Sokan akarnak "segíteni" az Il Ferrósokon

Vágólapra másolva!
Nagy a nyüzsgés a volt IL Ferró-s és egyéb reklámmatricás cégek volt ügyfelei körül. Az elmúlt hetekben több autós cég is "segítséget" ajánlott nekik, zömében használt autójuk újraértékesítését. De se szeri, se száma azoknak a hitelneppereknek, akik most ráhajtottak a fizetésképtelenné váló autósokra - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

Az autó újbóli eladását kínálja az AAA Autó Kft., a váci Dunakanyar Autócentrum és a soproni illetőségű Acura Holding is. Utóbbi a sajtóhoz eljuttatott közleményében azt ígéri: segítséget nyújt a pórul járt ügyfeleknek, azaz megvásárolja tőlük a "túlméretezett" reklámautót, és "financiális segítséget" ad. Magyarán a reklámpénzek elmaradásával törleszthetetlenné váló lízinghitelek refinanszírozását kínálják. Mint megtudtuk, ezt is csak azoknak ajánlják, akik legalább 20-40 százalékos önerővel, jóval rövidebb mint 10-12 éves futamidőre szálltak be. Egyedül a nemrég a magyar piacra lépett AAA nem határolódott el az önerő nélküli, 10-12 évre eladósodott ügyfelek fogadásától. Azt mondják, hogy a relatíve nagy értékű - jellemzően 2-3 milliós - autót becserélik egy olcsóbbra, és a két autó árkülönbözetéből alakítanak ki egy olcsóbb hitelt. A probléma az, hogy a cég mögött álló finanszírozók (például az Erste Lízing, Merkantil Bank) aligha állnak egy ilyen konstrukció mögé. A Merkantil Banknál ugyanis megerősítették a Népszabadság kérdésére: a nulla önerővel tíz-tizenöt évre felvett autólízing eleve refinanszírozhatatlan. Ilyenkor az egyetlen lehetőség az, hogy az ügyfél vagy önállóan, vagy a márkakereskedőn keresztül értékesíti az autót, és a különbözetet zsebből fizeti - ez máskülönben így is több százezres tétel lehet. Különösen az IL Ferró-s autóknál, ahol a szerződésekben szerepelt az is, hogy rajtuk keresztül az ügyfél csak listaáron, azaz akciós kedvezmények nélkül vásárolhatott autót. Így most az "ingyenautó" piaci árának megállapításakor többnyire élből le lehet vonni 10-20 százalékot.

A hirtelen megugró adósállomány természetesen mozgósította a hitelpiacot is. Az interneten számos olyan hirdetést találni, amely azonnali megoldást, refinanszírozást ígér a fizetésképtelen reklámautós ügyfeleknek. A Banki Hitel Károsultjainak Egyesülete (BHKE) most közzétett közleményében azonban óva inti a "segítség" után kapkodókat, hogy igénybe vegyék ezeket a szolgáltatásokat. A refinanszírozás itt jobbára arról szól, hogy az ezt ígérő vállalkozások továbbpasszolják az adóst egy másik pénzintézetnek, és ezért felveszik a hitelközvetítésért járó jutalékot. Lénárd Mariann, a BHKE főtitkára szerint, ha az autótulajdonosok nem tudják fizetni az autólízing törlesztőrészleteit, a hitelező pénzintézettel kell zöldágra vergődni, azaz fizetési felfüggesztést, átütemezést kérni, illetve az ügyfél lehetőleg saját maga próbálja piaci áron értékesíteni az autót. A pénzintézetek ugyanis a foglaláskor rendkívül nyomott, nemritkán negyed áron veszik vissza az autót - amit utána teljes áron értékesítenek. Lénárd Mariann említett egy példát: a 850 ezerért lefoglalt autót később egy autókereskedésben rendszám alapján beazonosították, igaz, akkor már 4,5 milliós árcédula volt a szélvédőre tűzve.

Hogy pontosan mekkora kört érintett az IL Ferro és a többi autóreklámos cég tevékenysége, egyelőre kérdéses. A cégvezetők korábbi jelzései alapján eddig úgy tűnt, 2-2,5 ezer autó kelt el az autómatricás cégek révén. A Magyar Rádió Krónika című műsorának információja szerint azonban a CIB-nél 2000, a Merkantilnál 1300 IL Ferró-s ügyfelet tartanak nyilván. Rajtuk kívül az Erste Lízing további 1500, a Budapest Bank által létrehozott Budapest Lízing 900 érintett ügyféllel rendelkezik. De kisebb lízingeseknél is többezres ügyfélkörről lehet hallani - olvasható a Népszabadság csütörtöki számában.