Munka luxushajón: monotónia és megaláztatás

Vágólapra másolva!
Ispán Szilvia öt évnyi hajós munkavállalást tudhat maga mögött. Luxus - és folyami hajón egyaránt dolgozott, bejárta a világot, három nyelven beszél. Több millió forinttal, viszont számos negatív tapasztalattal is gazdagodott az évek során. Arra kértük, "kozmetikázás" nélkül foglalja össze munkájának napos és árnyoldalait.
Vágólapra másolva!

"1998-ban határoztam el, hogy luxushajón vállalok munkát. Egy magyarországi közvetítő céghez fordultam, segítségükkel néhány hónap alatt el tudtam helyezkedni egy tengerjárón. A munkaszerződés aláírása után a cégnek 40 - 100 ezer forint közötti összeget kellett közvetítési díj címén kifizetnem.

Motiváció: pénzszerzés és kalandvágy

Elsősorban a pénzszerzés lehetősége motivált, de kíváncsi voltam a világra, a más országokból érkező kollégákra, és az ott végzendő munkára is. Az első hét a betanulás hete volt. Körbevezettek a hajón, megmutatták, hol találjuk az általunk használt eszközöket, elmagyarázták a napi teendőinket, megtanították az étlapot, majd segédpincérként felmérték tudásunkat. Mi ez alatt az idő alatt figyelhettük meg, milyen munkatempót várnak el a főnökök, és a vendégek. Sokan megragadnak ebben a pozícióban, én néhány hét után pincérként folytathattam tovább a munkát.

A luxus ára: napi tizenhat óra munka pihenés nélkül

Akkoriban reggel hattól este tízig dolgoztunk folyamatosan - ma már a tizenkét óra az átlagos munkaidő. A "szabadnap" (day-off) azt jelentette, hogy nem neked kellett ebédeltetni, tehát mindössze néhány óra jutott a pihenésre. A napi többszöri étkeztetés mellett számos egyéb feladatot is bíztak a felszolgálókra: ablakmosás, takarítás, koszos terítők cserélgetése, - néha 20-25 kilós - dobozok pakolása. A néhány perces, pihenésre szánt szünetekben a felsővezetők vagy megbeszélést hívtak össze, vagy egészségügyi képzésen kellett részt vennünk, ahol például megtanulhattuk a szájon át lélegeztetés fortélyait.

Tény, hogy a tengerjárón dolgozó bejárja a világot, olyan helyekre juthat el, ahová csak a kivételezettek (ilyen például Haiti, ahol kizárólag az elit turistákat szállító hajó köthet ki), én mégis inkább a folyami, azaz az európai vizeken úszó, és kevés vendéget szállító hajót ajánlom az elhelyezkedni vágyóknak.

Fizikai és mentális leépülés fél év alatt

Hiszen a luxushajón megkövetelt szünet nélküli munka, bár havi 200 dollárral több fizetéssel jár (ott havi 600 dollárt, a folyamin 400-at kerestem), testileg és lelkileg egyaránt túlságosan megterheli az embert. Én például hat hónap alatt tíz kilót fogytam, kiújult a gyógyulófélben lévő gerincbetegségem, a honvágy és kimerültség miatt sokszor órákig sírtam.

Családiasabb a folyami hajó

A hangulat jóval családiasabb a folyami hajón, elvégre ott a teljes személyzet 50 főből áll, míg a luxushajón csak pincérből van legalább 40. A kis létszámnak köszönhetően lehetőség van szoros barátságok kialakítására, ami azért fontos, mert néha egy mély beszélgetés képes feledtetni az összes problémát (honvágy, szeretethiány, megalázottság). A luxushajón nincs idő a kapcsolatépítésre, csak az alvásra van energiája a dolgozónak a feladatok elvégzése után.

Csak a francia konyhával voltak gondjaim

A mindössze kétszintes hajón a munka sem túl megerőltető, napi háromszor kell étkeztetni, az egyéb teendő fogalma pedig kimerül a kenyérvágásban, valamint a tiszta terítők feltételében, ráadásul van elegendő tálca is.

Önmagukért beszélnek a béren kívüli juttatások: prémium, fizetett szabadság, heti pihenőnap (24 óra), részvények a hajózási cégben, hitel lakásvásárláshoz. A folyami hajón emellett - a tengerjárókra jellemző 20-30 különböző nemzetiségű munkavállalók helyett ? mindössze 5-6 náció képviselőnek szokásaihoz kell alkalmazkodni. Nekem csak a francia konyhával voltak gondjaim.

Verekedés, szex a vendéggel - kirúgás

Természetesen a családias hangulat ellenére ott is előfordulnak kisebb-nagyobb viták, veszekedések. A vezetőség e tekintetben rendkívül szigorú. Verekedés esetén a munkáltató azonnal megszünteti az alkalmazott munkaviszonyát, a dolgozónak önköltségen haza kell utazni, és a kérdéses hónapra nem kapja meg a bérét.

Elvárás még a mindenkor ápolt külső, a rendben tartott kabin, a munkakörhöz tartozó feladatok tökéletes elvégzése, és a drogmentes élet. Alkoholt kizárólag munkaidőn kívül fogyaszthat az alkalmazott, a vendégeket szexuálisan zaklatni tilos. Még abban az esetben is, ha a vendég kifejezetten azt szeretné, hogy zaklassák. Sokszor előfordul, hogy a vendégek kezdenek ki a felszolgálókkal. Egy kollégámmal is ez történt, ő pedig - sajnos - engedett a csábításnak. A hölgy az aktus után feljelentette szexuális zaklatásért. A behálózott pincért azonnal elbocsátották.

"Légy őrült, tudj alkalmazkodni és megalázkodni"

Ha hajózni akarsz, légy őrült, kitartó, tudj alkalmazkodni, és megalázkodni. A főnökök bevándorló munkásként fognak tekinteni rád, ráadásul úgy is kezelnek majd, és ha nem megfelelően végzed el a rád bízott feladatot, porig aláznak. Feleselni nem ajánlott, aki visszaszól, rögtön megkapja a felmondólevelét.

Fontos, hogy az útra a legszükségesebbeket vidd. A hajózás során bármit megvehetsz magadnak, és tapasztalataim alapján csak elvétve akad olyan, aki az itthonról vitt ruháit használja.

Fontos a tudatos kikapcsolódás

A fizikai megterhelést csak úgy tudod elviselni, ha kikapcsolódsz szabadidődben. Olvass, sportolj, vásárolgass, biciklizz, gördeszkázz, éppen abban a városban, ahol kiköt a hajó. Az út során szerezz barátokat, egy - egy mély beszélgetés segít elviselni a szeretteid utáni vágyódást. Folyamatosan építsd a kapcsolataidat. Úgy gondolom, ebben a szakmában a kapcsolati tőke a legfontosabb. Többet ér minden pénznél!"