Nemi szervek is tönkretehetnek autókat

2009.11.15. 11:04

A rengeteg pénzből, több ezer ember közreműködésével készült autóknál is előfordulhatnak elképesztő bakik. Izzó nélküli tolatólámpa, takony, önkielégítés és prostituált, mint típusnév, nemi szervre emlékeztető hűtőmaszk - összeállításunk az autóipar banális, mégis nagyhatású fiaskóiról.



Remek családi autó volt a Corvair. Csak éppen életveszélyes


Egy-egy új modellt évekig fejlesztenek, ezalatt bőven van alkalom végiggondolni a lehetséges hibákat, még használhatóbbá tenni a típust - gyakran azonban még így is előfordulnak problémák, néha olyan alapvetőek, amire azt gondolnánk, egy autógyári gyakornok is azonnal észreveszi. Olyan lehet ez, mint a szakdolgozatírás: az ember azzal kel, azzal fekszik, így annyira hozzászokik, hogy beadás előtt tízszer végigolvasva képes tízszer elsiklani az elgépelés vagy butaság fölött. Meg persze vannak olyan tévedések, amelyeket némi józansággal, megfelelő piackutatással, régióismerettel ki lehetett volna küszöbölni.

Kezdjük a klasszikus példákkal. Amerikában szokatlan konstrukció volt a léghűtéses hathengeres bokszer-farmotorral ellátott, hátsókerék-hajtású Chevrolet Corvair, amelyet 1960-ban kezdtek gyártani. Ez még nem lett volna baj, ám a túlságosan farnehéz autó váratlan reakciókra volt képes, gyakorlatlan vezetővel könnyen megpördült, és felborult egy gyorsabban vett kanyarban. Az első és hátsó gumikra a gyártó extrém nyomáskülönbséget írt elő (hidegen 1 és 1,8 bar, melegen 1,2 és 2), ezt viszont a tulajok gyakran nem tudták vagy nem vették figyelembe, tehát az instabilitás ilyenkor valóban fennállt.


Gyári videó a Corvair kezelhetőségről

A gyári videón az autó nem látszik kezelhetetlenebbnek kortársainál, és olyan helyeken is elmegy, ahová terepjárókkal szoktak merészkedni. A bemutatóban először ellenkormányzással kivédik a borulást, majd agresszív mozdulattal, alátekert kormánnyal és blokkoló kerékkel ugyanott felborul az autó - mint ahogy a többi is felborulna.



A kocsi körüli problémákra Ralph Nader fogyasztóvédő ügyvéd harapott rá, megalapozva ezzel a Corvair korai bukdácsolását: Unsafe At Any Speed (Bármekkora sebességnél veszélyes) című könyvének első fejezetében nekiesik az autónak. A könyv alcíme (Az amerikai autók betervezett veszélyforrásai) nem hagy kétséget afelől, hogy a Corvair sajátosságait is tervezési hiányosságnak kell felfogni, így Nader szinte hadjáratot indított a General Motors ellen.

Bár a Corvair nem volt hibátlan autó, a kor fogyasztóvédelmi szintjéhez mérten aránytalanul súlyos kritika érte, és ahhoz már elég támadható volt, hogy elbukjon. A harcból Nader került ki győztesen, a közvélemény felmagasztalta, miközben a Corvairt hivatalos vizsgálatnak vetették alá. A '64-es modellévtől a módosított futóműnek köszönhetően megszűnt a probléma, de addigra a GM és Nader csatája lezajlott, a Corvairnek pedig nagyjából annyi lett. Ennek fényében érthetetlen az egy évtizeddel későbbi eset a Ford Pintóval, amely egyértelműen gyilkos gépezet volt a Covairhez képest. Hátulról érkező ütéstől általában széttört és felrobbant a benzintankja, szinte biztos halálba sodorva az utasokat, ám nyolc évnek kellett eltelnie a konstrukció megjelenésétől a biztonságos módosításáig.



Nőjogi szervezetek is tiltakoztak az Edsel emblémája ellen


Nem halálveszélyes, de elhibázott példány is akadt. A sikertelen autó esettanulmánya az Edsel, amely egy külön márka a Ford kínálatában 1958 és 1960 között. Létrehozását egy felfedezés indokolta: a Fordnál felmérték saját modelljeik és a rivális GM palettájának azonosságait. Kiderült, hogy a Ford-luxusmárka, a Lincoln ellenfele nem a GM Cadillacje, hanem az alá pozícionált Oldsmobile. Erre az Oldsok ellen megalkották az Edselt, a Lincolnt pedig igyekeztek felfelé tolni. Az Edsellel viszont árképzési hibát követtek el: egyaránt versenyzett a drágább Fordokkal és az olcsóbb Mercurykkal, amelyek hagyományosan az Oldsmobile riválisai voltak. A vevők a beharangozásnak köszönhetően több újdonságot és értéket vártak az Edseltől, de egy viszonylag megszokott minőséget kaptak. A külsővel sem sokan nem békültek ki: a hűtőrács közepén tátongó nyílás sokakat a női nemi szervre emlékeztetett, nőjogi szervezetek tiltakoztak ellene. Az Edsel hamarosan megbukott.


Hiába a sztárok, az Edsel megbukott


Szimplán csúnya autókból mindenki össze tudna állítani egy saját listát - mi is megtettük tavaly -, most csupán azokat a példákat gyűjtöttük össze, amelyek valószínűleg mindenkinél szerepelnének. A Ssangyong Rodius összkerékhajtása és akár tizenegy ülése ellenére is kiüti a biztosítékot aránytalan külseje miatt: nagy test alatt kis kerekek, idomtalan far. A rátoldott tető nélkül egyébként nem lenne csúnyább a BMW 5 GT-nél vagy az X6-nál, de akár a Mercedes-Benz R osztály is labdába rúghatna ezen a téren. A Rodiushoz hasonlóan a Pontiac Aztek esetében ugyanott rajzolták el a lemezeket: az orra csúnya, a fara pedig egy nagy puttony lett. A Datsun B-210 háromajtósát sem ajánlott hátulról, a sarkok felől fényképezni. A B oszlopig egy hétköznapi autó, mögötte viszont következne egy izgalmasabb formájú hátsó, ha nem ütne el teljesen az elejétől arányában és vonalaiban. Az Austin Allegro négyszögleteshez közelítő kormánykereke pedig a hetvenes évek egyik kétes hasznú ergonómiai megoldása, de látványnak ugyanúgy szörnyű.



Lehet, hogy praktikus, de a Ssangyong Rodiusnál csúnyább autó kevés akad


Van egy kis gyár Japánban, amely nagy tehetséggel ötvözi a kecses vonalakat a horrorral: ez a Mitsuoka. Képzeletben flexszel lehasítják egy Bentley orrát-farát, és ráragasztják egy Nissan Micrára (Viewt), vagy egy Toyota-motoros, hatalmas limuzinra (Galue). Sportkocsijuknak (Orochi) eleje és hátulja olyan, mint egy hihetetlenül bamba, gonosz őskori harcsa, vagy alien-pióca, kinek mi jön elő álmában. És a Mitsuoka mégis elad, dolgozik, "fejleszt".

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK