Nyolc kilométert is mehetett szemben az M3-ason balesetet okozó autós

M3-as autópálya, kerekharaszti pihenő, autóbalesetben életét vesztette Arnóth Sándor fideszes országgyűlési képviselő, Püspökladány polgármestere egy az autópályára szemből felhajtó autós miatt
Vágólapra másolva!
Egyelőre nem tudni, hol hajtott rá az autópályára a szerda éjjel halálos balesetet okozó kocsi, de az első csomópont a tragédia helyszínétől nyolc kilométerre van. Az ütközésben hárman haltak meg, köztük Arnóth Sándor püspökladányi polgármester is. Megnéztük, mennyire egyértelműek és láthatók a rossz irányba haladásra figyelmeztető jelzések.
Vágólapra másolva!

Fotó: Féjja Zsolt [origo]
A kerekharaszti Mol-kút az M3-as Miskolc felé vezető oldalán. A bal oldali oszlop tetején az autópálya-kezelő egyik kamerája látható

"Biztos, hogy itt ment fel" - mondta az [origo]-nak az M3-as autópálya 50-51. kilométerszelvényénél lévő benzinkút egyik alkalmazottja csütörtökön délelőtt. Bár csak reggel állt munkába, a szintén nappalos kollégáival együtt úgy véli, a kerekharaszti pihenőnél hajthatott fel a pályára az az autó, amely szerdán éjjel az M3-as Miskolc felé vezető oldalán, de Budapest felé hajtott, és frontálisan ütközött egy szabályosan haladó kocsival. A vétlen autóban utazó Arnóth Sándor püspökladányi polgármester és sofőrje, valamint a vétkes autós is életét vesztette.

A baleset a 41,9. kilométernél történt, de a rendőrség egyelőre az autópálya-kezelővel és a benzinkutakkal közösen vizsgálja, hol hajthatott fel a rossz irányba a kocsi - mondta az [origo]-nak a kerekharaszti pihenőnél Beluzsárné Belicza Andrea, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője.

Fotó: Féjja Zsolt [origo]Fotó: Féjja Zsolt [origo]

A galgai pihenőhely a Miskolc felé vezető oldalon. Egy tábla jelzi, hogy nem erre kell felhajtani, de életszerűtlen, hogy valaki megforduljon a szűk pihenőhelyen



Fotó: Féjja Zsolt [origo]
Ezt látja, aki rossz irányba hajt fel a pályára a galgai pihenőtől

Valószínűbb azonban, hogy a már említett Mol-kútnál hajtott fel szemből a balesetet okozó autós, a kutasok szerint a tanúkihallgatást végző rendőrök is így gondolják. Ez nem csak egy pihenő egy benzinkúttal, hanem egy felüljárós csomópont is, tehát korántsem biztos, hogy a benzinkútnál tankolt a vétkes autós, majd visszafordult, lehet, hogy Kerekharaszt felől érkezett, és nem ment át az M3-as fölötti felüljárón (az ábrán zölddel jelöltük a helyes utat), hanem Miskolc felé kanyarodott, majd visszafordult (piros vonal).

Forrás: Google Maps
Zöld nyíl jelzi, merre kell felhajtani Budapest felé az autópályára. A piros vonalon lehet a szembejövő oldalra jutni (nagyításhoz kattintson a képre!)

Ebben az esetben is több jelzést kellett figyelmen kívül hagynia: a benzinkút előtti kereszteződésben KRESZ-tábla jelzi, hogy csak jobbra, a kútra szabad kanyarodni, és bár a burkolatra nem festettek ezt megerősítő nyilat, a sáv festése is a benzinkútra vezet. A felhajtónál ráadásul két behajtani tilos tábla is van, és egy kissé kopott festésű nyíl is az aszfalton.

Fotó: Féjja Zsolt [origo]Fotó: Féjja Zsolt [origo]

Ez a kerekharaszti benzinkút előtti kereszteződés. Útburkolati nyíl nincs, de tábla jelzi a haladási irányt (bal oldali kép). Ha valaki mégis balra kanyarodik, két behajtani tilos! figyelmezteti (jobb oldali kép)

A benzinkút alkalmazottai szerint - akik nem dolgoztak éjjel - változó a forgalom nagysága a kútnál éjjel fél tizenegy körül (akkor történt a baleset), de "akkor még a pálya is mozog". Úgy gondolják, tévedésből lehetetlen rossz irányba felhajtani az M3-asra. Ha tényleg itt ment rá az autópályára a balesetet okozó autós, akkor nyolc kilométert kellett a forgalomban szemben megtennie az ütközés helyszínéig. Ha szándékosan hajtott forgalommal szemben, akkor bárhol könnyedén megfordulhatott.

Forrás: [origo]
Tenyértáblák a hasonló balesetek ellen

Tavaly novemberben a Lágymányosi hídnál történt halálos baleset, mert egy autós tévedésből a híd lehajtóján ment fel az útpályára. Az eset után a Főváros és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kezdeményezésére felülvizsgálták az összes budapesti híd- és autópálya-felhajtót, valamint az összes osztott pályás útra vezető felhajtó csomópont forgalmi rendjét.

A Lágymányosi hídnál újrafestették a burkolati jeleket, de a BKK azt is kérte, hogy vizsgálják meg a többek között az osztrák autópályákon is elterjedt tenyértáblák bevezetésének lehetőségét. A vizsgálatok eredményeként, a BKK-val közösen kiválasztott huszonkét helyszínen új, tenyértáblákat helyez el az Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF). A tenyértáblák célja a közlemény szerint "a forgalombiztonság növelése és az emberi figyelmetlenségből eredő téves szembemenetel valószínűségének további csökkentése".



Frissítés: a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság pénteki tájékoztatása szerint a vétkes autós nem eltévesztette a felhajtót, hanem szándékosan fordult meg az autópályán.