Alig drágább Porschéra kötelezőt kötni

Vágólapra másolva!
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piacon ritkán előforduló vagy valamiért különleges járműveket vettük szemügyre. Mennyi egy félezer lóerős sportkocsi éves díja? Olcsóbb a veteráné, mint egy mai, modern autóé? Mennyit kell fizetni egy quad kötelezőjéért? Az összegek időnként meglepően alacsonyak.
Vágólapra másolva!

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) díjak esetében ma még a hengerűrtartalom alapján történő kategóriába sorolás a döntő, ezt egyéb tényezők - életkor, lakóhely, kártörténet stb. - módosíthatják, így lehet például egy Swift után akár évi félmilliót fizetni. 2011-től már teljesítmény szerint számolhatunk, vagyis a forgalmiba bejegyzett kilowattokkal egyenes arányban fog növekedni az éves díjunk: erősebb motor után többet fizetünk.

A hengerűrtartalom szerint ma még egy kategóriába kerül egy családi kombi százlóerős 1,6-os és kétszáz lovas turbós kétliteres motorral, amelyek díjai között semennyi, vagy egyes biztosítóknál néhány ezer forintos különbség van. Pedig a kötelező biztosításnak éppen a "felelősség" szót kellene hangsúlyoznia a díjak révén. A motor teljesítménye és a tömeg határozza meg leginkább egy autó menetteljesítményeit, tehát egy könnyű, de viszonylag erős háromajtóssal ugyanakkora bajt lehet okozni, mint egy kéttonnás SUV-vel, amelynek motorja is legalább kétszer annyit teljesít. A kockázat nem arányosítható egyértelműen a teljesítménnyel, és a vezetési tudást sem néztük most.

Négy-ötszáz lóerős vagy még erősebb sportautók esetében azonban nem kérdéses, hogy a legfontosabb jellemző a gyorsaság, amely az egyik legnagyobb kockázati tényező. Ám mit gondolnak, mennyi a különbség egy 1,6 literes Opel Astra és egy Porsche Carrera S negyedéves díja között? Nagyjából tíz-tizenkétezer forint, vagyis havonta négyezer.



Alig drágább rá a kötelező, mint egy olcsó családi autóra


A veteránokat több tekintetben jobban megéri fenntartani, már ha a restaurálásuk költségeit nem nézzük. Például a külföldről behozott példányok esetében nem fizetünk regisztrációs díjat. Mint minden forgalomba hozott járműre, úgy a veterán autóra is kell kötelezőt kötni, általában az új autókra érvényes díjszabásnál kedvezőbb áron, hiszen ilyen járművekkel feltehetően kisebb a közlekedési kockázat: nagy részük az évnek egy időszakában - ősztől tavaszig - nem közlekedik, esetleg csak bemutatókra járnak vele, ráadásul egy muzeális autóra a gazdája szeme fénye, jobban vigyáz rá. A Magyar Nosztalgia és Hobbijármű Regiszterbe (MNHJR) felvett járművekre és klubtagsággal rendelkező tulajdonosok esetében érvényesíthető a kedvezményes kgfb, valamint feltétel a Muzeális Minősítő Bizottság vagy a MNHJR minősítése. A 2010-es biztosítási évre a huszonöt évesnél fiatalabb hobbi-, és az ennél idősebb veterán kategóriában állapítanak meg díjat. Korlátozás az évi 8000 kilométeres futásteljesítmény, bonus-malus szorzó nincs.



A veteránokra általában az új autóknál kedvezőbb áron köthetünk kötelezőt


A Uniqua Biztosító is kínál konstrukciót veterán járművek kötelezőjéhez. Ennek feltétele a veterán jármű muzeális minősítése, amelyet a Magyar Veteránautós és Motoros Szövetség (Mavamsz) Nosztalgia Gépjármű Minősítő Bizottsága ad ki. A Fédération Internationale des Véhicules Anciens (FIVA - Nemzetközi Veterán Jármű Szövetség) által minősített járművek esetében még húsz százalék kedvezmény jön le a táblázatban szereplő díjakból.



Motorkerékpárként, vagy traktorként lehet a rendszámos quadokra kötelezőt kötni


Az utóbbi években egyre nagyobb divattá vált quadot venni és azzal száguldozni terepen, úttalan utakon. A furcsa logikával négykerekű motorkerékpárnak (quadrocycle) hívott járművek egy viszonylag kis részét ma már közúton, forgalmi rendszámmal is láthatjuk, tehát fenntartásunknak kgfb-vonzata van. Ilyenkor motorkerékpárnak vagy mezőgazdasági vontatónak (tulajdonképpen traktornak) vizsgáztatják, vagyis az ezekre érvényes kgfb-díjak érvényesek rájuk is. Motorkerékpárként egy ötven lóerős quad már évente 26-27 ezer forintért biztosítható, míg a mezőgazdasági vontató kategória díja 15 ezerből kijön. Ugyancsak a négykerekű motorkerékpár megfelelő kategóriájába (L7e) tartozik egy elektromos autó, a nemrég nálunk is megjelent Reva, amelynél szintén ezeket a díjakat kell alkalmazni.



Taxisként a legtöbb biztosítónál drágább a kötelező


Néztünk egy összehasonlító példát arra, amikor ugyanaz az autó más-más felhasználásban üzemel (normál, taxi, oktató). A példánk egy mindhárom helyzetben elképzelhető dízel Skoda Octavia, a biztosítást a jól bevált 30 éves budapesti, A00 kategóriás személy köti, 2000-ben szerzett jogosítvánnyal a kezében, és negyedévente fizet csekkel.

Skoda Octavia 1.9 PD TDI 105 LE

Normál

Taxi

Oktató

Aegon Magy. Ált. Biztosító Zrt.

114 336

227 244

114 336

Allianz Hungária Biztosító Zrt.

49 560

123 600

49 560

Generali-Providencia Biztosító Zrt.

57 405

57 405

57 405

Genertel Biztosító Zrt.

44 799

44 799

44 799

Groupama Garancia Biztosító Zrt.

87 620

87 620

87 620

K&H Biztosító Zrt.

70 584

176 472

84 708

Közlekedési Biztosító Egyesület (KÖBE)

45 862

59 621

59 621

Magyar Posta Biztosító Zrt.

96 957

387 828

387 828

MKB Általános Biztosító Zrt.

57 215

85 822

57 215

Signal Biztosító

122 915

245 830

245 830

Union Biztosító

85 555

102 666

85 555

Uniqua Biztosító Zrt.

79 417

167 658

79 417



A biztosítók némelyike egyáltalán nem emel díjat az átlagosnál nagyobb futásteljesítmény és az ebből következő nagyobb kockázat miatt. Igaz, a taxisról feltételezhetik, hogy vigyáz a munkaeszközére, bár a fuvar hevében meredek cikázásokat láthatunk tőlük a belvárosban. A díjak emelésével jobban büntetik őket, mint az oktatókat, akik valószínűleg erős biztonsági elemként szerepelnek a kockázati tényezők ellensúlyozására.