Saját vesztébe rohanhat a Forma-1

Vágólapra másolva!
A BMW Sauber aerodinamikai szakembere, Willem Toet szerint a Nemzetközi Automobil Szövetségnek ki kell kérnie a csapatok véleményét, és csak azután alkothatja meg a radikálisan új aerodinamikai szabályokat, máskülönben saját vesztébe rohan.
Vágólapra másolva!

Bár a FIA nem adott ki sajtóközleményt, a szervezet hivatalos weboldalán karácsony előtt közétették a 2009-es idényre vonatkozó technikai szabályzatot, melyet egyes források szerint a csapatok december elején elfogadtak, majd azokat a Motorsport Világtanács jóváhagyta.

A szövetség tervei között szerepel az előzéseket elősegítő CDG szárnyak, az energiatárló rendszer, illetve az egységesített elektronikai rendszer bevezetése, mely alapjaiban változtatná meg az autók viselkedését, és természetesen külsejét. Az irányító testület változtatni szeretne az autók méretein, háttérbe szeretné szorítani az aerodinamikát, hogy csökkenjen az autók leszorító ereje, és a közönség több izgalmat és parádét láthasson a versenyeken.

A BMW Sauber szakembere, Willem Toet viszont úgy gondolja, hogy ezeket a változtatásokat csakis a csapatokkal együtt lehet véghezvinni, ugyanis, ha a szövetség önkényesen alakítja ki a szabályokat, akkor olyan kiskapuk maradhatnak nyitva, melyeket kiaknázva egyes alakulatok óriási előnybe kerülhetnek másokkal szemben, ami egyértelműen tönkreteheti a versenyt.

"Komoly veszélyt jelent, ha előzetes kutatómunka nélkül vezetnek be radikális változtatásokat, ugyanis ebben az esetben a csapatok saját maguk teljesítményének optimalizálásán kezdenek el dolgozni, ami pont azt fogja eredményezni, aminek elkerülése érdekében került bevezetésre az új szabályrendszer" - figyelmeztetett Toet. "Nyilvánvaló, hogy először a saját csapatom érdekeit fogom nézni, és úgy alakítom a szabályokat, hogy ez nekünk megfeleljen. Szóval, ha rá vagyok kényszerítve, hogy kiküszöböljem a CDG szárnyak hibáit, mely által jobb lesz a teljesítményem, nem lesz más választásom, mint hogy megtegyem."

"Éppen ezért úgy gondolom, mielőtt bármiféle új szabályt bevezetne a szövetség, előbb olyan hozzáértő szakemberekkel kell konzultálnia, mint amilyen én vagyok, ugyanis ezzel elkerülhetők a későbbi problémák" - folytatta a BMW szakembere, aki ugyan még nem biztos a CDG szárnyak bevezetésében, jól tudja, a FIA-val közös érdekük jobbá tenni a Forma-1-et.

"A szövetségnek és mindenkinek meg kell értenie, miként lehetne jobbá tenni a sportot, és miként lehetne elérni, hogy több előzés legyen a versenyeken. A FIA matematikai vizsgálatokat végzett, a csapatok pedig a szélcsatornában próbálták megérteni, hogyan lehetne javítani a helyzeten. Mindkét fél hasznos információkat gyűjtött, és a FIA a Technikai Munkacsoporton (TWG) keresztül próbálja meg írásba foglalni az eredményeket, aminek személy szerint én nagyon örülök."

"Ha a Forma-1 népszerűsége lecsökken, akkor mindannyian elveszítjük a munkánkat, és többé nem játszhatunk oly nagyon féltett játékszereinkkel. Mindannyian azt szeretnénk, ha a Forma-1 egészséges lenne, és ez csak úgy valósulhat meg, ha az élvezhetőségén javítunk."