Több Malév-gép repült a neten, mint a valóságban

Vágólapra másolva!
Volt olyan nap, amikor több gép repült nemzeti légitársaságunk színeiben az interneten, mint a valóságban. Egy repülőgépszimulátor-játék használói szinte tökéletesen modellezik a valós légiforgalmat.
Vágólapra másolva!

Mondják: a játékokkal az emberek a valós életet következmények nélküli szimulációját keresik. Minél közelebb van a modellezés a tökéletességhez, annál sikeresebb, népszerűbb a játék. Ez igaz a fantáziaszülte játékokra is, hiszen akármilyen mesebeli, varázslatos környezetben is érvényesülniük kell például a szereplők élethű mozgásának De éppúgy igaz ez egy fantasztikus környezetben játszódó történetre is: emlékezzünk, a Gyűrük ura szerzője még saját nyelvet is kitalált az egyes fajokhoz - ez is valósághű, mégha a képzelet teremtette valóságról is beszélünk.

Találkozás a kibertérben

Szinte tökéletes modellt játszhat egy repülőgépszimulátor-program köré szerveződött, százezres tagságot felmutató nemzetközi csapat. A Microsoft Flight Simulatort használó közösség szigorú szabályok szerint, majdhogynem teljesen életszerűen utánozza a nemzetközi közforgalmú repülést. Virtuális kisközösségeikben egy-egy valós (vagy akár kitalált) légitársaság nevében játszanak a programmal. A játékosok világszerte egy közös szerverre kapcsolódnak, így hozva létre egy olyan digitális teret, amelyikben minden csatlakozó láthatja a másik - éppen a közelben repülő - gépet. Ennek a találkozásnak a szépsége, hogy elképzelhető, hogy a két "pilóta" egyike Szöulban, a másik Reykjavíkban ül számítógépe előtt, miközben repülőjükkel London felett keresztezik egymás útját.

A játékosok egy VATSIM nevű (Virtual Air Traffic Flight Simulation Network) szervert használnak a világ minden pontjáról. A szerverre csatlakozók játéka láthatóvá válik a többiek számára is, a nevük bekerül az épp repülő pilóták listájába, a repülő útvonala a menetrendben és egy térképen is kirajzolódik. És ez még semmi. A szoftver egy olyan meteorológiai szerverhez csatlakozik, amelyik a valóságnak megfelelően mutatja a felhők közti időjárási viszonyokat. Ha játék közben például Budapesten egy esőfelhővel találkozik a pilóta, anélkül, hogy kinézne az ablakon, biztos lehet abban, hogy a városban valóban esik az eső.

Szigorú hierarchia

És a ráadás: nem csak pilótaként, hanem légiforgalmi irányítóként is részt vehet bárki a játékban. A magukat légitársaságként aposztrofáló kisközösségek igyekeznek is olyan beosztást tervezni, hogy valaki lehetőleg mindig legyen az "irányítópultnál", azaz 24 órás szolgálatot adnak. Mivel a részvétel önkéntes, előfordulhat, hogy nem sikerül a folyamatosságot biztosítani. Ám ha igen, akkor például az ország légterébe belépő külföldi is bízhat abban, hogy átnavigálják a virtuális Magyarország felett baj nélkül - vagy akár le is szállhat Ferihegyen anélkül, hogy veszélybe sodorná nem létező utasait.

A légitársaságokhoz - akárcsak a valós életben - nem könnyű bekerülni: nem csak szigorú rangsorrend van, de még ellenőrző repülés, sőt, amolyan vizsgaféle is vár a leendő pilótákra - persze mindez a számítógép előtt. A Malév színeit használó Magyar Repülőszimulátor Egyesület tagjai közül például az újoncok még növendékként kezdik, ám 30 repült órától már első tisztként, száz óra után vezető első tisztként, 200 órától kapitányként, 300 óra felett pedig már oktató kapitányként repülhetnek a légitársaság színeiben - az órák alatt persze a repülőszimulátor használatának hosszát kell érteni.

A gyakorlatra szükség is van: a szimulátorban a problémák, meghibásodások valószínűsége is állítható: a robotpilóta meghibásodásától kezdve a tűzig sok minden előfordulhat útközben - de választható gondtalan repülés is. A programban választható gépek pedig megegyeznek a Malév tényleges légiflottájával: Fokker, Bombardier és Boeing közül választhatnak a tagok, - azonban hogy pontosan melyik géppel repülhetnek, attól is függ, hogy milyen rangot értek már el.

Az angol elvárás

Egy-egy út természetesen a szimulátorral is pontosan addig tart, amíg a valóságban. Rossz időjárási körülmények, vagy ha egyszerre sok játékos választja ugyanazt a repülőteret, és torlódás alakul ki, éppúgy elnyújthatja az utazási időt, mint a valóságban. Az angol nyelv ismerete pedig szintén olyan követelmény, mint a valóságban (egy ausztráliában ülő légiirányítótól nem is várhatjuk, hogy magyarul segítse a repülést, és persze egy Párizs-Budapest viszonylatot repülő francia sem értené, hogy a magyar irányító mit mond, ha nem lenne a közös nyelv).

A virtuális Malév társaság háromszáz tagot számlál: ez vetekszik a British Airways vagy éppen a Lufthansa színeiben "repülő" játékosok alkotta közösségekével. A szimulátorhasználók 2005-ben 5127 járattal repültek, s összesen tízezer órányi utat tettek meg a számítógép előtt ülve, ami éves átlagban 14 repülést jelent (a valódi Malév 2004-ben 26 ezer járatot indított). A nagyobb, szervezett, közös játéknapokon pedig előfordult: több Malév gép szállt a kibertérben, mint a valóságban.