hirdetés

Autóínséges időkben sem kellett mindenkinek a nyereménykocsi

2011.04.03. 13:24

Több mint 90 ezer autót sorsolt ki az OTP a gépkocsinyeremény-betétkönyv ötvenéves története során. Volt, aki egyszer egy Wartburgot, tizenkét évvel később pedig egy Lada Samarát nyert, de egyiket sem vette át. Nincs azonban raktár ma már kincset érő, nullkilométeres veterán autók százaival, a bank az új autókat sem őrzi, évtizedekkel később is kifizeti viszont a kocsi értékét.

Fotó: Balogh Bence
Nem csupán befektetési forma, fogalom a gépkocsinyeremény-betétkönyv

Az autóval szegényesen ellátott szocialista táborban, ahol egy azonnal elvihető használt autó többet ért, mint egy évek múlva érkező új, a gépkocsinyeremény-betétkönyvnek valóságos kultusza alakult ki. Minden befektetési formánál reménytelibb és izgalmasabb volt kiváltani egy néhány száz forintért megkapható oklevelet, amellyel havonta egy csapásra autóhoz lehetett jutni.

1961. augusztus 12-én sorsolták ki az első kocsikat, összesen harmincegy ma már igazi ritkaságnak számító négykerekű álmot, a merész terveit utolérni képtelen szocialista ipar büszkeségeit, Warszawa M20-asokat, Moszkvics 403-asokat, Skoda Octaviákat és 500-as Trabantokat. Az OTP Bank, akkori formájában az Országos Takarékpénztár Nemzeti Vállalat a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalattól szerezte be a nyereményautókat.

Forrás: [origo]
Az 1961-es első sorsoláson Warszawát, Moszkvicsot, Skodát és Trabantot lehetett nyerni

A kínálat a következő években olyan vonzó típusokkal bővült, mint a státusszimbólumnak számító Zsiguli, a kényelmesen ringatózó Dacia, a majdnem nyugati Zastava, a ritka Polski Fiat 125p és kistestvére, a 126p, a lemezhangú Wartburg és a legalacsonyabb presztízsű Zaporozsec, amelynek ablakába "Nem vagyok hülye, nyertem" feliratot ragasztottak a mentegetőző tulajdonosok. Később Renault-k és Fiatok is a listára kerültek, ötven év alatt 91 015 autó talált boldog gazdára.

Forrás: [origo]
Később Zsigulival, Daciával, Polski Fiattal és Zaporozseccel bővült a kínálat

A legutóbbi, 276. sorsoláson, március 16-án 906 056 betétkönyv vett részt, ebből 80 157 darab ötvenezer, 85 386 darab húszezer, 236 968 darab tízezer, 503 527 darab ötezer forint értékű volt. A legnagyobb nyerési eséllyel az ötvenezres szelvény kecsegtet, mivel nyolcra csökkent a kiosztott autók száma, ebből hármat a legnagyobb címletet megváltók kaptak. A rendszerváltás a sorsolási rendszer és a típuskínálat átalakulását is hozta.

Forrás: [origo]
A rendszerváltás után döntően kisautókat, köztük magyar Suzukikat is sorsoltak

A 2000-es évektől hetven különböző autó szerepelt a listában, amely mára négyre csökkent. Zártkörű pályázat útján dől el, melyik kereskedőtől veszik át a kiválasztott típusokat, amelyekről a nyereményalapban levő összegtől függően döntenek, úgy, hogy minél több szelvényt sorsolhassanak ki - ezért válogatnak az elérhető legolcsóbb modellek közül. A betétkönyv népszerűsége máig töretlen, sokan mégis egyszerűen megfeledkeznek róla.

Forrás: [origo]
Legutóbb Peugeot 107-est, Toyota Aygót és Yarist, valamint Chevrolet Sparkot húztak

Az OTP nyilvántartásában összesen 718 át nem vett autó szerepel, köztük egy 1982-ben kisorsolt Wartburg 353 és egy 1994-ben megnyert Lada Samara - ugyanaz nyerte mindkettőt. Ha egy fiók mélyéről elő is kerülne a szelvény, a nyereményről nem, az autóról azonban mindenképpen le kell mondania a tulajdonosnak. "A kocsikat sohasem őrizte az átadásig a pénzintézet" - tudta meg az [origo] Szabó Judittól, az OTP Bank kommunikációs munkatársától.

Egy zsírúj Wartburgot jelentő szelvény valószínűleg akkor is óriási összegekért kelne el egy aukción, ha a veteránvizsga előtt költeni kellene a huszonkilenc éven át egy helyben álló kétüteműre, amely szerkezeti felépítése miatt a négyüteműeknél egyébként jobban viseli az ácsorgást. Ma már azonban csak az eisenachi négykerekű kisorsolásának idején érvényes árára lehet igényt tartani, de a mai nyertesek is választhatják a megnyert autó vételárát.

Forrás: [origo]
Egy 353-as Wartburg limuzint hagyott bent 1982-ben egy feledékeny nyertes

"Időről időre előfordul, hogy olyan betétkönyvekkel jelentkeznek, amelyeket az OTP Bank évekkel, adott esetben évtizedekkel korábban sorsolt ki. A nyereményigény nem évül el, ezért az ügyfelek a sorsolás időpontjától függetlenül hozzájuthatnak nyereményükhöz" - mondta el kérdésünkre Szabó Judit.

"A gépkocsinyeremény-betétkönyvek száma és állománya a válság ellenére sem csökkent számottevően, 2010-től pedig kis mértékben, de folyamatosan növekszik. A betétforma ilyen jellegű rugalmassága döntően a kis címletekre vezethető vissza" - tette hozzá. A betétkönyv akkor sem kidobott pénz, ha nem nyerünk vele, hiszen névértékén bármikor visszaváltható.

Cikkajánló

Fotó: Ocskay Zoltán (Veterán Autó és Motor)

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Forrás: [origo]

Szolgáltak és végük -
Moszkvics 407

Merénylet a Splash ellen -
Chevrolet Spark

Nagyszájú törpe -
Peugeot 107



Most
Top 12 óra
Ajánlat
Ajánlat
Ajánlat