Somfai László: Bartókot emberként is példaképnek tartom

Vágólapra másolva!
Somfai László zenetörténész, 1969-től a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára. Meghatározó szerepe van az itthoni zenetudósképzésben: 1997-től a zenetudományi PhD-program vezetője. Nemzetközileg elismert kutatási területei Haydn és Bartók zenéje és a zenei interpretáció. 1972-2005 között a Bartók Archívum vezetője volt. Jelenleg a Bartók-művek kritikai összkiadásán dolgozik.
Vágólapra másolva!

Önnek ki a kedvenc zenetörténeti ,,alakja"? [p****ka2525]
- Több is van. Napi munkámban a legtöbb helyet Bartók Béla, utána Haydn foglalja el.

Bartókot miért kedveli annyira? [madison101926]
- Nehéz kérdés... Amikor diák voltam és készültem a zenetudományi tanszak felvételijére, már akkor Bartók-témát választottam magamnak. Azóta jó pár évtized eltelt, és ahogy megismertem a művein kívül leveleit, napi munkáját, sokoldalú érdeklődését, egyre több okát láttam annak, hogy ne csak zenetörténészként foglalkozzam vele, hanem emberként is mintaképnek, apa-félének tekintsem.

A zene alapja olyan, mint a lélek harangja? A belső érzést próbálja a külvilág számára is fölfogható élménnyé alakítani? [zoli883]
- Ez nekem kicsit magas kérdés, és elvont. Ha klasszikus zenéről beszélünk, ez ennél azért bonyolultabb. Ugyanakkor a jazz, amit nagyon szeretek, az inkább közelebb áll ehhez a megfogalmazáshoz.

Ön a Beatle-mániát minek nevezné? Azaz pozitív vagy negatív véleménye van róla? [Quarrymen]
- Miről beszélünk? Ha az eredeti Beatles együttesről, az - sok évtizeddel ezelőtt - számomra is nagy élmény volt. A Sárga tengeralattjáró remek film, és még jobb zene. Azt hiszem, hogy sok számukat már tényleg úgy hallgatja az ember, mint a klasszikus értékű zenét.

Gondolom, ha a zenetörténelem érdekli, szeret zenélni is, ugyebár? [!Toma18]
- Hmmm... Diákéveimben zongoráztam, de azután egyre kevesebb időm maradt gyakorolni. Amikor a fiunk megszületett, és feleségemmel klasszikus dalokat próbáltunk előadni (feleségem énekelt, én zongoráztam), Péter közénk állt, és véget vetett a zenélésnek. Hát ez a történet.

És mi a véleménye a XX. századi zenékről? Pl.: rock&roll [Dalí667]
- Van egy szakkifejezés: használati zene. Anélkül, hogy bántani akarnám a rock and rollt (mert persze én is sokat hallgatok ilyen zenét), ez számomra inkább használati zene, ami közben mást is lehet csinálni. Virágozzék minden virág!

Külföldiek közül kik azok (Haydnon) kívül, akiket csodál, akikre felnéz? [madison101926]
- A lista egy lexikont is kitöltene. Néhány szemelvény: Bach, Mozart, Debussy, Stravinsky, régi angol szerzők, meg még sok mindenki.

Fotó: Marton Bálint

Ön mit gondol a 21. század zenei világáról? Mert szerintem (sajnos) ma már olyanokból is lehet ,,sztár", akiknek hangja sincs. Ezt hogyan értékeli? Felháborítónak tartja, vagy nem vesz róluk tudomást? [madison101926]


Mozartnak ebben az évben volt a 250. születésnapja, amit (ha jól tudom, Bécsben) rendeztek, egyéb műsorokkal kedveskedtek az ott levőknek. Ha tehette volna, elmegy? Ha igen, miért? [madison101926]
- Természetesen nemcsak Bécsben ünnepelték Mozart születésnapját, hanem szerte a világon, nem egy helyen izgalmas hangversenyekkel. Azonban az az igazság, idén nem jutottam el Mozart kedvéért Bécsbe (nekem a Bartók-emlékév szinte minden hónapban adott tennivalót). Viszont boldog vagyok, hogy Bécsben sokat járhattam, egyebek között Mozart-ügyekben is.

Mi a véleménye azokról a mostani zenészekről, akik a régi nagyok (pl. Mozart és egyéb komolyzenei szerzők) műveit dolgozzák fel mai modern számaikban? [barabera]
- Nem ismerek elég ilyen friss feldolgozást ahhoz, hogy nagyon pozitív vagy negatív véleményem lehetne. Viszont emlékszem arra, hogy vagy 30 évvel ezelőtt mennyire élveztem egy Jazz Sebastian Bach hanglemezt, amelyen ismert Bach-"számokat" egy zseniális vokálegyüttes (a Swingle Singers - a szerk.) dzsesszesítve adott elő. Megjegyzem, néhány komoly kollégám meg is vetett a lelkesedésemért...