Ami nem fér a kocsiba - kerékpárszállítás autóval

2007.08.25. 8:09

Ha kicsi a csomagtartód, toldd meg egy tetőboxszal vagy kerékpártartóval! Körülnézve a kínálatban, kiderül, az autósokra sokféle megoldás vár. Egy biztos: a választást jobb szakemberre bízni.

Forrás: [origo]

Nagy autóval persze könnyebb a helyzet, de a kiskocsik kapacitását is jelentősen növeli egy tetőcsomagtartó vagy a vonóhorogra rögzíthető kerékpárszállító

Nyaralásnál, síelésnél, bármilyen utazásnál, ahol sok holmit szeretnénk autónkkal elvinni, alapvető gond lehet a kocsi befogadóképessége. Ezen a problémán utánfutóval, tetőcsomagtartóval segítettek régen. Manapság már a csomagok rögzítésének olyan sok lehetősége adódik, hogy egy többhetes utazásnál az egész család poggyászát el tudjuk helyezni az autóra függesztve, és akár egy kis- vagy kompakt autóval is elindulhatunk. Természetesen kompromisszumokat követel meg a kiegészítő tartók használata, de jó minőségű, szakszerűen kiválasztott termékekkel ez elviselhető mértékű lesz.

Forrás: [origo]


A tetőcsomagtartó kiválasztása után következhet a bicikliszállítóé

Az első lépés a felszerelendő csomagtartó kiválasztása. Mivel a különféle autók más méretűek és kialakításúak, a rájuk illő tartó is egyedi lesz, mintha méretes szabóságba menne az ember. Az igényes gyártók a legújabb modellekhez naprakészen elkészítik a megfelelő terméket. Katalógus alapján egy üzletben a vásárló is kiválaszthatja a típusazonos tartót, mégis ajánlatos inkább szakember segítségét kérni, ezt egy megfelelően szakosodott boltban meg is tehetjük. A tartó vásárlásánál elsősorban az autó típusa és a tető kialakítása meghatározó: van-e tetősín vagy -korlát, esőcsatorna, egyedi rögzítési pont az autón. A piacon a hazai gyártásúakon kívül a leggyakrabban német, olasz és svéd tartókkal lehet találkozni. Az árak autótól és minőségtől függően széles skálán mozognak, a személyautók esetében a körülbelüli határok 12 ezer és 50 ezer forint. Ezen belül ki-ki kedvére válogathat, de elmondható, hogy a minőségi, könnyebben szerelhető termékek a magasabb árat közelítik.

A tartóhoz esetenként külön kulccsal működő zár kapható. A gyártók gondolnak az egyedi autókat használókra, például kabrió csomagtartójára is árulnak tartót. Lehet kapni tetőkosarat, csomagtámasztót, létrarögzítőt. A nívósabb termékek felszerelése nem nehéz, egyébként segít a szerelési útmutató, de a szakszerűség miatt mégis érdemes igénybe venni az üzlet szerelő szolgáltatását. Nem árt figyelni a fogásokra, mert a tartót nem jó használaton kívül is a kocsin hagyni (amennyiben nem munkához, hanem utazáshoz használjuk) - növeli a fogyasztást, rövidül az élettartama. Ráadásul a hosszú idő alatt a lábak alá szorult porszemcsék megsérthetik a fényezést.

Forrás: [origo]

Léteznek vonóhorogra rögzíthető tartók, a rendszámtáblát és a lámpatesteket azonban tilos eltakarni!

A tartóra kedvünk szerint illeszthetünk tetőboxot és különféle tartókat kerékpárhoz, síléchez, szörfdeszkához, snowboardhoz, kajakhoz, kenuhoz, csónakhoz, evezőhöz, horgászbothoz A box használatával akár megduplázható az autó csomagszállító kapacitása, 310-480 literrel. Kiválasztásánál figyelembe kell venni, milyen holmi szállítására szánjuk, mekkora az autó méreteihez képest, hogyan lehet felszerelni, mekkora a teherbírása. Kapható olyan doboz is, amit az autó hátuljára, a kerékpártartóra lehet rögzíteni. A különböző boxok ára 28 ezertől majdnem 200 ezer forintig terjed. Utóbbi fényezett, majdnem fél köbméteres, könnyen rögzíthető, aerodinamikus, két oldalra nyíló mindenes. Persze, harmad-negyed áron is nagyon jó minőségű és szolgáltatású boxot vehetünk.

A kerékpártartók frontján alapvetően háromféle rögzítési mód különböztethető meg: tetőcsomagtartóra, hátsó ajtóra és vonóhorogra szerelhető kivitel. Vásárlásnál az alapigényeken kívül (rögzítési mód, zárhatóság) nézzük meg, alkalmas-e a kiválasztott darab a kerékpár vázának rögzítésére; elképzelhető, hogy a váz keresztmetszete, kialakítása nem teszi ezt lehetővé. A tetőcsomagtartón akár négy kerékpár is elfér, az egyenkénti rögzítés néhány ezertől majdnem harmincezer forintig terjed. A vonóhorgos megoldás ára nagyjából tizenkétezer forintnál indul, de akár a tízszerese is lehet. A hátsó ajtóra szerelt változat húszezer forint körüli összegért már három kerékpárt rögzít.

Forrás: [origo]


A legegyszerűbb módszer: lakóautó bicikligarázzsal

Ha minden szükséges kiegészítőt beszereztünk az utazáshoz, nem árt végiggondolni, a felszerelt eszközök hogyan változtatják meg az autó menet közbeni viselkedését, mit kíván meg a sofőrtől egy 75 kilóval terhelt tetőbox használata. A tetőre szerelt kiegészítők megváltoztatják az autó légellenállási tulajdonságait, mivel kiálló tárgyként viselkednek, növelik a fogyasztást. Gondoljunk csak a versenysportban alkalmazott megoldásokra, és egyből belátjuk az aerodinamika jelentőségét, amit az utcai autüknál is egyre komolyabban vesznek. Egy csomagtartónál persze nem a köridők lefaragásáról van szó, de a megfelelően formált elemek, áramvonalassá tett boxok csökkentik a kellemetlen hatásokat. A megpakolt tető megemeli az autó súlypontját, ezáltal kanyarodáskor növeli a billenési hajlamot, általában megváltoztatja az autó kanyartulajdonságait, magyarán jobban kell figyelni, mert másképpen fog viselkedni alattunk a kocsi. A doboz tehetetlensége fékezéskor jelentkezhet, ha nem eléggé szorosak a rögzítések, tehát a lassításkor is legyünk óvatosak. A kocsi megnőtt magasságáról akkor se feledkezzünk el, ha fa alá parkolunk, vagy otthon beállnánk a garázsba.

 

Gyári megoldás - Opel FlexFix

Forrás: [origo]

Fél perc alatt még kettővel vagy néggyel növelhető a kerekek száma

A tetőcsomagtartó hátránya, hogy légellenállása miatt feleslegesen növeli a fogyasztást, ha nem szereljük le, amikor nincs rá szükség. A vonóhorogra szerelt szállítót sem vihetjük magunkkal állandóan, a csomagtérajtóra rögzített tartón lévő bicikli pedig eltakarja a rendszámot és a lámpákat, ami nemcsak szabálytalan, de balesetveszélyes is.

Az Opel rendszerét - amely a Corsához és az Antarához kapható - bátran nevezhetjük zseniálisnak. A hátsó lökhárítóból kihúzható tartó mindig az autóban van, használhatjuk, amikor csak kell. A rendszámtábla a kihúzott részen van - ez a probléma tehát megoldódott -, a szerkezetnek pedig külön lámpatestei vannak, amelyek egy mozdulattal rögzíthetők, így a rendőr sem tud mibe belekötni.

Forrás: [origo] Forrás: [origo]


A rendszám fix, a plusz lámpák fejjel lefelé lapulnak a helyükön


A hajtókart szorítja a zár, a kerekeket heveder fogja

A csomagtartó kinyitása után egy karral oldható a retesz, utána kell kihúzni és két karral rögzíteni a tartót. Eztán következik a lámpák felszerelése, majd a kerekeket tartó rudak kihúzása. A zár nem a vázat, hanem a hajtókart fogja be, a kerekek rögzítésével pedig kész is a művelet. Egyszerre két kerékpár szállítható, a szerelés szintideje minimális gyakorlással bőven fél perc alá szorítható.

A FlexFix ára 179 ezer forint - nem lepődnénk meg, ha a közeljövőben nemcsak más Opel modelleknél, hanem más gyártóknál is megjelenne hasonló bicikliszállító-rendszer.

Előző
  • 1
  • 2
Következő