Dávid Sándor: A versenyző fontosabb a technikánál

Vágólapra másolva!
A Forma-1-es szakértő Dávid Sándor szerint bizonyos autóversenyzők képességei nagy mértékben ellensúlyozhatják a technikai különbségeket, így a mezőny többi tagja egy Ferrariban ülve sem tudná megközelíteni Michael Schumacher teljesítményét. A sportkommentátor a Társalgóban megemlékezett Ayrton Sennáról és Knézy Jenőről, megvédte Bernie Ecclestone-t és Palik Lászlót, a magyar labdarúgó-válogatottról azonban lesújtó véleményt fogalmazott meg.
Vágólapra másolva!

Üdv minden kíváncsinak! - így köszöntek egy régi televíziós műsorban :), azt hiszem, ide is megfelel. Köszöntök minden Forma-1 iránt érdeklődő ifjat és idősebbet! Előttem az újság, most olvasom, hogy megszületett a 11. Forma-1-es csapat, Khamsin névvel, és természetesen arab érdekségként Hamad bin Janabiya sejk gondolta úgy, hogy a fia Salman vezetésével csapatot alakít, amelynek egyelőre Jacques Villeneuve az egyetlen versenyzője. Janabiya sejk 76 éves, ami önmagában is mutatja hogy nincsenek öreg emberek, csak régi viccek vannak.

- Üdvözlöm! Mostanában eltűnt a médiából, vagy rosszul látom? Mivel foglalkozik? (ikork)
- Nagyon röviden: nyugdíjas vagyok, és ebben a minőségemben a Hungaroring sajtófőnöke. A médiában azért nem szerepelek, mert a jelek szerint nics szükség rám. Állítólag annak a korosztálynak, amelyet a mai televíziók és újságok megcéloznak, nem felelek meg a magam 67 évével.

- Hogy lett sportriporter, miért ezt a pályát választotta? (ikork)
- Megpróbálom a lehető legrövidebben: az életemet 3 film határozta meg, illetve az, hogy elmentem moziba. Eredetileg erőgépgyártó technikumot végeztem, és a csepeli motorkerékpárgyárban dolgoztam, de megnéztem a Korzikai testvérek című filmet, és beleszerettem a vívásba. Válogatott kardvívó lettem, így kerültem kapcsolatba a sportújságírással, továbbá mert megnéztem a Római vakáció filmet, ahol Gregory Peck, akire állítólag még hasonlítottam is, megmutatta az utat: újságírónak kell lennem. Hát ez a legenda, a valóság pedig, hogy a Népsportban vívószakértő újságírót kerestek, és bennem találták meg. Az autós újságírást pedig mintegy miniszteri parancsra kezdtem 1969-ben. Az utolsó népligeti autóversenyen ugyanis találkoztam régi motorkerékpárgyáros barátaimmal, akik akkor már a sportág vezetői voltak, és Kis Dezső miniszterhelyettes mintegy utasított, hogy foglalkozzam az autósporttal, mint a 20. század második felének legnagyobb sportjával. Megtettem és szerencsére igaza lett.

- Mikor közvetített elősször, és melyik esemény volt az? (ikork)
- Amennyiben Forma-1-re vonatkozik a kérdés, a pontos válasz 1976. augusztusában az Österreichringről az Oszták Nagydíjat közvetítettem Knézy Jenő barátommal. A közvetítés azért jöhetett létre, mert ingyen adták, illetve én már két év óta jártam a pályára, és tudtam, hogy valuta nélkül, magyar benzinnel lebonyolítható az út. Így aztán a saját autómmal mentünk Jenővel. A közvetítés történelmi jelentősége, hogy az élő adás utolsó 5 percét a magyar televízióban lekeverték, egy lengyel film folytatása miatt, így a végeredményt csak másnap tudhatta meg a néző. Ez országos botrányt okozott, és furcsa módon ez a nagy felzúdulás mutatta meg először nyilvánvalóan, hogy Magyarországon is sok híve van a Forma-1-nek.

- Nem tervez újra Forma-1-es közvetítést? Vagy nem önön múlik? (homer)
- Azt, hogy ki közvetít, mindig az adott televízió dönti el. Ha felkérnének, valószínűleg vállalnám, de különösebben nem panaszkodhatom, mert a jelenleg közvetítő, általam nagyra becsült fiatalok rendszeresen meghívnak "szakérteni", és ez tulajdonképpen lehetőség a számomra, hogy elmondjam a véleményemet.

- Az F1-en kívül még milyen sportközvetítést vezetett? (ikork)
- Megpróbálom felsorolni: vívás, öttusa, vitorlázás, lovaglás, fogathajtás, motokrossz, gyorsasági motor, tánc, cselgáncs, karate, és még ki tudja mit...

- Honnan értesült elősször a Forma-1 létéről, és miért ez a technikai sport keltette fel az érdeklődését? (ikork)
- Népsportos koromban - ez az '50-es évek vége és a '60-as évek - a hozzánk érkező külföldi lapokból és híradásokban hallottam először a Forma-1-ről, és azonnal írni is kezdtem róla, Zsolt Róbertet kivéve elsőként a magyar sajtóban. Az enyém volt az első pozitív hang, mert az általános vélemény szerint a Forma-1 "az imperialista hatalom gyilkos sportja" volt, amely csak a versenyzők kiirtásáról szólt. Még az is előfordult, hogy én a Népsport belső oldalain lelkendeztem mondjuk Jim Clarkról, a hátsó oldalon Vad Dezső barátom, a külföldi rovat vezetője pedig a halálos futamokról elmélkedett elítélően. Ami a technikát illeti, említettem már, hogy alapvégzettségem erőgépgyártó technikus, tehát a technika igen korán belépett az életembe, és ennek nagyon örülök. Nincs szomorúbb látvány számomra annál az entellektüelnél, aki azzal dicsekszik, hogy nem tud megjavítani egy elromlott villanykapcsolót, vagy nem tud bemenni a saját kulcsával a lakásába, mert megfordították a zárat.

- Dolgozott valaha az eredeti szakmájában, és ha igen, meddig ? (St_lelek)
- Igen, dolgoztam a csepeli motorkerékpár gyárban 1955-57 elejéig, én voltam az egyik utókalkulátora az akkor gyártott új Pannóniáknak. És természetesen a szerelőszalaghoz is oda kellett állnunk a negyed- és a félév végén, mert akkor még olyan volt a termelés ritmusa. Ott ismerkedtem meg az akkori autóversenyzőkkel, motorversenyzőkkel, Mester Istvánnal, Hollós Istvánnal például.

- Hány Forma-1-es versenyt közvetített életében? (egy_pasi)
- A pontos számot sajnos nem tudom, csak azt, hogy 1976-tól egy év kihagyással 2000 valameddig közvetítettem. Az első évtizedben viszont csak évi 8-10 versenyt.

- Hello Lapaj, te vagy a legjobb, neked kéne a Forma-1-et közvetíteni, te tudod róla a legtöbbet! Mindig öröm látni/hallani! (Nicholas23)
- Köszönöm a véleményt, és hogyha ez a 23 az életkorodat jelenti, akkor külön köszönöm, mert ez talán válasz lehet arra is, hogy nem csak az öregek hallgatják az öreg dumákat.