Vágólapra másolva!
Az Ernesto trópusi vihar elől fedél alá szállított Atlantis legkorábban szeptember 6-án indulhat.
Vágólapra másolva!

Mint arról korábbi cikkünkben beszámoltunk, tegnap (kedden) megkezdték az Atlantis űrrepülőgép biztonságos helyre szállítását, hogy gond nélkül átvészelje a Kennedy Űrközpont felé haladó Ernesto trópusi vihar tombolását. A 12 órás művelet felénél azonban a vihar jelentősen legyengült, az időjárási előrejelzés is javult, ezért a lánctalpakon lassan vonuló menetet megállították, és a gépet visszafordították a startpad felé.

Az Ernesto trópusi vihar jelenleg kissé lecsillapodva halad keresztül Floridán. Az amerikai Nemzeti Hurrikán Központ szerda hajnali előrejelzései szerint este már az Atlanti-óceánon folytatja útját észak-északkeleti irányban. Itt átmenetileg megerősödik, majd Oregonnál ér ismét szárazföldet.

A starthoz elméletileg nyolc napos felkészülés szükséges, ez azonban a korábbi előkészületek révén most rövidülhet. A korrekciós hajtóművek tartályait már feltöltötték, a raktérben pedig stabilan rögzítve áll a Nemzetközi Űrállomáshoz szállítandó új napelemtábla. Pontos start-dátumot még nem mondanak a szakemberek, egyelőre az a legvalószínűbb, hogy a szeptember 7-én záródó indítási ablakban 6-án vagy 7-én startol az Atlantis.

Ha az időjárás vagy egyéb problémák miatt a start eddig nem lesz lehetséges, a következő legkorábbi időpont október 26-a. Az indítási ablak egyébként szeptember 13-ig tenné lehetővé a startot, de mint arról beszámoltunk, a NASA szakemberei nem akarják, hogy az orosz Szojuz repülése alatt az ISS-nél legyen az Atlantis. A Szojuz-űrhajó indítását szeptember 18-ra tervezik az oroszok, amely két nappal később, 20-án dokkolna az űrállomással.

Az Atlantis jelenlegi küldetésével hat fős legénységet és 16 tonnányi felszerelést szállítana az űrállomásra, köztük az említett nagy napelemtábla-rendszert.

Elképzelhető, hogy a további hasonló késések elkerülése érdekében a NASA felülbírálja korábbi döntését, amelynek értelmében űrrepülőgépet csak nappal lehet indítani (részben ezért is ilyen szűk a jelenlegi indítási ablak). Az éjszakai startok megtiltásának oka, hogy ekkor sokkal nehezebben figyelhető meg az indulás közben a fő hajtóanyagtartályról leváló törmelékdarabok útja és esetleges becsapódásaik következménye. Erre pedig a Columbia 2003-as tragédiája óta kell nagyon figyelni.