ok.hu




Katalógus


magyar színészek


filmek


magyar együttesek


sportolók


külföldi színészek


politikusok


magyar énekesek


külföldi együttesek


Linkek


Inside zenekar


Kiss Gergő


Lakatos Márk


Tankcsapda zenekar


Emil.RuleZ!


Bëlga


Fresh


KFT zenekar


Palik Dakar Team


Sziámi zenekar


Animal Cannibals


Zsédenyi Adrienn


Szabics Imre


Ákos


Bódi Sylvi


Amorf Ördögök


Himalája-expedíció


NEO együttes


Stahl Judit


Eszenyi Enikő


Szentpéteri Csilla


Gyorskeresés





[origo] klikkbank
pénzügyi chatsorozat


Kerezsi Tibor


Vámosi-Nagy Szabolcs


Borza Gábor


Kupa Mihály


Felcsuti Péter


Antal Dániel: Magyarországon átfogó vasúti reform zajlik
2006. január 27., péntek, 9:05|Utolsó módosítás: 2006. január 27., péntek, 13:16

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb

Magyarország számára a vasúti tranzit-teherforgalom jelent komoly lehetőséget a következő években. Antal Dániellel a Magyar Vasúti Hivatal elnökével olvasóink a vasúti piac liberalizációjáról, a MÁV megújulásáról, és a vasúti szabályozásról beszélgettek a Vendégszobában.


Átalakított szabályozás 1/3. oldal >>

Fotó: Fábián Évi
Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal elnöke
Antal Dániel
Antal Dániel 2002-től a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium stratégiai információs főigazgatójaként a minisztérium működésének megújításának egyes kérdéseiért felelt. 2004-ben a Nemzeti Fejlesztési Hivatalban a magyar és közösségi fejlesztési források hosszú távú hatásainak értékelésével foglalkozó projekt vezető tanácsadója. 2004-től a gazdasági és közlekedési miniszter tanácsadójaként, majd vasútszabályozásért felelős miniszteri biztosként a vasúti piacnyitáshoz kapcsolódó jogszabályok koordinációjáért és a vasúti piacot szabályozó Magyar Vasúti Hivatal felállításáért felel. 2006 januárja óta a Magyar Vasúti Hivatal elnöke.

Mindenkinek szép napot kívánok, várom a kérdéseket!

- Mi a szerepe a Magyar Vasúti Hivatalnak? Eddig ilyenről nem hallottam. [jean luc picare]

- A vasúti hivatal feladata, hogy új vasúttársaságokat engedélyezzen, és olyan szabályokat állapítson meg, amivel együtt tudja használni a magyar pályát.

- Január elsejétől, ha jól tudom, liberalizálták a vasúti teherszállítást. Mennyire tolonganak a cégek? [jean luc picare]

- A liberalizáció az EU-csatlakozásunk pillanatától megkezdődött. Január 1-től az változott, hogy egyszerűbb és kedvezőbb szabályokat állapít meg az új törvény. Úgy látom, hogy ennek kedvező a fogadtatása, csak az elmúlt két hónapban két új vasúttársaság engedélyezése kezdődött meg. Összességében arra számítok, hogy jelentős érdeklődés lesz: ebben az is segíthet, hogy Románia hamarosan csatlakozik az EU-hoz, és az ő integrációjuk elégséges közúti kapcsolat hiányában a vasút nélkül nem megoldható.

- Tavaly nagyon komoly harcokat eredményezett a teherszállítás részleges libarlizálása. Mi a helyzet most, elfogadta a MÁV, hogy mások is vannak a piacon? [guvatgenya1]

- Természetes, hogy a versenytársak kemény harcot folytatnak ezen a piacon is, és az mindig különös helyzet az, ha valakinek akkora erőfölénye van, a versenytársaival szemben, mint a MÁV-nak. A Magyar Vasúti Hivatal és a Gazdasági Versenyhivatal közös felelőssége, hogy elfogadtassa a MÁV-val azokat a szabályokat, amelyeket a tisztességes piac fejlődéséhez be kell tartani. A MÁV véleményem szerint el kellett, hogy fogadja ezt a helyzetet, de szokatlan a MÁV-nál dolgozóknak, hogy más is van a pályán. :)

- Mikor várható átfogó vasúti reform Magyarországon? Egyáltalán lesz ilyen? [ratabah]

- Az a véleményem, hogy Magyarországon átfogó vasúti reform zajlik. A tavalyi évben megszületett a "rendszerváltó" vasúti törvény, kialakultak az európai unióban szokásos intézmények, és megkezdődött a MÁV szerkezetváltása is. Tavaly szeptemberben egy kormányhatározat rögzítette a reform további lépéseit is, 2007-ig.

- Mikorra várható a magánvasutak Magyarországi közlekedésének szabályozása a MÁV utasítás rendszeréhez hasonló keretek között? [Sifka]

- A MÁV a totális államfelfogás keretében 1949-ben a magyar állam része lett. A magyar vasúti jog MÁV-joggá vált, amely aztán 1993-ban, amikor a MÁV-ot részvénytársasággá alakították, a magyar vasúti jog belső jogi norma maradt. Ez nonszensz! Azokat a szabályokat, amelyeket mindenkinek be kell tartani, jogszabályokban kell rögzíteni. A közúti közlekedés átalakításakor sem az volt a cél, hogy mind a 4500 fuvarozó vállalkozás az egykori Volán-Tefu vagy a Hungarocamion belső szabályozását vegye át. Ahogy a közúton a KRESZ mindenkire vonatkozik, úgy a vasúton is meg kell állapítani a mindenkire vonatkozó szabályokat. Ennek első lépése az lesz, hogy az új törvény adta felhatalmazás révén a forgalmi utasítások jelentős része miniszteri rendeletben lesz kihirdetve.

- Mire való a vicinálisokon a nagyvasúti jellegű szabályozás? Egyszerűsített ügyvitel is van a világon! [Doktoroff]

- Az új vasúti törvény lehetővé teszi, hogy a gyér forgalmú pályahálózatok térségi vasúttá alakítva a saját szabályaik szerint működjenek tovább. Én is értelmetlennek és végtelenül pazarlónak tartom azt, hogy ugyanaz az előírás vonatkozzon a Budapest-Hegyeshalom vonalra, mint egy ipolysági mellékvonalra. Amint lesznek térségi vasutak - remélem egy éven belül - rájuk egyszerűbb szabályok fognak vonatkozni. Számomra kiváló példát jelentenek a független kisvasutak, amelyek pontosan a nagyvasúti túlszabályozottságot mellőzve, fillérekből képesek fejlődni. Szerintem a nagyvasút mellékvonalakon rengeteget tanulhat, a jóval egyszerűbb ügyvitellel működő kisvasúti társaságoktól.


1/3 következő oldal >>

1. Átalakított szabályozás

2. A MÁV lehetőségei

3. Mozdonyok, graffiti



Küldje tovább ismerősének!


Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum Adatvédelem!

Iratkozzon fel RSS-hírcsatornáinkra!

Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva










2008




2007




2006




2005




2004




2003




2002




2001




2000





Zagar
együttes
November 6-án (csütörtök) 14.00 órakor