Adócsaló luxusautósokra vadászik a VPOP

2010.04.28. 11:04

Egyre több magyar utakon furikázó luxusautón látni floridai, liechtensteini, Cook-szigeteki rendszámot. Az egzotikus járműazonosítók mögé bújva egyesek kocsinként akár több millió forinttal is megrövidíthetik a költségvetést - ezért indított harcot ellenük a vám- és pénzügyőrség. Akit nyakon csípnek, annak az általában sok tízmilliós kocsi értékének több mint a felét kell kifizetnie. Kíváncsiak voltunk, ki akad a hálóba, ezért elkísértük egy ellenőrzésre a kamurendszámos luxusautókra vadászó vámosokat.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Mi van akkor, ha a megpakolt dízel Ford nem éri utol a kiszemelt autót? - kérdeztük. Rádión riasztják az autópálya távolabbi szakaszán a csapat másik felét

Ébenfekete Bentley Continental GT közeledett a vámosok felé, akik egyből kiszúrták a Cook-szigeteki rendszámot, és megállították a luxusautót. Ekkor a sokat látott egyenruhások számára is meglepő iratok kerültek elő: a nagyjából ötvenmillió forintos kocsinak papíron mexikói tulajdonosa volt, Ausztriában kötött ukrán biztosítása, miközben a sofőrje magyar-román kettős állampolgárként igazolta magát. "Volt mit rendbe rakni, annyira kusza volt a dokumentáció" - emlékezett a közelmúltbeli fogásra az [origo]-nak András, a kocsit akkor ellenőrző egyik vámos. (Riportunkban az egyenruhások fiktív keresztnévvel szerepelnek, arcukat kikockáztuk, csakúgy, mint az ellenőrzött sofőröket és az autóik rendszámát is.)

Amikor megkérdezték a harmincas férfit az autó eredetéről és igencsak nemzetközi dokumentációjáról, a vámosok szerint eleinte még flegmán válaszolt: "Én ehhez nem értek, csak a tőzsdéhez. Kérdezzenek inkább arról" - vetette oda a sofőr, akinek a hozzáállása akkor váltott komolyabbra, amikor a kérdezz-felelek, a jegyzőkönyv felvétele, majd az iratainak az elvétele után megkérték, hogy az autóval kövesse őket az akkor éppen illetékes Dél-Pest Térségi Vám- és Pénzügyőri Hivatalba.

Pár hónapja adta ki a vám- és pénzügyőrség (VP) a parancsot, miszerint a szokásos napi munkáik mellett a vámosok fokozottan ellenőrizzék az Európai Unión (EU) kívüli rendszámos járműveket is. Elszaporodtak ugyanis azok a magyar állampolgárok által használt, jellemzően luxuskategóriájú autók, amelyek gazdái a különféle észak-amerikai, liechtensteini, Cook-szigeteki stb. azonosítók használatával kikerülik a vám, a regisztrációs adó és az áfa befizetését. Ez nagy értékű autóknál járművenként több millió forintos kiesést jelent a költségvetésnek.

Hummerek és társaik

Amikor arra kértük a VPOP-t, hogy közöljék, jellemzően milyen márkák milyen típusain fordul elő általában a jogtalanul használt rendszám, "példálózó jellegű" felsorolást küldtek. E szerint "BMW (730d, 750i, X5, X6) Hummer (H1, H2, H3) Audi (A6, A8, S8, Q7), Mercedes-Benz (CL, CLS, ML, SL) típusú gépjárműveket" vizsgálnak a leggyakrabban.



Hétmilliót fizet a Bentley sofőrje?

Hétköznap délelőtt állunk az M3-as autópálya egyik -szakaszán, a felhajtó út becsatlakozásánál. A vámosok dízel Fordjának jár a motorja, többen ülnek benne indulásra készen, miközben egyikük állandóan a forgalommal közeledő kocsik rendszámát figyeli. Ha jön egy "harmadik országból" származó rendszámot viselő kocsi, akkor utánaeredünk. Persze nem mindnek, a rutin azt mondatja az egyenruhásokkal, hogy a tizenöt esztendős lepukkant kiskocsikat fölösleges ellenőrizni. Rendszerint nem azokkal van a gond.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

A Cook-szigetek jellegzetes, sárga alapon zöld feliratos rendszáma messziről feltűnik, csakúgy, mint a fekete liechtensteini azonosító. Ukrán kocsikkal viszont nem foglalkoznak

"Ezt nézd gyorsan, Karcsi!" - szól oda hirtelen kollégájának a kocsikat figyelő vámos, amint egy aprócska rendszámos Porsche húz el mellettünk. Pár másodperc alatt kiderül, hogy olasz autó (vagyis EU-tagországbeli), amely mehet a dolgára, mi pedig beszélgetünk tovább a múltkori fogásról. Hogy pontosan mi lett a bentley-s sztori vége, azt csak hallomásból ismerik, így nem mondják tuti információnak azt, hogy állítólag hétmillió forintot kell fizetnie a férfinak. (Keretes írásunkból kiderül, mi mindent kell fizetnie az illegálisan külföldi rendszámot viselő autósnak, ez alapján - ha egyáltalán vétett bármit is a Bentley használója - a hétmillió kevésnek tűnik.)

Mivel két-három másodpercenként elszáguld mellettünk egy jármű, megemelt hanggal azon tanakodunk a szén-dioxid-dús levegőben, hogy könnyen elképzelhető, ma nem lesz szerencsénk, és egyáltalán nem jön az M3-as kinézett szakaszán számunkra érdekes jármű. Mint mondják, teljesen véletlenszerű, mikor bukkannak fel ilyenek. Erre megemlítjük, amit ők is tudnak, hogy a drágább budapesti éttermek környékén alkalmanként látni ilyen rendszámokkal nagy limuzinokat és ritka sportkocsikat. A vámosok szerint ők abból indulnak ki, hogy mindenki tiszta, és a tapasztalataik szerint az ilyen kocsik kilencven százaléka legálisan tartózkodik az országban. A tulajdonosa turista, vagy éppen ösztöndíjjal itt tanuló diák, bárki lehet.

Feltűnik egy liechtensteini luxus-Mercedes

Közel egy óra hiábavaló várakozás után kiszúrnak a vámosok egy svájci rendszámos Skoda Superbet. Mindenki beugrik a kocsiba, azonnal utána iramodunk. Már út közben azon tanakodunk a fotós kollégával, hogy ez a jármű talán nem különösebben gyanús, még egyszerűbben fogalmazva, nem az a tipikus rosszfiús autó, de persze sosem lehet tudni. Miután utolérjük, az anyósülésről András kilógat egy piros fejű tárcsát, és betereljük a kocsit a közeli parkolóba, ahol már vár minket az akciót végrehajtó vámos csapat másik fele egy zöld-fehér Volkswagen Transporterrel.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Ez a svájci rendszámos Skoda is az Európai Unión kívülről érkezett, ezért ellenőrizték. Sofőrje gyorsan igazolta magát

"Jó napot kívánok! Miben segíthetek?" - kérdezi magyarul a sofőr a legkevésbé sem meglepett vámosoktól. Az iratokat ellenőrző egyenruhások és a férfi között rendkívül udvarias, de nem túl hosszú beszélgetés alakul ki. Csakhamar kiderül, hogy svájci-magyar állampolgár a férfi, teljesen legálisan használja az unióban a kocsiját. További jó utat kívánnak neki az ellenőrzést követően a vámosok, a csapat fele visszakanyarodik a kiindulási pont irányába, mi viszont itt maradunk.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Precízen ellenőrizték a kötegnyi iratot a csoport tagjai

Bekukkantunk a Transporterbe, amely komplett guruló iroda, asztallal, laptoppal, hátrafordítható első ülésekkel. Belterének oldalfalához préselt falapokból ügyesen összeszerelt szekrényeket rögzítettek, a parányi ajtókon feliratok: "Jövedéki kódex", "Okmányvizsgáló készülék", "Röntgenkezelési útmutató". Ha egy sima okmányellenőrzéssel nem tudják eldönteni, minden legális-e a megállított kocsival vagy a vezetőjével kapcsolatban, akkor ide ültetik be a sofőrt, akivel kitöltetnek egy jegyzőkönyvet. "Hozunk egy járművet" - szakítja meg a nézelődést a rádióból egy hang. Kiszállunk, pár perc múlva feltűnik a vámos kocsi mögött egy liechtensteini rendszámos Mercedes-Benz CLS.

Tájékoztatás az APEH-nek és a rendőrségnek

Információink szerint a luxuskocsijuk eredetét igazolni nem tudó autósok ellen vagyonosodási vizsgálatot indíttat az APEH-hel a VPOP. Erre vonatkozó kérdésünkre a vámhatóság azt válaszolta, hogy "nincs hatáskörük" ennek az elrendelésére, "ugyanakkor az egyes eljárások során tapasztalt körülmények függvényében a vámhatóság tájékoztatást ad az APEH részére (például más tagállami vámkezelés elvégzését igazoló vámokmány bemutatása esetén az áfa megfizetésének vizsgálata érdekében), továbbá indokolt esetben a rendőrhatóság felé is megteszik a szükséges intézkedéseket.



"Maga sem tudja elolvasni, meg én sem"

Szemernyit sem lepődünk meg azon, hogy ennek sofőrje is magyarul szólal meg. A szokásos forgatókönyv szerint elsőként a személyi iratokat és a jármű okmányait kérik tőle, mire a férfi hátramegy a csomagtartóhoz, és annak padlózata alól, a pótkerék mellől előhúz egy zacskónyi dokumentációt. Azt mondja, hogy előző nap a nyíregyházi vámudvarban járt, ahol biztosították róla, hogy ezekkel a papírokkal teljesen legálisan használja Magyarországon a ránézésre vadonatúj autót.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

A vámosok mindent fotóznak és filmeznek ...


A középkorú férfi elmondása szerint egy külföldi cég magyar alkalmazottjaként használja itthon a járművet, kizárólag munka céljából. "És a hölgy milyen minőségben utazik?" - kérdezi a vámos a húsz év körüli, hosszú szőke haját ujjával csavargató utastársra mutatva. "Barátnő" - feleli a férfi, majd gyorsan hozzáteszi: "Ő is a kinti cég alkalmazottja." Ellenőrzik az ő iratait is, nincs vele semmi gond, a vámosok viszont hiányolják a nyíregyházi vámhivatal visszaigazolását és a munkaszerződést, ami igazolná, hogy az autó tulajdonosaként megjelölt külföldi cég alkalmazottja a férfi.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

... amíg meghallgatják a járművek vezetőit. Ezúttal egy óráig tartott a beszélgetés, az iratok ellenőrzése és a jegyzőkönyv kitöltése


"Már úton van a munkaszerződés, most fordítják. Az egy angol nyelvű papír, maga sem tudja elolvasni, meg én sem" - magyarázza a sofőr, mire a vámos rávágja: "De én el tudom." "Bocsánat, nem akartam megbántani, a lényeg, hogy van szerződés, és jön is, hamarosan elolvashatják" - folytatódik a beszélgetés, amely végig udvarias, senki nem mutatja a türelmetlenség jeleit, de a feszültség mégis tapintható. A válasz nem győzi meg a VP munkatársait, akik megkérik a férfit - aki közben többször telefonál -, hogy üljön be a buszba kitölteni a jegyzőkönyvet.

Irány a váci hivatal

Néhányszor telefonálnak a vámosok is, tanakodnak, majd közel egyórányi faggatózás, iratellenőrzés és jegyzőkönyvtöltés után az a döntés születik, hogy bekísérik az Észak-Pest Térségi Vám- és Pénzügyőri Hivatalba az autót. Hogy ez az ő döntésük volt, vagy a vonal végéről jött utasítás, nem derül ki számunkra. Elveszik a férfi iratait, aki jobb híján beáll a konvojba. Elöl megy az S-Max, középen a CLS, majd a Transporter, így haladunk Vácig.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Mintegy száz nagy értékű kocsit ellenőriztek az elmúlt hónapokban, amelyből húszat bekísértek az illetékes vámhivatalba

A vámparancsnokság épületében fehér inges, a váll-lapján aranycsillagot viselő férfi üdvözli az érkező kollégákat, akiknek - a Mercedes sofőrjéhez hasonlóan - szintén felveszi az adatait a rácsos ablaknál ülő portás bácsi. Felkísérik az emeletre a férfit, számunkra ezen a ponton véget ér a riporteri munka.

Két nappal az eset után kíváncsian érdeklődtünk a VPOP-nál, mi lett az eljárás vége. "Vámtitoknak minősülő adatra tekintettel a vám- és pénzügyőrségnek nem áll módjában adatot szolgáltatni" - érkezett a válasz, vagyis sosem tudjuk meg, hogy a hazai törvényeknek megfelelően használta-e a magyar férfi Magyarországon a liechtensteini rendszámos Mercedest.

Tízmilliókat is fizethet, aki lebukik

Közel száz nagy értékű autót ellenőriztek az elmúlt hónapokban a VP munkatársai, amelyek közül húszat "közvetlen vámfelügyelet alá vontak", azaz lefoglaltak. A kocsik addig maradnak náluk, ameddig a használójuk nem fizet. De mit kell fizetni, ha valakiről kiderül, hogy simliskedett az EU-n kívüli rendszámmal?

A jogszerűtlen gépjárműhasználat megállapítása esetén a vámhatóság tízszázalékos vámot és 25 százalékos áfát állapít meg a jármű vámértékét alapul véve (ez összesen a gépjármű értékének 37,5 százalékát jelenti, mivel a vám és az autó értéke az áfa alapját képezi). Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy amennyiben a hatóság intézkedését követően fizetik meg a vámtartozást, úgy az említett 37,5 százalékos mértékű vámtartozás mellett annak 50 százalékát jelentő vámigazgatási bírságot is meg kell fizetni. Az említettek miatt a vámhatósági ellenőrzés eredményeként fizetendő összeg a gépjármű értékének az 56,25 százalékát teszi ki.

Vegyünk hasra ütés alapján egy húszmilliót érő autót, amelynél a fentiek szerint 11,25 millió forintot kell fizetni. A vám és a regisztrációs adó ennél kevesebből kijött volna. Ha valaki nem fizeti meg a kiszabott összeget, akkor a vámhatóság értékesítheti a kocsit.