Szuperkönnyű elektromos autóban látja a jövőt a BMW

Vágólapra másolva!
Egy kétnapos, fejtágítós kurzus keretében a BMW megmutatta, pontosabban fogalmazva inkább a retinánkba égette és a memóriánkba döngölte, min dolgozik gőzerővel és milyennek képzeli a jövő autóját. Három év múlva már a szalonokban lesz a bajorok konnektorról tölthető, négyüléses városi kisautója, szénszálas karosszériával, hátsókerék-hajtással és csillagászati árcédulával.
Vágólapra másolva!

Forrás: BMW

Íme egy elhivatott BMW-mérnök és egy csinos elektromos motor
(Még több kép a galériában, kattintson a képre!)

Bevallom, imádok autógyárakba szervezett bemutatókra járni, ahol komplett és kész járművek helyett különböző részegységeket és munkafolyamatokat mutatnak be derék és elhivatott mérnökemberek. Öröm nézni, milyen élvezettel lubickolnak a rájuk bízott részfeladatokban ezek a deres halántékú urak, ami adott esetben lehet, hogy egy autó kilincseinek, szellőzőrendszerének vagy éppen belső világításának megtervezése. Ha mindenki ilyen elhivatott lenne a munkájában, az emberiség valószínűleg már a Mars meghódításán is túl lenne, mivel azonban nem várható el senkitől, hogy betegesen ragaszkodjon egy kapcsolási rajzért, némileg elfogadható, hogy még csak most kezdünk kievickélni a benzinfaló motorok évszázados egyeduralmából.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

A BMW vezető formatervezője bemutatja a jövőt

Ahogy azt a legtöbb autógyár, a BMW is az elektromosságban látja a jövőt. Tettek ugyan némi kitérőt a hidrogén felé, de nyilván rájöttek, hogy előbb lehet majd pénzt keresni konnektorról is tölthető járművekkel, mint megvárni azt, hogy minden sarkon legyen egy hidrogénkút, már ha az lesz egyáltalán a jövő üzemanyaga. A BMW tehát lerakta a voksát az elektromosság mellett, olyannyira, hogy Bosch-sal és a Samsunggal közösen belevetette magát az akkumulátorok fejlesztésébe, jelenleg ugyanis ez az elektromos autók Achilles-sarka: nehezek és sajnos nagyon drágák a korszerű telepek.

Forrás: BMW

Ez az asztalnyi valami egy akkumulátor, mögötte az elektromos motor

A bajorok a fantáziadús project i munkanéven kezdték el a jövő elektromos autójának megépítését valamikor 2007 második felében, és mindezt olyan lendülettel tették, hogy 2008 novemberében már be is mutattak egy elektromos meghajtású Minit a Los Angeles-i autószalonon. A premier helyszíne nem volt véletlen, ugyanis a bemutató után Amerikában, azon belül is Kalifornia államban több száz elektromos Minit állítottak forgalomba. Az autók egy részét kisorsolták, egy részük újságírókhoz került, míg egy jelentős hányadukat bérelni lehetett, de mindegyik a BMW tulajdonában maradt egy egészen egyszerű ok miatt: az egész elektromos Mini-projektet egy gigantikus közúti tesztnek szánta a BMW.

Forrás: BMW

Jelenleg is több mint 600 elektromos Mini szaladgál világszerte

A minis kísérlet olyan jól sikerült, hogy időközben 612-re emelték a tesztben futó autók számát, amelyekből jutott Angliába, Németországba, Franciaországba, de még Japánba is. A felhasználók közlekedési szokásaiból az kristályosodott ki a BMW számára, hogy átlagosan 14 körül van az egy nap alatt megtett kilométerek száma, így nem is csoda, hogy a tesztalanyok csak heti egyszer-kétszer kötötték rá a konnektorra a Miniket a várt napi egyszeri töltögetés helyett. A világméretű tesztsorozat eredményeire támaszkodva a BMW egy újabb lépcsőfokára lépett project i nevű tervének, és elkezdtek egy teljesen új elektromos autót építeni.

Ennek az autónak jelenleg Megacity Vehicle a neve, amiből már sejthető, hogy városi használatra szánja a német gyár, és ha minden igaz, akkor 2013-ban már kapható is lesz. Az autó neve valószínűleg megváltozik majd, mire a szalonokba ér, de egyelőre azt sem lehet tudni, hogy milyen márkanév alatt jelenik majd meg, mivel eddig csak annyit közöltek, hogy a BMW-csoport egy almárkájának a neve alatt fut majd. Ez innentől kezdve akár lehet Mini is, de az sokkal kézenfekvőbb, hogy az elektromos autóinak a BMW egy új márkát alapít, ahogy erről volt szó korábban is, és I-setta néven jelenik majd meg a bajorok első szériagyártású elektromos autója.

Forrás: BMW

Szénszálból készül a Megacity karosszériája, az alváz alumínium

A Megacity Vehicle-ről rengeteg dolgot elcsepegetett a BMW a kétnapos tanulmányút során, többek között életnagyságban megmutatták a készülő autó vázát és a hajtásláncának néhány elemét, valamint megvillantottak néhány grafikát is a készülő formatervről, ám ez szerintem csak porhintés volt. Mivel az elektromos autóknak cipelniük kell a több száz kilogrammos akkumulátoraikat, súlyhátrányban vannak a benzinesekhez képest, ráadásul a telepek rengeteg helyet foglalnak el. A BMW ezt a problémát úgy próbálja megoldani, hogy ahol lehet, pillekönnyű anyagokat használ, az akksikat meg egyszerűen eldugta.

Itt van mindjárt a karosszéria: hagyományos, de egyben dögnehéz acélszerkezet helyett a BMW mérnökei szénszálból készült utascellát álmodtak meg, ami eddig csak néhány kézzel készült szupersportautó és a Forma-1-es mezőny kiváltásága volt. A szénszálból készített kabin alatt egy alumínium alváz lapul, ebben kapott helyett a Megacity Vehicle litium-ion akkumulátora és a hátsó tengely fölé épített elektromos motor - igen, ez a BMW is hátul hajt majd. A tengelytávról természetesen nem árultak el adatokat, de amikor kávészünet volt, kíváncsiságból tyúklépésben lemértem a kiállított karosszériák mellett, nagyjából mire számíthatunk. Büszkén jelentem, hogy ha pontos a lábszámolás, akkor 2,7 méter körül lesz Megacity tengelytávolsága.

Forrás: BMW

Az ActiveE koncepció hajtásláncát kaphatja meg a Megacity


A Megacity hajtásláncáról elég kevés dolgot árultak el, ugyanakkor mégis nagyjából sejteni lehet, mi várható a szériaváltozatban, hiszen a BMW időközben bemutatott egy ActiveE nevű elektromos tanulmányautót, amelynek hajtásláncát úgy tervezték, hogy bevallottan a Magacity lebegett a fejlesztők szeme előtt. Az ActiveE elektromos rendszere hasonlít ugyan a Mini E-ére, ám azért vannak lényeges eltérések: a Mini 204 lóerejével szemben az AcitveE, "csak" 170 lóerős, míg a nyomatéka 250 newtonméter. Egy feltöltéssel állítólag 160 kilométert lehet megtenni, a lítium-ion akkumulátorok 4,5 óra alatt tölthetők újra. Szerintem nem tévedünk nagyot, ha hasonló paraméterekre számítunk a Megacity esetében is, de nyilván több teljesítménylépcsőben kínálja majd az autóit a BMW.

Forrás: BMW
Állítólag valahogy így fog kinézni az elektromos BMW

Ami a Megacity külsejét illeti, itt ködösített a legtöbbet a BMW, mert ugyan megmutattak egy előzetes formatervnek szánt grafikát az autóról, ám ez jól láthatóan köszönő viszonyban sem volt a korábban már emlegetett szénszálas karosszéria formájával. A grafikán kupészerű tetővonalat álmodtak az autónak, ám a valóságban a Megacity karosszériája inkább egy miniatűr bunkerre hasonlít, ezért sokkal valószínűbbnek tartom, hogy a szériaérett változat inkább az ős-Isetta kedvesen bumfordi gombócságából merít majd ihletet, és valahogy úgy fog kinézni. Érdekes adalék még, hogy a kiállított karosszériákon jól láthatók voltak a hátsó ajtók fordított felfogatási pontjai, így - akárcsak a Mini Clubmannél - a Megacity esetében is ellövi majd a BMW a visszafelé nyíló hátsó ajtó poénját. Amúgy a Megacityt egy kisebb, négyüléses egyterűnek kell majd elképzelni nem túl nagy csomagtérrel, hiszen az elektromos motor elég sok helyet elvesz majd poggyásztérből.



Ez egy neten keringő nem hivatalos kép a Megacityről, szerintem inkább valahogy így fog kinézni


A BMW állítása szerint városlakó, az átlagnál jobban kereső értelmiségiek veszik majd a Megacityt, amely 2013-ban állítólag már a szalonokban lesz. Sajnos a felhasznált anyagok, mint például a szénszálas karosszéria vagy a nagy halom litium-ion akkumulátor az autó aljában garantálja, hogy kezdetben a Megacity csak a gazdagok kiváltásága legyen. Vegyük csak alapul például a már jelenleg is kapható és tízmillió forintnál drágább Citroën C-Zérót, amely lényegében egy fapados japán kisautó fejlett elektromos meghajtással. El tudják vagy pontosabban merik képzelni, mennyibe fog kerülni mindez kerülni szénszálas karosszériával, alualvázzal és egy BMW-emblémával? Az ár mellett egy másik nagy kérdés még az elektromos autók kapcsán, hogy szép dolog ez a lépten nyomon emlegetett zéró emisszió, de arról az apróságról nem szabad elfeledkezni, hogy az elektromos autó is szennyezi a környezetet, csak éppen nem helyben füstöl.

Ha kíváncsi, milyen az elektromos Minivel száguldozni, lapozzon!