Lerch István: Félúton a popzene és a világzene közt

Vágólapra másolva!
Lerch István december 29-én szimfóniával lepte meg rajongóit, ahol barátokkal, zenészkollégákkal lépett fel. Hosszú évtizedek után még azt is elérte, hogy Kovács Kati és Koncz Zsuzsa is egy színpadra lépjen. Lerch bevallja, hogy a depressziós, szomorú hangulat inspirálja őt zeneileg - de momentán nincs oka a kesergésre. A Megasztárt jó műsornak tartja, bár a címével nem igazán ért egyet. Ő nem politizál, szerinte ez nem a zenészek dolga, ő inkább komponál: a poptól eljutott a komolyzenéig, majd a világzene felé kanyarodna.
Vágólapra másolva!

Ha jól tudom, volt egy nagyszabású koncerted az év végén. Hogy sikerült és mi volt az apropója, ha volt egyáltalán? (cool)
- Kár, hogy nem voltál ott, mert akkor tudnád, miről szólt.Persze akkor biztosan nem tetted volna fel ezt a kérdést. Az apropója az ötvenedik születésnapom volt, aminek alkalmából írtam egy szimfóniát, amit egy hatvantagú szimfónikus zenekarral adtam elő december 29-én, a Kongresszusi Központban. Ez lett az 50. szimfónia, de volt még sok énekes barátom is a koncerten, akik pedig a dalaimat énekelték. Jó buli volt.

Hogy ismerkedtél meg Koncz Zsuzsával? (DeSzeretlek)
- Tavaly megkeresett, hogy az új lemezének lennék-e a zenei producere és írnék-e rá dalokat. És én örömmel igent mondtam. Azóta voltam vendége a turnéján, és természetes, hogy erre a koncertre én is meghívtam.

Milyen meggondolásból hívta meg a két régi riválist, Koncz Zsuzsát és Kovács Katit a koncertjére? (DeSzeretlek)
- Az elsőről már beszéltem, Katinak pedig a V'Moto-Rock-időkben két lemezt is írtam. Arra külön büszke vagyok, és egyben nagy megtiszteltetés, hogy mind a ketten az első felkérésre igent mondtak. Ez azért nagy szó, mert 1969 óta nem voltak egy színpadon.

Honnan jött az ötlet, hogy szimfóniát írj? (kkriszta77)
- Ötvenévesen az ember kell, hogy végezzen valamiféle számvetést, végiggondoltam, hogy eddig mit csináltam és mi az, ami még hiányzik. És ez egy régi álmom beteljesülése, hogy ez a szimfónia megszületett. Mindig is vágytam arra, hogy az úgynevezett könnyűzenét eljátsszam úgy, hogy az komoly legyen. Talán ezzel sikerült bebizonyítanom, hogy a könnyűzene-komolyzene nem létező kategóriák. Csak a zene van.

Hogyan sikerült szponzorok nélkül megcsinálni a koncertet? (kkriszta77)
- A szponzorokról: azok az emberek, akiket megkerestem az ötletemmel, felfogták, hogy itt egy olyan dologról van szó, ami Magyarországon, ebben a műfajban még nem volt. És teljes vállszélességgel mellém álltak. Gondolok itt elsősorban Brády Mártonra és a Showtime-ra aki a szervezést vállalta, és azokra a zenésztársaimra, akik elmondták, nekik megtiszteltetés, hogy ezen a koncerten játszhatnak. Ennél nagyobb garancia nem is lehetett, hogy nekivágjak a dolognak. Azért az Artisjus és az EJI támogatása nélkül nem tudtam volna elindulni.

Szerintem óriási volt koncerted! Nehéz volt most összehangolni szimfonikus zenekarral játékodat? (jozene)
- A szimfónia úgy készült, hogy tavaly szeptemberben elkezdtem írni, majd amikor elkészült a 35 perces vázlat, akkor a komputeremen meghangszereltem kvázi szimfonikus hangzást imitálva a szintetizátoromon. Tehát amikor Dékány Endre barátom (aki a karmester is volt) átírta nagyzenekarra, már nem ért váratlan meglepetés - vagy ha igen, az inkább kellemes volt -, csak azt a pillanatot vártam, hogy mikor hallom meg először a nagyzenekarral együtt azt, amit megálmodtam. Bár ennek az összehangolása nem volt könnyű, mert itt egy más műfajról van szó, és a karmester kezére kellett játszanom, nem pedig a dobra.De hihetetlenül élveztem az együtt muzsikálást.

A múlt

Hogy kezdted a pályafutásodat? (cadaverous)
- Van időd? Ötéves koromban indult egy tangóharmonikával. Ezt elég hamar kinőttem, de a lényeg, hogy a fekete-fehér billentyűk mindig is vonzottak. 12 évig tanultam klasszikus zenét, és úgy volt, hogy zongoraművész leszek. Aztán jött a Beatles, és rájöttem, hogy olyan dalokat szeretnék írni, mint Paul McCartney. És ott eldőlt a sorsom, azóta 300 dalt írtam.

Milyen filmzenéket irtál? (Dilismajomklon)
- Álmodik az állatkert, Hercegnő és a kobold, a Sztracsatella filmben is elhangzik dalom, és sok tévéfilm alá írtam zenét.

Régebben láttam egy interjút veled, hogy madarak hangját használod fel a zenében, illetve madarak hangját modellezed le. Foglalkozol még ilyesmivel? (cool)
- Erre régen készült egy film, amit Kollányi Guszti bácsi (sajnos már nem él) rendezett, és az ő ötlete volt, hogy próbáljam imitálni a madarak hangját a szintetizátorommal. Én kísérletező zeneszerző vagyok, és minden ilyen érdekes kezdeményezés érdekel.

Ki írta és ki írja manapság a szövegeidet? Az Angyallány-t ki írta és mi volt az indíttatás? (karlboro)
- Az Angyallány szövegét Demjén írta, vele dolgoztam a legtöbbet, de amióta szólóban zenélek, dolgoztam Dusánnal, Bródyval és Horváth Attilával, akivel a Charlie dalait komponáltuk.