Hová tűnt a magyar szépség?

Vágólapra másolva!
Gothár Péter Magyar szépség című filmjét a 2003-as Filmszemlén mutatták be, a szakma és a kritikusok véleményét megosztva megnyerte a fődíjat, ezután bő három évre eltűnt a szemünk elől (bár ez nem teljesen igaz, tévében vetítették), hogy most váratlanul felbukkanjon: augusztus 24-én mozikba kerül végre a film. Az [origo] filmklub újságírója feltette az illetékeseknek a logikusan felmerülő kérdést: mi tartott ennyi ideig?
Vágólapra másolva!

A film története

A Magyar szépség két szomszédos család összefonódó életét mutatja be: az egyikben ötvenes, kiégett férj (Máté Gábor), vállalkozó feleség (Udvaros Dorottya) és visszahúzódó lányuk (Hámori Gabriella), a másikban egy volt katonatiszt, felesége és drogterjesztő fiuk (Fenyő Iván). A történet az Amerikai szépség című filmét követi: az apa megkívánja lánya barátnőjét (Szandtner Anna), az anya házasságon kívüli viszonyba bonyolódik, a sorból kilógó lány és fiú egymásra talál, és persze a tragikus végkifejlet is azonos a két filmben. Míg Mendes az amerikai társadalom egy szeletét mutatta be filmjében, Gothár ugyanazt a történetet arra használta fel, hogy a mai magyar valóság lenyomatát adja.



A producer válaszol

Először Berger Józsefet, a Magyar szépség producerét kérdeztük arról, hogy miért nem került sor 2003-ban a film bemutatására, és mi minden változott azóta, ami lehetővé tette, hogy most mégis mozikba kerüljön az alkotás. Berger először is leszögezte, hogy nem volt valóságalapjuk azoknak a korábban felröppent híreszteléseknek, amelyek különböző jogi akadályoknak tulajdonították, hogy a film nem került forgalmazásba. A producer nyilvánvalóan azokra a pletykákra utalt, amelyek szerint a film forgalmazását az Amerikai szépség című Oscar-díjas alkotás jogtulajdonosai akadályozták. Ha nem is ez volt az igazság, mégsem meglepő, hogy sokan erre gondoltak, hiszen Gothár filmje néhány hozzáadott elemtől eltekintve valóban egy az egyben Sam Mendes '99-es filmjének a magyar megfelelője (lásd keretes írásunkat), és ezt az alkotók sem titkolják.

A producer tájékoztatása szerint az egyetlen jogi probléma, amely felmerült, a filmben szereplő Elvis Presley-dalokat érintette, amelyeknek csak a fesztiválokon történő felhasználására kaptak engedélyt. Hosszas procedúra során próbálták megszerezni az ahhoz szükséges engedélyt, hogy a dalok benne maradhassanak a filmben, de miután ez nem sikerült, az érintett számokat lecserélték.

Valójában finanszírozási problémák miatt csúszott ennyit a film bemutatása, de mostanra ezek nagyjából rendeződtek. Berger elmondta, hogy a rendezővel közösen döntöttek úgy, hogy amíg ezek nem oldódnak meg, nem mutatják be a filmet. A producer nem kívánt pontos számokat és okokat felsorolni, de azt nem rejtette véka alá, hogy túllépték az eredetileg tervezett költségvetést, ezért maradtak tartozásaik, amelyek többségét mostanra sikerült rendezni, és reményei szerint év végére az összes függőben levő pénzügyük végére pontot tudnak majd tenni. A film teljes költségvetése kb. 285 millió forint volt, amellyel kapcsolatban Berger megjegyezte, hogy "aki megnézi, láthatja, hogy benne van ez a pénz".

A kizárólag magyar pénzekből, szponzorok bevonása nélkül készült filmet a Magyar Mozgókép Közalapítvány, az ORTT, a koprodukciós partnerként részt vevő Duna Televízió, az NKA, az NKÖM és a TV 2 finanszírozta. Berger az MMK-val kötött, mozibemutatási kötelezettséget is tartalmazó szerződéssel kapcsolatban elmondta, hogy a produkció nem szegte meg a szerződést, mert abban csak a bemutatási kötelezettség szerepelt, határidő nem - tehát a három éves csúszás nem minősül szerződésszegésnek.

Berger úgy összegezte a filmmel kapcsolatos nehézségeket, hogy a Magyar szépség "állatorvosi ló" volt: éppen az MMK átalakulása alatt, még a Filmtörvény megszületése előtt készült el egy viszonylag szerencsétlen, éppen változó helyzetben. Megemlítette azt is, hogy a (nézőszámok és fesztiválszereplések alapján megítélt) normatív támogatás bevezetése, amelyre számítottak már a Magyar szépség forgatása során, sokat csúszott, és ez is nehezítette a helyzetüket.


Arra a kérdésre, hogy ma könnyebb lenne-e elkészíteni ezt a filmet, Berger úgy felelt, hogy a támogatási rendszer azóta megtörtént átalakítása miatt valószínűleg igen, bár feltehetően ma sem nemzetközi koprodukcióban, hanem magyar pénzekből készülhetne el. Ennek oka egyrészt, hogy nem közönségfilmről, hanem rétegfilmről van szó, másrészt, hogy ez nem olyan film, amely "nagy nemzetközi érdeklődésre tarthat számot". Felvetésünkre, hogy ennek oka talán abban keresendő, hogy a külföldi közönség már látta ugyanennek a filmnek az amerikai változatát, Berger így felelt: "Igen, és ehhez Gothár egy nagyon érdekes, magyar csavart adott hozzá, ami csak a magyar közönség számára érthető. Ez egy nagyon magyar film."

A forgalmazó válaszol

A Magyar szépség-et a 2004-ben alapított Hungaricom Kft. forgalmazza, amely eddig főképp a Kálomista Gábor által producerként jegyzett filmek - így például a Csak szex és más semmi - forgalmazásával foglalkozott. Megkerestük a cég vezetőjét, Kálomista Zsuzsannát, aki elmondta, hogy tulajdonképpen személyes ismeretség folytán került hozzájuk a film: "Ismertük a film producerét, Berger Józsefet, egy beszélgetés során derült ki, hogy van ez a film, és az MMK-val kötött szerződés miatt mindenképp be kell mutatni moziban. Úgy gondoltuk, hogy megérdemli, hogy moziba kerüljön."

Kálomista elmondta azt is, hogy mielőtt a film bemutatása mellett döntöttek, igényfelmérést végeztek a moziüzemeltetők körében, akik jelezték, hogy szívesen műsorukra tűznék az alkotást. Így végül a film Budapesten egy kópiával fut majd a Művész moziban, vidéken pedig két kópia utazik, amelyeket - mint Kálomista elmondta - hónapokra előre lekötöttek az üzemeltetők.

Az MMK válaszol

Felhívtuk az Magyar Mozgókép Közalapítványt is, remélve, hogy bővebb tájékoztatást kaphatunk a produkcióval kötött szerződéssel kapcsolatban, de az illetékes jelenleg szabadságát tölti, ezért az MMK sajtókapcsolatokért felelős munkatársa, Oláh Katalin az intézmény jogászával egyeztetve válaszolt a kérdéseinkre.

A mozibemutatási kötelezettséggel kapcsolatban Oláh elmondta, hogy - bár nem tudja, a konkrét szerződés mit tartalmaz - általában az MMK játékfilmes produkciókkal kötött szerződései csak a Filmszemlén történő bemutatásról rendelkeznek, a moziforgalmazásról nem. Rákérdeztünk arra is, hogy hogyan lehetséges az, hogy az MMK részéről nem vették észre a szerződéskötéskor, hogy a produkció zenei jogdíjai tisztázatlanok, amire azt a választ kaptuk, hogy bár az MMK valóban ellenőrzi a produkció főbb szerződéseit, a "kisebb jogdíjügyeket" nem tudják mind ellenőrizni, ezért ezekért a producer vállal felelősséget az MMK felé.

A rendező nem válaszol

Szerettük volna megtudni, hogy a Magyar szépség alkotója, Gothár Péter hogyan élte meg, hogy filmje három évig nem kerülhetett moziba, és hogyan értékeli ennyi idő elteltével saját alkotását, de a rendező egyelőre nem kívánt nyilatkozni filmjével kapcsolatban, és csak közvetlenül a bemutatót megelőzően hajlandó majd válaszolni a sajtó kérdéseire.

Megpróbáltuk felvenni a kapcsolatot a filmben szereplő Hámori Gabriellával és Fenyő Ivánnal is, akiktől elsősorban azt szerettük volna megtudni, hogyan érinti őket, hogy most kerül a közönség elé egy olyan filmjük, amelyben még szinte ismeretlen színészként vettek részt, de sajnos egyiküket sem értük utol, mert jelenleg mindketten külföldön tartózkodnak.