekom-székház előtt jelenünk meg egy merész művészeti fesztiválnak is nevezhető, a tavalyihoz képest bővített projekttel. Mindig helyszín-specifikusan dolgozunk, ami azt jelenti, hogy minden helyszínre, illetve alkalomra új koncepció alapján dolgozzuk ki a képeket és az installációt. Berkes Dóra festi a képeket, én meg lehozom a földre a közös elképzeléseinket, hogy hogyan lehet egy vállalati parkot egy kortárs művészeti alkotóparkká alakítani. Ami a művek hatékony és hatásos tárolását illeti, annyit mondhatok, hogy a helyszíni hatásmechanizmusok erősen eltérnek a dokumentációs lehetőségektől.

Milyen témájúak a festmények? (Pszichobrutál)
- Dorka avantgárd festészeti témái és kihívásai ötvöződnek a digitalizált világ vizuális és filozófiai aktualitásaival. De ilyen szinten idén kevésbé körülírhatók a témák, mint tavaly, amikor lényszerű szürreális alakzatok támasztották alá a Fénylény projektnevet.

Mennyi ideig tart egy ilyet megfesteni? (Bebe)
- Kilencezer-ötszáz négyzetméteres fényfestményt rakunk össze, huszonnégy darab 18x18 centis üvegfestményekből. Egy ilyen projektnek a kivitelezése három-négy hónap előkészületet vesz igénybe. Minden részlettel törődünk, ami a projekt területén megjelenik. Akár mint helyszíni adottság, akár mint ideiglenes betervezett, vagy akár nem is előre kiszámítható részlet. Ez azt jelenti, hogy a közvilágítástól, az engedély nélkül parkoló gépjárműveken keresztül, a különböző időjárási jelenségekig. Mindezek a részletek is erősen beleszólhatnak a projekt esztétikájába. A festészeti eljárásról szólva, Budapesten már sokan kezdenek barátkozni evvel a technikával, az üveg, mint alapanyag technikailag is komoly kihívás. A tapasztalatok azt mutatják, hogy hasonlóan bonyolult értékelhető eredményeket elérni, mint a hegedűnél, mert akár több évig is türelemmel ki kell várni a színpadra lépést.

Mennyit keresnek kb. a fényfestők? (@eckö@)
- A frankhegyi fesztiválokra és a raypainting-projektekre egyaránt jellemzőnek lehet mondani a folyamatos formálást és kerekítést, innentől kezdve elképzelhető, hogy a megélhetésen túl mindent visszafordítunk a projektbe, és ezáltal a jövőbeni víziókba is.

Mi kellene hozzá, hogy én is ilyen festő legyek? (Bebe)
- Mi 95-ben álltunk össze Berkes Dórával, hogy létrehozzunk egy elektronikus zenei és összművészeti fesztivált Frankhegyen. Fontos hangsúlyt kapott elképzeléseinkben a vizualitás, illetve a térnek vagy a helyszínnek az elemi transzformációja. Ezért kezdtük el ötvözni Dorka festészetét az én művészeti filmes és projekciós tapasztalataimmal és elképzeléseimmel. Innentől kezdve egyenes vonalon követték egymást a kihívások és lehetőségek, melyekből most már egy nagyvállalat székháza előtt is igényes művészeti, frankhegyi légkört és kortárs művészeti installációt tudunk létrehozni.

És aki ennek a festészetnek akar hódolni, milyen eszközökre van szüksége? (Kitti)
- A speciális üveglapokon kívül, minden festészeti eszköz megtalálható a budapesti üzletekben is.

Forrás: [origo]