Jogszabályjavaslatot terjesztett elő szerdán az Európai Bizottság azzal a céllal, hogy műszaki megoldások és jogi eszközök segítségével az Európa Unióban azonosítani és büntetni lehessen mindazokat a gépjárművezetőket, akik nem abban a tagállamban követnek el jogellenes cselekményt, amelyben autójukat nyilvántartásba vették.
A más tagállamban szabálytalankodókat ma sokszor nem büntetik meg, mivel a vezető személyazonosságát vagy a járműnyilvántartásban szereplő címet nem tudják megállapítani. Ez a fajta büntetlenség azonban Jacques Barrot közlekedési biztos szerint veszélyezteti a közúti biztonságot, ráadásul hátrányos megkülönböztetést jelent az adott tagállam polgáraival szemben, akiket viszont megbüntetnek hasonló esetben.
A most javasolt irányelv egyebek között egy elektronikus információcsere-hálózatot hoz létre. Hatálya négy jogellenes közúti közlekedési cselekményre terjed ki: gyorshajtás, ittas vezetés, biztonsági öv használatának mellőzése, továbbhajtás közlekedési jelzőlámpa piros jelzésénél. Az EU az évtized elején célul tűzte ki maga elé, hogy a közúti balesetek halálos áldozatainak számát tíz év alatt a felére csökkenti. Eddig mintegy 20 százalékos csökkentést sikerült elérni: 2001-ben az unió jelenlegi 27 tagállamában 54 ezren vesztették életüket közúti balesetben, tavaly 43 ezren.