Behajózott a Dodge Caliber

Vágólapra másolva!
Visszatért Európába a tengerentúlon meghatározó Dodge, az első fecske a Caliber. A sokoldalú, különleges túraautó alapára 4,7 millió forint.
Vágólapra másolva!

Hát megérkezett a korábban már annyiszor emlegetett Dodge, visszatért, itt van, Magyarországon is. A Chryslert és Jeepet is forgalmazó honi képviselet (a DaimlerChrysler Automotive Hungária Kft.) ígérete szerint a közeljövőben több modellt is üdvözölhetünk - például a Nitrót. A jelen azonban még "csak" a Caliberről szól, amelynek hivatalos premierjét a minap tartották Velencén. Meglestük, mentünk is vele kicsinyt. A látottak és tapasztaltak előtt még a hallottakról.

Született rosszfiú - ez a Caliber-féle szlogen. Markáns, agresszív formaterv. Aktív, sportos-szabadidős. Életrevaló, erőteljes, ötletes, praktikus. Humoros, tiszeteletlen. Leendő tulajdonosa elsősorban minden bizonnyal 35-40 év körüli férfi. Szereti az amerikás fílinget, de nem feltétlen - a Caliberrel a Dodge egy olyan autót akart építeni, mely "kitekint" azzal együtt, hogy továbbviszi a Dodge-vonalat. Tán sikerült.

Hisz' a Caliber semmi máshoz nem hasonlítható. Érdekes, a sajtótájékoztatón riválisaként olyanokat hoztak fel, mint egy Volkswagen Golf, egy Ford Focus vagy egy 307-es Peugeot. Például. Szóval alsó középkategória. De mondjuk egy Seat Altea, egy Ford C-Max, vagy éppen egy Chrysler PT Cruiser inkább ellen. Legalábbis a méreteket, a habitust, a motorerőt tekintve.

A Dodge 2005-ben nem kevesebb mint 1.4 millió gépjárművet értékesített, az Egyesült Államokban 7 %-os piaci részesedéssel az ötödik leggyakoribb márka. Most meg a Caliberrel nemzetközileg is támadásba lendül. A Calibert az Illinois-állambeli, felújított Belvidere-üzemben szerelik össze, erőforrásait a michigani Dundee városában állítják elő. Hogy kik? A GEMA. Global Engine Manufacturing Aliance. Tulajdonosai a DaimlerChrysler, a koreai Hyundai Motor Company és a japán Mitsubishi Motors Corporation. Az Észak-Amerikán kívül még vagy száz országban kapható Caliber így világmotoros, éljen a globalizáció (és a költséghatékonyság), s ezzel párhuzamosan az egyediség kontra uniformizálás.

És akkor a motorokról: 1.8-as benzin, dupla vezérműtengely változó szögállással (VVT), 150 lóerő 6500-nál, 168 Nm 5200-nál, 5 sebességes manuális váltó. Vagy 2.0 dízel közvetlen befecskendezéssel, változó geometriájú turbófeltöltővel, 140 lóval 4000-nél, 310 Nm-rel 2500-tól. Hatos kézi váltóval. Opciós a koromszűrő. Nálunk ez a két hajtómű elérhető. Lesz később brutális SRT is 300-as ménessel, nesze neked (alsó) középkategória...

Az 1.8 SE ára 4 720 000 forint. SXT felszereltséggel 4 950 000. A dízel 5 950 000-ről indul SXT-ként. Ehhez egyrészt annyit, hogy a PT Cruiser kábé pont ennyi, másrészt meg az SE szint is gazdag, az SXT fontosabb extrái a klíma és a tempomat. Aktív és passzív biztonságilag is rendben van a Caliber, aztán meg naná, hogy olyasmik is rendelhetőek, mint bőrkárpit, DVD-alapú navigáció, guminyomás-ellenőrző, ülésfűtés, motoros mozgatás, ESP, 18-as alu- vagy krómfelni (egyébként szerény 17-es a méret 215-ös papucsokkal).

A futómű elöl McPherson, hátul többlengőkaros, a fék elöl hűtött, hátul tömör tárcsa. De ezzel térjünk is át a gyakorlatban érzettekre: feszes, kemény a Caliber hangolása. A hajtás ugye elöl van, nem egy Viperről vagy egy Chargerről van szó... A magas építésmód ellenére viszont nem dülöngél csúnyán, kormányzásilag precízen, egyszerűen terelgethető. A bemutatón csak dízelt lehetett vezetni - a CRD-hez kapcsolt 6-os váltó karja a középkonzol aljáról finoman, pontosan mozgatható. A fék erőteljes.

A motor kerregése nagyobb sebességnél sem zavaró az utastérben, hallani bezzeg rendesen a hatalmas kerekekre húzott gumikat. A kétliteres turbódízellel a Caliber remekül gyorsul, rugalmas, lendületes. Az összkép utazós, túrázós, mosolygós. Főleg az ötletessége miatt. Vicces, jópofa az ötödik ajtóból kihajtható hangszóró, a tetőkárpitból kipattintható, öntöltős zseblámpa is. Az anyósülésből asztalka hajtogatható, a hátsó sor osztottan dönthető, a felület sík. A csomgatartó alapból is mega, pár másodperces "melóval" meg giga. Mosható, kivehető a műanyag padlója.

Tágas, levegős a Caliber. A magas üléspozíció miatt a sok lemez/kevés ablak kombináció bentről nem feltűnő. Aztán: a kesztyűtartó hűtött italtárolójában négy darab félliteres palack is elfér, szép. A kartámasz tárolójába mobiltelefont vagy MP3 lejátszót rakhatunk. Hogy megvilágítottak a pohártartók, éjszaka jó lehet. Visszatérve a vidám összképre: segít a kéttónusú belső, sőt színes betétek is rendelhetők. A számlapok fehérek, a grafika fekete, a mutatók pirosak, sportos. A középkonzol tán az autó legkevésbé sikerült egysége, legalábbis nem olyan mutatós, mint.

Mint maga a Caliber. Jellegzetes célkeresztjével a hűtőmaszkon, robusztusan vagány megjelenésével, kidomborodó sárvédőivel, kupés tetővonalával, vaskos lökhárítójával. Faltörő kos, no.

Dodge Caliber

Hosszúság: 4415 mm
Szélesség: 1800 mm
Magasság: 1535 mm
Tengelytáv: 2635 mm
Csomagtartó: 524-1339 l
Saját tömeg: 1320-1485 kg (sofőrrel, feltankolva)
Végsebesség: 11,9 (dízel: 9.3) s
Gyorsulás 0-100 km/h: 184 (196) km/h
Átlagfogyasztás: 7.3 (6,1) l/100 km
CO2-kibocsátás: 174 (161) g/km