Célszerű otthon gyakorolni, hogyan kell felszerelni a hóláncot. A téli vezetés alapja a hirtelen manőverek (fékezés, irányváltás) elkerülése
Megérkezett az első komolyabb hó, helyenként ónos eső is esik, így nem csoda, hogy rengeteg csúszkáló autót láttunk az utakon, a gumis műhelyek előtt pedig hosszú sorokban várakoznak az ügyfelek. A hirtelen megváltozott körülményekre nem csupán az autónkat, hanem saját magunkat is fel kell készíteni, hiszen hóban, latyakban teljesen más típusú vezetéstechnikai szükséges, mint a száraz, jól tapadó aszfalton. Az alábbiakban összegyűjtöttük a téli autózással kapcsolatos cikkeinket az autók felkészítésétől kezdve a legkülönfélébb vezetéstechnikai trükkökig.
Egy vezetéstechnikai pályán biztonságos módon lehet kitapasztalni az autónk képességeit
Télen, hóban a legfontosabb szabály: nyári gumival vagy nagyon kopott (négy milliméter alatti profilmélységű) téli gumival hóesésben el se induljunk! Ezek az abroncsok ilyen tapadási viszonyok mellett biztosan csődöt mondanak, ne kockáztassunk! Nem véletlen, hogy Németországban ilyen körülmények között tilos nyári gumival közlekedni. Sokan a mai napig nem veszik komolyan a gumiabroncsok szerepét, pedig ahogy ezt egy korábbi cikkünkben is írtuk: ezen a négy tenyérnyi felületen múlik az életünk.
A terepjáró is megcsúszhat. Ahogy tesztünkből is kiiderült: téli gumi nélkül a négykerék-hajtás is kevés
Arra is kitértünk már: ilyenkor fokozottan fontos, hogy megfelelően kilássunk az autóból, illetve az is, hogy minket jobban lássanak. Elindulás előtt tehát alapos takarítás az első, közben érdemes beindítani a motort, ami felfűtheti az utasteret és gondoskodhat a páramentesítésről. Azt is tudjuk, hogy a klímaberendezés szárítja a levegőt, így annak a használata is segítséget nyújthat a pára gyors eltüntetésében.
Rengetegen szenvednek balesetet a nem megfelelő látás miatt, ezért ne csak az ablakokat tisztítsuk meg, hanem a lámpákat, a motorháztetőt és a tetőt is. Elindulás után, ha a szélvédő széle már koszos, gondoljunk arra, hogy a lámpáink még lejjebb vannak, tehát még inkább havasak, latyakosak. Ha nincs fényszórómosónk, akkor időszakosan álljunk meg a lámpákat letisztítani, és figyeljünk az ablakmosó utántöltésére is.
Indulás előtt az autó tetejéről is le kell takarítani a havat, menet közben pedig a lámpákat kell tisztán tartani
A hóban, latyakban való autózást elméletben nem lehet elsajátítani, de célszerű elolvasni erről szóló cikkünket, hiszen a tapasztalatok szerint az autóvezetők többsége ma sem tudja, mit jelent az alulkormányzottság és a túlkormányzottság, így azt sem tudja, hogyan kell ezekre reagálni. A gyakorlásra a legmegfelelőbb helyszín egy vezetéstechnikai pálya, ahol szakértő segítségével, biztonságos keretek között lehet felkészülni a veszélyhelyzetekre. A szolgáltatásért ára egy-két tank üzemanyag ára - jóval olcsóbb, mint akár egy egyszerű karosszériamunka.
Egy vezetéstechnikai pályán biztonságos körülmények között tapasztalhatjuk, milyen, amikor megcsúszik az autó, és hogyan kell reagálni
Másik megoldás az önálló gyakorlás. Ehhez először egy üres terepet kell találni, ahol biztosan nem ütközhetünk össze mással, és nem fed el a hó veszélyes gödröket, apró tereptárgyakat. Ha megvan, lehet próbálgatni, bizonyos helyzetekben hogyan reagál az autó. A blokkolásgátló nélküli autóval hóban, jégen szaggatottan kell fékezni, különben az autónk csak olyan lesz, mint egy szánkó. Minél csúszósabb az út, annál inkább finom mozdulatokra kell törekedni - ez igaz a kormányzásra és a pedálok kezelésére is. Egy szakértő segítség, gyakorlottabb ismerős ilyenkor jó tanácsokat adhat.
Cikkajánló |
Már több cikkünkből kiderült: nem mindegy, hogyan ülünk az autóban. A helyes üléspozíció mellett a megfelelő kormányfogás és pedálmunka együttesen hozhatja meg az eredményt. De ha véletlen mégsem sikerül megúszni egy ütközést, akkor a sérülések súlyosságánál is számítani fog, hogyan ültünk az ülésben.
Ezért nem szabad olyan ruhadarabban a volán mögé ülni, ami bármilyen formában akadályozhatja a mozgásunkat. Semmi értelme nincs jó a kormányfogásnak, ha nem tudjuk normális sebességgel tekerni. Eleve az üléshelyzetnek is meg kell maradnia optimálisnak, márpedig ha a kabát begyűrődik alánk, akkor nehezen fogunk tökéletes pozícióban ülni, legfeljebb azt hisszük. A legjobb, ha nem kabátban ülünk a vezetőülésbe, de ha mégis, akkor azt annyira lazítsuk meg, hogy semmilyen formában ne akadályozhassa karunk mozgását, ne gyűrödjön alánk, ne tolja el a csipőnket az üléstől. Amennyiben kesztyűt veszünk fel, olyat használjunk, ami nem csúszik.
Ilyenkor érdemes sűrűbben mosatni az autót. A sós latyak kikezdi a fémalkatrészeket is
A pedálkezelésnél fontos a cipő megválasztása: nem szabad olyan lábbeliben vezetni, amely annyira széles, hogy egyszerre két pedált is nyomhatunk vele. Arra is figyeljünk, hogy ne csússzon a nedves cipő talpa. Hölgyeknek sem ajánlatos magassarkúban beülni, érdemesebb cserecipőt tartani az autóban. A levetett ruhadarabok elhelyezését is úgy kell megoldani, hogy az ne zavarhassa a vezetésünket, tehát ne kerülhessen a pedálok alá, ne eshessen az ölünkbe, valamint ne zavarja a kilátást sem.
Vezetéstechnikai tanácsok hóban 1. Csak téli gumival induljon el! 2. A jobban tapadó (kevésbé kopott) abroncsok mindig a hátsó tengelyen legyenek! (A csak két kerékre szerelt téli gumit tiltja a KRESZ). 3. Menjen el gyakorolni! Akár egy üres parkoló is megteszi. 4. Útközben érdemes egy fékpróbával felmérni a tapadást, természetesen olyankor, ha nem jönnek mögöttünk, és nem balesetveszélyes a helyszín. 5. Ha elindulásnál az autó megcsúszik, akkor nem a nagyobb gáz, hanem a finomabb pedálkezelés segít. A legjobban egyenes kormányállásnál tud elindulni egy autó. 6. Ha kanyarban alulkormányzott az autó (az eleje hagyja el a kanyarodási ívet), akkor sose tekerjen még a kormányon! Tartott kormány és egy kis fékezés hamarabb megoldja a problémát. 7. Ha kanyarban túlkormányzott az autó (kicsúszik a fara), akkor a csúszás irányába történő gyors ellenkormányzás szükséges! A fékezés általában ront a helyzeten. 8. A vészfékezést mindig egyenes irányba próbálja meg! Ha teker a volánon, azzal a tapadást csökkenti. 9. Ha nincs blokkolásgátló az autón, akkor pumpálva fékezzen, különben irányíthatlan lesz az autó - bármilyen irányban áll a kerék, az autó csúszni fog. 10. Minél kisebb a tapadás, annál finomabb mozdulatokra van szükség. |