Terhes Barbie, törött fogú Ken

Vágólapra másolva!
Cigiző, terhes Barbie-babával és sört vedelő, visszataszító Kennel - az új nevükön: Turleennel és Jer Wayne Juniorral - rukkolt elő egy amerikai játékgyártó cég. Fricska a tökéletes ideálok piacán.
Vágólapra másolva!

Az amerikai kölykök megőrülnek Turleenért és Jer Wayne Juniorért, akik úgy néznek ki, mintha a színpadon verekedős jelenetiről ismert amerikai tévéprogram, a Jerry Springer-show legdurvább epizódjainak a szereplői lennének. Két, mostanában a piacra dobott "Barbie babáról" van szó, de felejtsünk el mindent, ami ez idáig a ehhez a fogalomhoz kötődött.

Jer Wayne egy sörösdobozt szorongat a kezében, a barátnője, Turleen pedig cigivel a szájában és hajcsavarókkal a hajában élvezi műanyag életét, miközben a hasa arról tanúskodik: jó pár hónapos terhes.

Bőrdzseki, mezítláb

"Még a játék babák is lefelé csúsznak manapság" - állapítja meg a Daily Mail brit napilap. A Toy Town nevű játékgyártó cég ahelyett, hogy tovább nyomná a fehér mosolyú, estélyi ruhás, klasszikus Barbie-vonalat, a vásárlókat a bőrdzsekis-mezítlábas-terhes vonallal akarja meghódítani.

És úgy tűnik, sikerül is. Jay Leno amerikai showman programjában nemrégiben rajongó gyerekek tűntek fel, Turleen boldog birtokosai. A Toy Town először őt dobta a piacra, és csak később csatlakozott mellé a párja, Jer Wayne - akinek a mellén még egy titokzatos gomb is van, ezt megnyomva a következő szöveg böffen ki a törött fogú játékhősből: "15 nyomorult sör, és te még mindig ronda vagy!" (Fifteen of dem beers and yer still ugly").

Jer Wayne egy koszos fehér trikót visel, impresszív tetoválással büszkélkedhet, és az egyik fülében fülbevaló is ékeskedik. Remekül illik Turleenhez. Mindkét baba 20 fontba, azaz körülbelül hét-nyolcezer forintba kerül.

Daniel Gibby a Daily Mailnek úgy nyilatkozott: "Ezekben a nehéz időkben muszáj, hogy egy kicsit elengedjük magunkat". "Az egész egy viccnek indult, de rájöttünk, hogy ebben a vonalban nagy a piaci lehetőség" - tette hozzá. - "Kizárólag arról szól az ügy, hogy kinevessük a sztereotipikus amerikai ideálokat."

Dior-kosztümben

A 20 fontba kerülő Turleennek és Jer Wayne-nek még sok időt meg kell élniük azért, hogy olyan klasszikus darab váljék belőlük, mint egypár legendás Barbie babából. A Daily Mail egy másik cikke szerint egy-egy legendás darab akár 3000 fontba (körülbelül egymillió forintba) is kerülhet.

Szeptember végén a világ legnagyobb Barbie-kollekciója körülbelül 35 millió forintért (!) kelt el egy nagy-britanniai aukción. A gyűjtemény tulajdonosa - egy holland divattervező, Ietje Raebel - még a '60-as években kezdte gyűjteni a darabokat, annak idején még a lányának, Marinának. Nemsokára igazi megszállottságba fordult át a dolog: ketten végigutazták egész Európát a legkülönfélébb fellelhető Barbie-kért. A gyűjtemény sorsát az döntötte el, hogy Raebel 2002-ben Alzheimer-kóros lett, és a lánya így nem akarta tovább folytatni a hobbit.

Raebelék kollekciója 16 üvegvitrinben, két külön szobában fért csak el. A babák között vannak miniszoknyásak, forrónadrágosok, még űrruhások is, sőt, egyes darabokat a készítői az Óz, a nagy varázsló Dorothyja vagy A muzsika hangjai musical Mariája után mintáztak.

Ahogy teltek az évek, Barbie kapott az úgynevezett "Jackie Kennedy" stílusú kosztümből, a Twiggy nevű topmodell ruhái után mintázott darabokból vagy éppen a Christian Dior által tervezett álomcsodákból is egy-egy öltözetet.

A 20. század popikonja

De mi a Barbie babák titka? A Daily Mail szerint sokak számára ezek a játékok a gyerekkoruk ártatlanságát hozzák vissza. A Christie's brit aukcióház egyik specialistája, Daniel Agnew szerint "elsősorban nosztalgiázásról van szó: számos gyűjtő számára egy-egy ilyen tárgy megvétele olyan érzés, mintha a gyerekkorából venne meg újra egy darabot". A szakértő szerint nem nehéz oda eljutni, hogy valakin az első lépések után úrrá legyen a megállíthatatlan gyűjtőszenvedély.

Ezenkívül - tette hozzá Agnew a Daily Mailnek - nyilván szerepet játszik a divat is. "A Barbie készítői pontosan követték a trendeket a '60-as és a '70-es években. Barbie a 20. század popikonja" - mondta a specialista.

A napilap megemlít egy-két olyan gyűjtőt, aki meghökkentő nagyságú pénzösszeget fizetett ki az árverésen egy-egy babáért. Terese Hultengreen, egy 46 éves brit adminisztrátor például több mint 60 ezer forintnak megfelelő fontot költött Barbie-kra. De nem minden vásárló volt hölgy: Werner Boote, egy 42 éves bécsi úr például majd' 110 ezer forintot csengetett ki egy asztronauta Barbie-Ken párosért, akiknek a ruhájába a tervezők még egy amerikai zászlót is beleapplikáltak.

A szeptemberi árverésen ez a darab körülbelül egymillió forintért kelt el - ami igazán impresszív ahhoz képest, hogy eredetileg, 1959-ben a baba pont három dollárba - körülbelül 650 forintba - került. A vevő ismeretlen.

Anorexiás és "gilr-power" Barbie

A játékot számos szociológus és pszichológus bírálta már az elképesztően vékony testalkatért, és a gyártóit meggyanúsították azzal, hogy a Barbie-k is hozzájárultak olyan betegségek elterjedéséért, mint az anorexia vagy a bulimia, sőt, sokszor ludasak voltak a gyerekeknél előforduló táplálkozászavarok kialakulásában is.

A másik oldal szószólói azért magasztalták a babát, merthogy az évtizedek során számos karaktert testesített meg - a politikusnőtől a mélytengeri búvárig -, ami a női egyenjogúság egy megjelenésének is felfogható.

A Barbie baba-effektus

Szalai Júlia Barbie baba-effektusnak nevezi azt hogy a nők a tényleges méretüknél sokszor kövérebbnek képzelik magukat. Egy kutatásban - írja - egyforma testsúlyú és magasságú, nagyon hasonló testalkatú noi párokat kértek meg arra, hogy válasszák ki a sorozatból a saját, illetve a másik nő testméretének megfelelő figurát.

A résztvevők a másik nő alakját majdnem mind reálisan ítélték meg, viszont magukat általában az egy számmal kövérebb figurához találták hasonlónak. Az ötvenes években tökéletes női alaknak a Jayne Mansfield termetét tekintették - az amerikai énekesnő azonban mai szemmel nézve legjobb indulattal is csak teltkarcsúnak nevezhető. Ennek megfelelően 50 évvel ezelőtt a nők kevésbé szorongtak súlyfeleslegük miatt.

A jelenségért tehát a mai Julia Roberts-féle vékony, hosszú lábú nőideált hibáztathatjuk, amelyet a kislányok már a Barbie babázás időszakában szívnak magukba. Ennek köszönhetően a nők a férfiakkal ellentétben olyan mértékben elégedetlenek saját súlyukkal, hogy sokan eszeveszett fogyókúrába, kényszeres testedzésbe kezdenek.

Rendszerint éppen a legelszántabban koplaló és edző nők látják leginkább torzan saját testüket. Túlságosan lefogynak, de továbbra is fogyni próbálnak, mert még mindig túl kövérnek látják magukat (anorexia nervosa). Még többen vannak azok, és megint csak túlnyomórészt nők, akik farkasétvágyuknak nem tudnak megálljt parancsolni, viszont elhízni nem szeretnének, ezért hányás és hashajtók segítségével könnyítenek magukon.

Ők a bulimia nevu pszichológiai alapú táplálkozási zavarban szenvednek. Úgy gondolják, megoldották a dilemmát, ehetnek, amennyit csak akarnak, mégis olyan karcsúak maradnak, amilyennek a kulturális normák előírják. Azzal azonban nem számolnak, hogy praktikus módszerük súlyos betegségekhez vezethet.

Forrás: [labor] transindex