Szájfény, csípőfarmer, minicsoport

Vágólapra másolva!
Egyre jobban mennek rá a gyerekekre a divattervezők és az olyan, "fast fashion" boltok, mint a H&M vagy a Zara a felnőttes darabjaikkal. Gőzerővel zajlik a gyerekek fogyasztási vágyának a gerjesztése.
Vágólapra másolva!

"Jesus Loves Me" - áll a tízéves kislány fekete, kapucnis felsőjén, közvetlenül egy csábos, rózsaszín macska rajza alatt. A pulcsi olyan remek, hogy egy 20 éves, a divatot jól ismerő urbánus nő is szívesen elfogadná. "Foxy Lady" (szabadon: Szexi Nő) - áll egy másik, maximum féléves gyerekre méretezett ruhadarabon, amely a Psychobaby site-on rendelhető meg, ahol egyébként még hozzá lehet jutni a Vans legújabb modelljeihez háromévesek méretében, vagy Paul Frank ikonikus pólóihoz, rózsaszínben, ötévesekre méretezve.

De van "M is for Macho" feliratú, mini méretű póló is, vagy olyan rugdalózó, amelyre konkrétan egy nagy, cartoon-halálfejet nyomtak a tervezők.

Egyre jobban látnivaló, hogy a gyerekruha-divatban az egykori "cukorfalat stílust" - amelyben minden rózsaszín volt és a pólókra repkedő tündérkéket és kisautókat hímeztek a gyártók -, új trendek váltják fel. Az ósdi "alapszabály", miszerint "a lányok színe a rózsaszín, a fiúk pedig csak kékben járhatnak", már rég nem működik.

"J-Lo akarok lenni"

A kislányok újabban olyan ruhákat viselnek szívesen, amelyek hasonlítanak az anyjuk cuccaihoz, például szűk farmert, fodros miniszoknyát és a szőrme bolerót; a kisfiúk pedig az apák ruháira hajazókat akarnak hordani, például macsó, zsebes nadrágokat, bő, kapucnis pulcsikat és divatos, mintás ingeket - és ez ellen a szülőknek sincs kifogásuk.

Egyre több az olyan kis tizenéves, aki a térdzoknit szűk macskanadrágra cseréli, és előszeretettel viseli a csillaggal, cicával díszített, felragasztható műkörmöket.

A tinik nagyon határozottan tudják, hogy mit szeretnének, legyen szó akár ruháról, akár hajviseletről: a fodrász-szalonokban egyáltalán nem ritka például, hogy tizenéves kislányok egy náluk 20-30 évvel öregebb sztár fényképével érkeznek, és a celebrity hajához hasonló frizurát kérnek maguknak is.

A Mattel játékgyártó cég a piaci folyamatok miatt még a Barbie-babákat is "újradesignolta": ma már fodros minibe, a forrónadrágban és csillogó melltartóban pózolnak a babák a játékboltok polcain.

Az Amerikában nagyon kedvelt gyerekszépségversenyeken egyre gyakoribb, hogy óvodás kislányok szűk ruhákban, magas sarkú cipőkben, agyonfestve és bodorítva mutogatják magukat.

Ilyen kis szépségkirálynő volt például Jon Benet Ramsey is (akinek feltételezett gyilkosát a napokban tartóztatták le).

A fast fashion is ráült

Az a drasztikus változás a gyerekruha-divatiparban, amelynek nyomán megjelentek a felnőtt trendekre szabott, kicsinyített cuccok, körülbelül tíz évvel ezelőtt következett be. A divattervezők és a gyártók is rájöttek ugyanis arra, hogy a divatra érzékeny szülők a gyerekeiket is szívesen öltöztetik "kúl" ruhákba; plusz, hogy a gyerekek imádnak öltözködni, és könnyen meg lehet őket fogni a méretükben is kapható csőnadrággal, zsebes nacival, "szexi" felsőkkel, kapucnis pulcsival, illetve gyerek-műkörmökkel (hiszen utánozzák a felnőtteket). A szülő pedig a kiskorú divatmániások vágyait látva nagyvonalúan vagy bosszúsan, de nyitogatja a pénztárcáját.

Bár a teljes ruhaiparban a gyerekruha-piac azért még nem meghatározó, de az kétségtelen, hogy egyre jelentősebb és gyorsabb növekedést mutat.

Mára a nagy divatmárkák - például a Juicy Couture, a Calypso, a Scoop, a Paul&Joe vagy Sonia Rykiel - tervezői is felismerték, hogy érdemes a felnőtt modelleket zsugorított formában is megtervezni és kivitelezni. A trendhez csatlakozott többek közt a Burberry, a Guess vagy a Donna Karan New York (DKNY) is, amelyek mindannyian elkezdték forgalmazni a gyerekruha-vonalat (a legújabb kollekcióikat leginkább a "deszkás stílus" inspirálta).

Nem csak egyedi tervezőktől, vagy a nagy divatmárkák zászlóshajó-üzleteiből lehet a gyerekeknek kínált, "felnőttes" cuccokat beszerezni, hanem például azokból a "fast fashion" üzletekből is, mint a H&M vagy a Zara, amelyek szezononként többször is váltogatják a teljes árukészletet.

Ha vezető divatmárkák mellett a régi, hagyományos gyerekruhákat forgalmazó üzletek is labdába akarnak rúgni, akkor ezeket a változásokat nekik is követniük kell.

A fogyasztói vágyak végsőkig gerjesztése

A "felnőttes" gyerekruhákat forgalmazók úgy vélik, hogy egy szülőnek, aki maga is hajlandó akár ezer dollárt is kifizetni egy táskáért, 154 dollár egy menő gyerekfarmerért nem nagy ár. Egyre több az olyan szülő, aki kifejezetten örül, ha a kisgyereke is divatos dolgokban jár, vagy a nagyobb lánya-fia is pontosan tudja, milyen trendek zajlanak éppen - ez a folyamat azonban számos családi-társadalmi problémát szülhet.

Egy a The New York Times-ban (TNYT) megjelent cikk szerint számos szülőt elkeserít, hogy éppen egy, a korábbiaknál sokkal divatérzékenyebb generáció nő föl, a tizenéves gyerekeik divatőrültek és "mindent megvennének".

Itthon sincs ez másként: egy két gyerekes magyar anya például kénytelen volt engedni a négy éves lányának, aki kizárólag rózsaszín, csillogó és strasszos papucsot volt hajlandó felvenni, Barbie képmásával díszítve. Ez volt az egyetlen módja annak ugyanis, hogy a gyerek a hideg kövön ne mezítláb mászkáljon.

A ruhaipar lépései nyomán a gyerekekben egyre erősödik a fogyasztási vágy, amelyet tovább gerjesztenek a reklámok, amelyek azt sugallják, hogy "akkor leszel menő és jó fej, ha ezt és ezt a terméket megveszed". A fogyasztói társadalom egyre erősebb nyomása megzavarhatja a gyerekek önértékelését, mert nem tanulják meg megkülönböztetni, hogy valójában mire van szükségük és mire nincsen. Az önképüket az alapján alakítják ki magukról, hogy milyük van, és a piac hogyan értékeli őket.

A New York-i, nyolcéves Maisy Gellert például csak egyfajta farmert hajlandó hordani - írja a TNYT. "Tetszik minden, ami divatos, szeretem a legginget (a cicanadrágot), a shortokat, a topokat és a flip-flopot is" - mondja Maisy, aki hozzáteszi: bírja még a fehér atlétát, "mert az mindenhez megy" és a szürke-rózsaszín Puma-csukát. "Tetszik a balettcipő is, bár ilyet nehéz találni a méretemben" - panaszkodik.

***

A fast fashion biznisz a tömegigények gyors és olcsó kiszolgálására épül: az Európa összes nagyvárosában megtalálható üzletek tele vannak a nem felsőkategóriás minőségű, de az aktuális divattrendeket pontosan lekövető, rendkívül jó áron kapható ruhadarabokkal, amelyeket az ember nem sajnál lecserélni, ha "a divatban új szelek fújnak".

A TNYT cikke szerint az Egyesült Államokban már az óvodások is a divat rabjai. "Egy alsós már nemcsak azt tudja, hogy milyen ruhadarabot akar, de azt is, hogy az milyen márkájú legyen" - jegyzik meg a szerzők. "A divatot követők egyre fiatalabbak" - nyilatkozza a lapnak Pilar Guzman, egy kisgyerekes szülőknek készült magazinnak, a Cookie-nak a szerkesztője.

Guzman úgy véli: a felnőttes gyerekruha-darabokkal "a gyermeki ártatlanság veszik el", mert - mint mondja - "szinte eltörlődnek a határok a felnőttek és a gyerekek között".

Tudatos szülők

Vannak azért olyan szülők, akik megpróbálnak az ellen tenni, hogy a gyerekükön "úrrá legyen" a divat, már csak azért is, mert a praktikum és a trendek nem mindig járnak együtt. Egy gyerek öltöztetésénél ugyanis nem árt figyelembe venni például az időjárást, vagy azt, hogy a szűk ruha a homokozóban nem épp a legideálisabb viselet.

Az ideális határ valahol ott van, ha egy szülő figyelembe veszi a gyerek ízlését is, de szem előtt tartja a gyakorlati szempontokat is.

A magyar kínálat

Utánajártunk, hogy ha egy magyar anya egy "zsugorított, felnőtt modellet" keres a gyerekének, akkor azt be tudja-e szerezni a hazai üzletekben.

A budapesti bevásárlóközpontokban szűk farmernadrágot és fodros miniszoknyát gyerekméretben szinte mindenhol lehet kapni, szőrmegalléros farmerdzsekit már kevesebb helyen láttunk. A strasszokkal díszített póló is könnyen beszerezhető, de a csillogó kövek a farmereken is bőven megvannak. Láttunk a legújabb divat szerinti, skót kockás minit is aranyszálakkal átszőve, hozzá illő piros blézerrel. Az ősz közeledtével már kint vannak a szövetkabátok (ha néhány mérettel nagyobb lenne, mi is elfogadnánk).

Kevés toppal találkoztunk, de valószínű, hogy egy hónappal ezelőtt abban sem lett volna hiány. A klasszikus vonal mellett megtalálható a sportos design is, a már említett szürke-rózsaszín tornacsukával. Láttunk még rózsaszín és fehér, művelúr bundát hófehér szőrmegallérral, ami kisgyereknek igen praktikus..., de ez még mindig visszafogott a csillogó rózsaszín és aranyszínű, megkötős balettcipőhöz képest.

A gyerekeknek kínált kiegészítőkből is hatalmas a választék: kézitáskák többféle színben, fekete szegecses és rózsaszín, csillogó, illetve lakkövek, valamint csattok, hajpántok stb. Ékszerekben sincs hiány: van gyöngy, kristály, és strassz minden mennyiségben. A ruhák mellett elengedhetetlen a kölni is: jelenleg kétféle, gyerekeknek készült parfüm is kapható, meglepően erős, klasszikus illattal, de létezik málnás és csokis változat is. A kedvencünk a cumi és nyalóka formájú szájfény, amit - a használati utasítás szerint - csak szegény négy éven aluliak nem használhatnak.

Veres Panni