Vágólapra másolva!
Teszteltük a tíz megapixeles Panasonic Lumix LX2-t, a cég második, szélesvásznú képarányt használó kameráját. Az unikumnak számító típussal elégedettek lennénk, ha nem produkálna elődjéhez hasonlóan túlságosan zajos fotókat.
Vágólapra másolva!

Körülbelül fél évvel ezelőtt járt az [origo] szerkesztőségében a Panasonic LX1, mely azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy a világon elsőként alkalmaztak benne 16:9 oldalarányú képérzékelőt. Még most is egyedinek számít ez a technológia, hiszen más gyártó nem alkalmaz hasonló megoldást, ilyen szempontból tehát könnyű dolga van a japán vállalatnak.

Más kérdés, hogy a Lumix digitális termékeket régóta azzal kritizálja a szaksajtó, hogy átlagon felüli képzajt produkálnak, illetve a nem megfelelő zajcsökkentésnek köszönhetően elmossák a részleteket. Sajnos nem volt ez másképp a nyolc megapixeles Lumix LX1 esetében sem, sőt akkor szinte ez volt az egyetlen kivetnivalónk a különleges digigéppel. Kíváncsian vártuk tehát a frissített verzió megjelenését, és bár az áhított célt sajnos az LX2 sem teljesíti, exkluzív szolgáltatásai részben feledtethetik ezt a hiányosságot.

Klasszikus külső, könnyű kezelhetőség

Az új Lumixh a hagyományos távmérős fényképezőket idézi, és talán nem véletlenül, hiszen ez a termék is kapható Leica márkanév alatt. A gép fogása a nagyobb méretű LCD ellenére még mindig viszonylag kényelmes: ez elsősorban az apró markolatnak köszönhető, amely nem engedi a kézben csúszkálni az apró eszközt.

A kezelőszervek változatlanul a masina jobb oldalán kaptak helyet, vagyis akár egy kézzel is lehet vele fotózni extrém szituációkban. Ez nem elsősorban amatőröknek szánt eszköz, ezért az is magától értetődő, hogy a szokásos témamódok mellett különféle félautomata, illetve teljesen manuális expozícióállítási üzemmódok is találhatók a fő beállító tárcsán.

A kamera különlegességéhez hozzájárul egy apró joystick is, melyet az előző változatnál már bemutattunk. Ennek célja, hogy a legkülönfélébb beállításokat (pl. expozíció, fehéregyensúly, ISO érték, stb.) a lehető leggyorsabban lehessen módosítani. A legszembetűnőbb változás az elődhöz képest pedig az, hogy az optika és a beállító tárcsa színe a gépével megegyező lett.

Széles kijelző, gyors élességállítás

A Lumix LX2 egyik újítása a szélesvásznú szenzoron kívül az ezzel megegyező arányú hátoldali monitor. Míg a korábbi típus hagyományos felosztású kijelzőt kapott, az új modellt már egy 16:9-es, 2,8 col átmérőjű LCD-vel szerelték fel. A digitális monitor felbontása megfelelő, 207 ezer pixel, sőt az úgynevezett High Angle funkcióval is ellátták. Ez utóbbi lényege, hogy magas szögből, például tömegben a magasba tartva, fej felett fotózva is jól látható képet ad az LCD egy gombnyomás után.

Amennyire a képzaj a Lumixok egyik gyengéje, legalább annyira erős oldaluk a villámgyors élességállítás. A fókuszálás sebességére az LX2-es esetében sem lehet panasz, különösen a High Speed AF, vagyis gyors üzemmódot választva. Rossz fényviszonyok között az optika mellett elhelyezett segédfény segíti a pontos beállítást.

Leica objektív, optikai képstabilizátor

A lencsét a korábbi típustól örökölte az új Panasonic digigép: a Leica által fejlesztett optika négyszeres zoomot biztosít, átfogása pedig kisfilmes értékeken számolva 28 - 112 milliméteres tartománynak felel meg. Természetesen azt nem szabad elfelejteni, hogy más oldalarány választásakor ez a tartomány is módosul, például 4:3-as felvétel esetén az átfogható tartomány 34 - 136 milliméterre változik.

További fontos jellemzője a Leica optikának a Panasonic által kifejlesztett MEGA O.I.S. nevet viselő optikai képstabilizációs rendszer. Mint sokak számára ismeretes, a technológia a kézremegés okozta bemozdulást hivatott csökkenteni, méghozzá kétféle módban: a Mode 1 folyamatosan kompenzálja a kézmozgást könnyebb komponálást biztosítva, a Mode 2 pedig kizárólag az exponálógomb lenyomáskor lép életbe, viszont az előzőnél általában jobb eredményt ad.

Üzemmódok profiknak és amatőröknek

Az LX2 nem csupán kialakításában követi a klasszikus elődök példáját: üzemmódjait tekintve is igazodik az igényes fotósok elvárásaihoz, vagyis nem a teljesen automata beállítás, hanem a kézi expozícióvezérlés kapott az átlagnál nagyobb szerepet a gépben.

Lehet választani idő- és rekeszautomatika között egyaránt, de az expozíciót akár teljesen magunkra hagyatkozva is be lehet állítani. A gyors módosítást a már említett új kezelőszerv, az LCD jobb oldalán található joystick teszi lehetővé.

A kevésbé haladó fotósok egyrészt használhatják teljesen az automatikára támaszkodva az új kütyüt, vagy választhatnak az előre beállított témamódok közül, ahol többek között portré, sport, tűzijáték, illetve csecsemők megörökítésére alkalmas lehetőségek vannak.

A korábban tesztelt típushoz hasonlóan a Panasonic LX2 is valódi szélesvásznú videofelvételi lehetőséggel rendelkezik: 16:9-es képarány mellett 848x480 pixeles felbontású mozgóképet képes rögzíteni 30 kép/másodperc sebességgel, QuickTime formátumban. A videomód egyetlen hátránya talán az, hogy felvétel közben nem használható az optikai zoom, bár egyes esetekben az is pozitívum lehet, hogy az LX1-gyel ellentétben legalább a digitális zoomot be lehet kapcsolni a menüben.

Végszó

A Panasonic Lumix LX2 ára jelenleg bruttó 126-140 ezer forint körül mozog a hazai kereskedésekben, vagyis korántsem tekinthető olcsó fényképezőnek. Ennyi pénzért már szinte digitális tükörreflexes gépet is lehet kapni, de hasonló összegbe kerülnek egyes ultrazoom bridge kamerák is - igaz, ezek nagyobbak és nehezebbek az LX2-nél. Az új Lumix azért tud mégis versenyképes maradni, mert a piacon egyedüliként kínálja a szélesvásznú fotózás lehetőségét, villámgyorsan fókuszál, rengeteg beállítási lehetőséggel rendelkezik, és klasszikus kialakítása is sokaknak lehet vonzó.

A fekete és ezüst színben kapható kamera legszembetűnőbb hiányossága, vagyis az ISO 200 felett mutatkozó jelentős képzaj a fotós piac értelmetlen megapixelháborújából adódik: bár az otthoni felhasználóknak valójában nincs szükségük öt-hat megapixelesnél nagyobb felbontású termékre és a képpontok zsúfolása köztudottan a képminőség romlásával jár, a kiélezett versenyben mégis a legtöbb gyártó ezzel próbál a konkurencia elé kerülni.

Halász Dániel