A játékfejlesztők nem kockafejűek

Vágólapra másolva!
Rush for Berlin címet viselő stratégiai játékszoftverük premierjének napján voltak vendégeink a magyar Stormregion nevű fejlesztőcsapat vezetői, akik egy órás online csevegés keretében vezették be olvasóinkat a videojáték-iparág rejtelmeibe.
Vágólapra másolva!

Szeretettel köszöntjük a chatelőket! Négyen képviseljük a Stormregiont, szeretném bemutatni röviden a kis csapatot: Acsai "Hypnos" András vezető programozó, Józsa "Kutya" Szabolcs a "szépészeti" igazgató :), Mocsáry "Mocsy" József vezető designer, és töltelékként Nagy-Szakáll "nszf" Ferenc marketinges. Várjuk szeretettel a játékfejlesztéssel kapcsolatos kérdéseket!

A játék fejlesztésekor mi leginkább a cél? (Kitekaktusz_@)
- Olyan egységes játék elkészítése, ahol a grafika, a játékmenet és a játékélmény olyan együttest alkot, ami minél több ember tetszését elnyeri.

Mennyit dolgoztatok a fejlesztésen? (Ntg123)
- Másfél-két évnyi fejlesztés van benne az Rush for Berlinben. Természetesen nem ugyanannyi ember dolgozott rajta a kezdetekkor, mint az utolsó periódusban (mentő vitte el a többségüket :)

Az előzetes képek, videók alapján már csorog a nyálunk a látványtól: milyen gépet fog igényelni a Rush for Berlin, és milyen újabb effekteket láthatunk? (osszaki)
- Ami mindenképpen ajánlott: legalább egy ATI Radeon 9800 Pro kártya és a játék szereti az egy gigabájt memóriát, processzorból nem árt egy legalább 2,4 gigahertzes, de természetesen aki kicsit karcsúbb konfigurációval rendelkezik, annál is fog futni a program, csak le kel mondania néhány extra grafikai elemről.

A játék magyar nyelvű változatban kapható a boltokban, vagy csak később lesz honosított kiadás? (#Ádám#)
- Szerdán került a boltokba a magyar verzió - már ahova sikerült kiszállítani időben. Magyarországon csak ez a verzió lesz kapható. Amire nagyon büszkék vagyunk, hogy itt lehet a legszebb - dombornyomású papírdobozos - csomagolásban kapni a játékot.

Engem nem igazán érdekelnek ezek a játékok, csak szeretném ha elmagyaráznák a hogy játék miről szól. (Luna Lovegood)
- A Rush for Berlin egy második világháborús, valós idejű stratégiai játék, ahol a németek nem tömeggyilkos vadállatok, hanem a hazájukat védő patrióták. A valós történelmi események mellett alternatív történelmi események is bekerültek a programba: ilyen például egy sikeres Hitler elleni merénylet, vagy a német csodafegyverek tömeges bevetése az oroszok és a szövetségesek ellen.

Forrás: [origo]
Összecsapás a Rush for Berlinben

Igazán megtetszett a játék, más játékokat is fogtok fejleszteni? (Resident evil 2)
- Természetesen, jelenleg is dolgozunk négy másik játékon, ebből kettő készül PC-re (az egyik ugyan még nincs bejelentve, de még az idén kiadjuk), egy darab következő generációs konzolokra, egy pedig hordozható játékgépekre. A programok nagy része jelentősen eltér majd a magyar fejlesztőktől megszokott játékstílusoktól.

A Rush for Berlin még mindig a SWINE című korábbi játékotok továbbfejlesztett motorját használja? Van már kiadótok? (Kódném 47)
képek is árulkodnak

A német Amazon oldalon láttam, hogy van egy Collector's Edition verzió a játékból. Ez egyrészt mit tartalmaz, másrészt itthon hozzá lehet-e jutni? (Timber)
- A Collector's Edition sajnos csak Német- és Franciaországban jelenik meg. Tartalmaz egy soundtrack lemezt, egy artbookot, egy kártyajátékot (másik oldalán egy puzzle-lal), egy kétoldalas plakátot, valamint egy kis fémsast. És természetesen a játékot :) A Collector's-ból sajnos nem tudtunk behozni az országba, így csak külföldi webshopokból lehet megrendelni.

Nagyon tetszettek az átvezető filmek a pályák között. Render-animációk vagy valami speciális? :) (LeMon_Vox)
- A játék motorjával készültek az átvezetők, hogy a lassabb gépeken is jól fussanak.

Sziasztok! Körülbelül mennyi idő, míg valaki végigjátssza a játékot? (@Vera@)
- Egy átlagos játékosnak közel 25-30 óra a 4 hadjárat, és természetesen a multi módban akár évekig élvezhető :)

Fotó: Marton Bálint

A Csapat

Miért pont a StareForce nevű megoldást válaszotottátok a program másolásvédelméhez? (Nem azért, mert másoltan kéne nekem, hanem mert az elmúlt időben jó pár kiadó elpártolt tőle) (#Ádám#)


Mennyien vagytok kompletten a fejlesztőcsapatban? Dolgoztok-e egyszerre több projekten, és terveztek-e kiegészítőt már a Rush for Berlinhez? (Kódném 47)
- Összesen 95-en dolgozunk jelen pillanatban a Stormregionnél, egyszerre négy projekt fut most a kiegészítőre pedig néhány napig még nem válaszolhatok.

Nagy vonalakban el tudnátok mondani, hogy miképp lesz egy ötletszikrából kész játék? Milyen folyamatokon megy keresztül mire elér a boltok polcaira? (Timber)
- A sok ötletszikrából kiválasztódik egy darab, abból készül a design-dokumentáció, amit jó esetben a kiadó elfogad, aláírja a szerződést. Ettől kezdve elindulhat az érdemi munka. Ebben a periódusban több szálon fut a fejlesztés, pl. a grafikusok elkészítik a játékban szereplő egységeket, a pályaépítők felépítik, felfestik a pályákat, a programozók programoznak :) És az egész végére, amikor már semmi nem hasonlít arra, ami az elején volt, a több szál egy pontban összefut. Jó esetben az lesz a játék.

Van valami vicces sztori, ami a fejlesztés alatt történt veletek? (Rahrimmma)
- Az alkoholmérgezésbe torkolló péntek esti tequilázó csapatépítő tréningek annak számítanak? Tapicskoltunk fél méteres vízben az alfa verzió leadása előtti napon, mert néhány vezetéket sikerült eltörni. De említhetném akár a lincshangulatot is, ami akkor volt, mikor háromnegyed évnyi keresgélés után kiderült, hogy a Kutya által a játékben elrejtett Quasimodo kb. 3 pixelből áll, és élő ember a világon nem találná meg. Sok sikert hozzá mindenkinek :)

Milyen egy fejlesztő élete? Hogy telik egy napja? (tpacko2)
- Úgy kezdődik a nap, hogy éjjel háromkor lefekszik a World of Warcraft nyúzása vagy mulatás után. Reggel 9 körül kelés, 10-re be kell érni, aztán napközben eltelik valahogy az idő. ;) És máris itt az este 6-7 óra, kezdődik előröl minden. Persze ez nem teljesen így van, a leadások előtti hónapokban például nem nyolc órát dolgozik az ember, hanem néha 16-ot. Nem vagyunk egyébként besavanyodott kockafejű emberek, akik meló-játék-meló-játék vonal mentén élik csak az életüket.

Milyen a hangulat a Stormregionnél? Inkább "csavargyár-szerű", kőkemény munkahely, vagy azért a munkán kívül is szoktatok közös programokat szervezni? (Timber)
- Nem állítom, hogy nem dolgozunk, de néha több sört fogdosunk, mint billentyűzetet :) (persze ez túlzás, de a kreatív munkában sokat segít néha a lazább hozzáállás - persze csak miután minden készen van)

Nektek melyek a kedvenc játékaitok? (Wapnvolk)
- Már vártuk a kérdést :) X-wing, World of Warcraft, Supaplex, Prince of Persia II, régebbi időkből pedig a Laser Squad, aztán az UFO I-II.

Forrás: Rush for Berlin
Végső roham

Tervezitek a videojáték-piacra való betörést? (Kir.Emb.Xav.)
- Igen, bár sokaknak ez sajnálatos, mások pedig tényként kezelik, de annak ellenére, hogy eddig PC-s játékokat fejlesztettünk (SWINE, Codename: Panzers 1-2, Rush for Berlin),
mi is inkább a konzoljátékokban látjuk a jövőt, amit egyébként sok minden alá is támaszt. Jó néhány hónapja rendelkezünk is Xbox 360 és Sony PSP fejlesztői készletekkel, így ezek a fejlesztések már folynak is. Természetesen ezen a területen egészen mások az igények, mint a PC-s piacon, így nekünk is sokban változnunk és alkalmazkodnunk kell.

Mennyire vagytok jó kapcsolatban, és mennyire ismeritek a többi magyar fejlesztő csapatot, mint pl. a Digital Reality? (Kódném 47)
- Nekünk nem a többi magyar játékfejlesztővel kell versengenünk, és a többi magyar játékfejlesztőnek sem mi vagyunk a fő versenytársai. Elég nagy a játékpiac ahhoz, hogy tökéletesen elférjen több nagyszerű magyar csapat is. Normális viszonyt ápolunk a többi magyar fejlesztőcsapattal - nem szabad elfelejteni azt, hogy gyakran rotálódnak a fejlesztők több stúdió között, így az emberek több helyen is szereznek barátokat, és ezek a kapcsolatok nyilván nem fognak csak amiatt megszűnni, hogy valaki átmegy egy másik csapathoz.

Sziasztok! Szerintetek melyik az év eddigi legjobb PC-s játéka? Persze a Rush for Berlinen kívül! (sunny01234)
- Válaszolunk mind a négyen külön, okés?
Nszf: Oblivion, egyértelmű (miért, volt más is? ;)
Mocsy: még mindig a World of Warcraft
Kutya: az új Prince of Persia, annak ellenére, hogy még tavaly év végén jelent meg
Hypnos: Call of Duty 2, szintén annak ellenére, hogy tavalyi (ja, és a Heroes 5 sem lett rossz)

Fotó: Marton Bálint
A játék borítója

Milyen ismeretek és végzettség kell ahhoz, hogy részt vegyen valaki a fejlesztésben? Van tagfelvétel? Béta-tesztert nem kerestek? (Kódném 47)
- Tapasztalt szakembert mindig keresünk, ebben a szakmában az, aki igazán jó, mindig talál magának munkát. Végzettségre nem vagyunk annyira kényesek, ha valakit érdekel a szakma, mi képezzük is az embereket, így hosszabb távon az tapasztalatlan emberből is tapasztalt fejlesztő válik nálunk. Szerintem ez egy olyan szakma, amit az ember az élete végéig szívesen folytat.

Terveztek nem háborús játékot is? Például szerepjátékot, világépítőset, netán FPS-t? (Kir.Emb.Xav.)
- A második világháborús témáról már rövid távon is leszállunk. Ennek ellenére a harc azért központi szerepet fog még egy ideig játszani a fejlesztéseinkben. A kissé távolabbi jövőben azonban mind az valós idejű stratégia műfajjal, mind a háborús témakörrel szeretnénk szakítani (és fogunk is).

Mi volt az első PC-s játék amivel játszottatok? (Kir.Emb.Xav.)
- Megint négy külön válasz érkezik:
Hypnos: X-wing, Another World
Mocsy: Larry 1
Kutya: Supaplex, Grand Prix
nszf: Szerintem nekem is a Larry 1

Amikor az ember a neten fejlesztőket lát, általában vagy tipikus kockák, vagy "befüvezett Einsteinek". Ti melyik ágat képviselitek? :D (Timber)
- Hát van a cégnél egy-két ember (neveket most nem akarunk mondani ;), aki beleillik ebbe a kategóriába, de dolgozik nálunk Bruce Willis, Bono stb. És persze vannak gömbölyded csinos lányok is a cégnél :)