Gál József: "Szerencsés ember vagyok"

Vágólapra másolva!
A magyar vitorlássport egyik kiemelkedő személyiségét, Gál Józsefet láttuk vendégül a Társalgóban. A kétszeres Föld-kerülő beszélt a vitorlázás szépségeiről, de kitért a legveszélyesebb és leglátványosabb vitorlásversenyekre is, míg most éppen védnöke egy az [origo] által támogatott, az Adrián megtartandó amatőr vitorláseseménynek.
Vágólapra másolva!

- Üdvözlök mindenkit, aki itt van, és várom a kérdéseket a FMC-kupával vagy bármilyen tengeri vitorlás témával kapcsolatban, amire esetleg tudnék válaszolni.

- Mi ez az FMC-kupa? (vereb73)
- Az FMC-kupát az FMC Tanácsadó és Informatikai Kft. hívta életre, azzal a céllal, hogy az induló csapatok legénysége - kilépve a megszokott miliőjükből és a tárgyalótermek rideg hangulatából - egyedülálló környezetben, kiélezett küzdelemben versenghessenek a vitorlásverseny díjaiért. A tengeri vitorlázás egyre népszerűbb sport nálunk is, és kicsit társadalmi esemény jellege is van, úgy, mint a tenisznek vagy a golfnak. Újabban cégek vezetősége, menedzsmentje akár csapatépítő programként is használja a vitorlásversenyeket. Erre épít az FMC Kft. és elsősorban üzleti partnereit invitálja meg egy adriai versenyre és összejövetelre.

- Ezen az FMC-kupán azért nem mindegy, milyen felkészüléssel kerül oda egy ember a hajóra. Ezek a menedzserek - vagy nem tudom, kik - megfelelő előképzettséggel rendelkeznek? Nem beszélve a kapitányról. (cool)
- Minden csapathoz olyan hajóvezető tartozik, aki felkészült és képes biztonsággal kezelni a hajót, de a csapatokban is egyre több a jó amatőr vitorlázó. Így gyakran egészen jó versenyre lehet számítani, és sokkal biztonságosabban hajóznak mostanában a magyar vitorlázók a tengeren, mint néhány évvel ezelőtt. Ebben a műfajban is gyűlnek a tapasztalatok.

- Ön szerint milyen visszhangja lehet egy ilyen FMC-kupa szintű versenynek? Vagy itt nem a sportteljesítmény számít? A Mira Mare-kupának például megvan komolyabb publicitása... (zsirbufe56)
- Az FMC-kupa jól átgondolt esemény. Ötvözi a vitorlásversenyzést és a cégszerű társadalmi kapcsolatokat. Ebben a versenyben nem csak a versenyzés a cél, hanem az esemény és a közös élmény. Ennek kiváló ötvözetét adja, és úgy gondolom, hogy hagyományteremtő és hosszú távon igazi tengeri eseménnyé válik. Ahogyan már a második verseny létszáma és rajtlistája is jelzi.

- Lehet, hogy én tudatlan vagyok, de keveset hallottam rólad. Azt tudom, hogy a Fa Nándi Földet került, de te mikor és hogy? Mesélnél erről? (picare88)
- Az első Föld-kerülő utam a Szent Jupát fedélzetén 1985-87 között Fa Nándival, akkori társammal történt. Ez volt az első magyar Föld-kerülő vitorlásút. Utána Nándi versenyzett, magam pedig hajót építettem, és feleségemmel, valamint 5 éves kisfiunkkal, 1991-96 között körbevitorláztuk a földet, ekkor már expedíciós célokkal. Egyetemekkel dolgoztunk együtt, kommunikációs programot csináltunk és filmeket készítettünk. Azóta pedig mint hivatásos vitorlázó, saját vállalkozásban hajózok.

- Mivel foglalkozol mostanában? Mik a terveid? (vereb73)
- Két hajóval vitorlázom az Adriai-tengeren, mellette tengeri vitorlázást oktatok, túrákat szervezünk az Adrián, a Földközi-tengeren és az Atlanti-óceánon.

- Hogy kerültél az Adriára? Miért pont ott vitorlázol? A Balaton már nem érdekes neked? (zsolt71)
- A Balaton egy kiváló vitorlázó tó. Elsősorban versenyezni alkalmas, és ha van szabadidőm, akkor szívesen megyek a Balatonra versenyezni, de a munkám a vállalkozásom a tengerhez köt, így a szezonban, amikor a Balatonon is lehetne vitorlázni, akkor folyamatosan a tengert járom. Az Adria pedig azért, mert a legközelebbi alkalmas tenger a vitorlázásra, és a világ egyik legjobb túravitorlázó területe.

- Ha nem az Adrián, akkor melyik tengeren vitorlázol és milyen hajókkal? (cool)
- Saját tervezésű, saját építésű Equator44 típusú hajókkal vitorlázom, amik jól bírják a tengert, a nyílt óceánt. Ezeken oktatok, és ezekkel bonyolítom le a túrákat is. Köztük nem csak adriai rövid túrákat, hanem hosszabb nyílt tengeri utakat is.