Arcot kapott a Hyundai i30

hyundai i30
Vágólapra másolva!
Tudását senki sem kritizálta, azonban eddig meglehetősen szürke egyéniség volt a Hyundai kompakt modellje. Az új generációt megnéztük Frankfurtban, és kellemes csalódást okozott.
Vágólapra másolva!

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Elődjénél milliószor karakteresebb az új i30-as

Mostanában forr a levegő a Hyundai és testvérmárkája, a Kia körül. Kéthavonta mutatják be új modelljeiket, Frankfurtban is akkora csődület alakult ki a sajtótájékoztatójuk alatt, mintha egy kilenckerekű szupersportkocsit lepleztek volna le. Pedig nem, csak az új i30-ast, ami persze a legfontosabb modell lesz az európai kínálatban.

A Frankfurti Autószalon mélypontját kedden délben értem meg. Mivel a hosszúkás 6-os pavilonban csak egy közlekedő folyosó volt, és a koreaiak után közvetlenül a szomszédban kiállító Fiat, Lancia, és Alfa Romeo kezdte el a maga sajtótájékoztatóit, a levegőtlen kiállítótérben gyakorlatilag semerre nem lehetett közlekedni egy órán keresztül. Közben 40 fokhoz közelített a belső hőmérséklet az erős reflektoroktól, fotózni szinte semmit sem lehetett a tömegtől.

A Hyundainál beszédet mondott Allan Rushforth, az európai részleg igazgatója, aki elárulta, hogy év végén már elérik a 3 százalékos piaci részesedést. Utána következett Euisun Chung, a Hyundai elnökhelyettese, aki elmondta, hogy idén világszerte négymillió autót fognak értékesíteni, aztán szárazjégfelhőbe burkolva begurultak a standra az i30-asok.



Fotó: Gulyás Péter [origo]
Füstbe burkolva gördültek be a standra

Csak négy évet élt az előző nemzedék, amely azért volt mérföldkő a cég történetében, mert azt már Európában (Németországban), Európa számára tervezték, és Európában (Csehország) is gyártották. Korszerű motorjai, kedvező ára és garanciális feltételei miatt hamar kedvelt lett (a kompakt eladási rangsor hatodik helyezettje Európában), de egy valami nagyon hiányzott belőle: az egyéniség.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
A hátsó lámpa alakja az elsőkét ismétli meg

Felismerte ezt a Hyundai is, ezért az új generációnak sokkal karakteresebb vonalakat rajzolt Thomas Bürkle főtervező, egyszerűen jó ránézni, csak a bazári hangulatot árasztó 17 colos krómozott felnik rontják az összképet, sajnos a szalonon szinte minden kiállított példányon ezek voltak.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
A krómozott felnik túlzásnak tűnnek, koreai Hankook gumik voltak rajtuk

Az Audi és Volvo betegség már lassan a Hyundait is elérte, ugyanis az autóikat lassan csak a mérőszalaggal lehet majd megkülönböztetni, annyira hasonlítanak egymásra szemből. Az i30 és az i40 hatszögletű hűtőmaszkkal és ívelt fényszórókkal kialakított orra alig különbözik, hátul viszont sportosabb a kistestvér, a hátsó lámpák szépen rákanyarodnak a kilincseket végigfutó törésvonalra, ami aztán az első sárvédőn egy körívet ír le, hasonlóan az újabb Mazdákhoz.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Hossza két centit nőtt, a tengelytáv változatlan

Belül legalább akkora a fejlődés, mint kívül, az anyagokra egy rossz szót nem lehet ejteni, és az i40 műszerfala által inspirált vezetői környezet is modern és tetszetős. Kényelmes az ülése, a kormány helyzetét tág tartományban lehet beállítani. Egyetlen érdekes új gombot találtam a belsejében: a kormánytól balra van, és feladata az, hogy az elektromos szervo rásegítését lehessen vele beállítani, három fokozat létezik.

Forrás: Hyundai
Felül puhák, alul kemények a műanyagok, a dizájn abszolút mai
(Kattintson a képre a gyári fotós galériához!)

Mivel az előző i30 nemzedék sem számít öregnek még, ezért ne csodálkozzunk azon, ha a padlólemezt és a legtöbb motort megtartották a régiből, de szinte minden gyártó így csinálja ezt az alsó középkategóriában. Persze a 2650 mm-es tengelytáv még ma is nagynak számít, ezért nem kell szorongani a hátsó ülésen sem, a 378 literes csomagtartó 10 százalékkal múlja felül a régit. Bár hivatalosan még nem erősítették meg, csak megsúgták a bennfentesek, hogy készülőben van a kombi is, amely kijavítja az előd hibáját, a kicsinek számító csomagtartót: 415 helyett több mint 500 literes lesz a poggyásztere. Elsőként a típus történetében lesz háromajtós verzió is, de ennek a magyar piac szempontjából nincs nagy jelentősége.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Jövő tavasztól lehet majd megvenni, öt év garanciával

Új motor az i30-ban a közvetlen befecskendezéses 1,6-os benzines, amely 135 lóerős, viszont a korábbi indirekt befecskendezéses motor 126 lóerő helyett csak 120-at ad le. Szintén új az ix20-asból ismert 90 lóerős 1,4-es dízel is, talán ez számíthat a legnagyobb népszerűségre. 1,4-esből létezik benzines is 100 lóerővel, ez lesz a legolcsóbb, az árskála másik végén pedig az 1,6-os dízelek lesznek 110 és 128 lóerővel. Utóbbi a start-stop rendszerrel és fékenergia visszatáplálással 100 g/km alatti széndioxid kibocsátással rendelkezik, miközben 197 km/órás végsebességet biztosít.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
A közvetlen befecskendezéses 135 lóerős 1,6-os benzines az ix35-ből is ismerős lehet

Újdonság, hogy megjelent az extralistán a vezetőoldali térdlégzsák, a panoráma üvegtető, és az érintőképernyős navigációs rendszer. Az új i30 jövő tavasszal érkezik meg a magyar kereskedésekbe.