Francisco Lopez váratlanul nyerte meg az első szakaszt
Az esélyesek között talán Francisco Lopez volt az egyetlen, aki nem tudott komolyabban készülni a Dakarra, de az első szakaszon mégis ő kezdett a legjobban. A chilei versenyző még tavasszal a Tunisz rallyn bukott egy nagyot, és akkor úgy tűnt, hogy a törések miatt ki kell hagynia a Dakart. Hatszor műtötték meg, és különös figyelmet fordított a rehabilitációra is, így rajthoz tudott állni októberben a Fáraó rallyn, ahol a 36. helyen végzett. A gépátvételen "Chaleco" úgy nyilatkozott, hogy már annak is örül, hogy egyáltalán részt vehet a Dakaron, nem délelget komolyabb álmokat. Az első, 57 kilométeres szakaszt az első helyen fejezte be Marc Coma előtt, aki viszont csalódott volt, mert szerette volna megismételni a 2009-es Santa Rosa-i szakaszgyőzelmét.
Coma után Javier Pizzolito végzett a harmadik helyen, és szó szerint meleg fogadtatásban részesült, de nem csak a hőmérséklet miatt, hanem a tábor bejáratánál felsorakozó argentin szurkolók lelkesedésének is köszönhetően. A helyezésével a legjobb argentin motoros eredményt érte el a Dakar történetében. Mögötte Quinn Cody érkezett harminc másodperces különbséggel, őt pedig Jakub Przygonsky követi 49 másodperccel Lopez mögött az ötödik helyen. Cyril Despres közel két perces hátrányt gyűjtött be, a 13. helyről folytatja hétfőn a versenyt.
A Minik között csak másodpercek döntöttek
Az autóknál várható volt, hogy a 315 lóerős, háromliteres dízelmotorral hajtott Minik dominálnak majd, de azt nem lehetett tudni, hogy vajon ki kezdi a legjobban a versenyt. A rövid szakasz miatt nem derül ki, hogy ki van a legjobb formában, de azért az eredmény némileg elárulja, hogy fejben ki készült fel a legjobban a versenyre. Nos, Leonid Novitskiy, az idei tereprali világbajnok a 13. helyről indult, és a csapattársait, Holowczyz-ot és Peterhanselt a cél előtt nem sokkal érte utol, 5 illetve 9 másodpercet adva nekik. A nap végén tehát az első három helyen Mini található, őket Giniel De Villiers követi az új fejlesztésű Toyota Hilux-szal.
Alfie Cox új Volvo XC60-asa porrá égett az első szakaszon
A tavalyi győztes Nasser Al-Attiyah számára nem indult túl jól a verseny. Az első Hummer-ral töltött szelektív szakaszon 9 perc 45 másodperc hátrányt gyűjtött össze Novitskiy-jal szemben, mert 2 kilométerrel a célba érkezés után félre kellett állnia az olajnyomás-problémák miatt. Csapattársa, az ötödik helyen végző Robby Gordon 600 kilométeren keresztül vontatta be a katari versenyzőt a táborba, és valószínűleg egész éjjel szerelnek majd a Speed Energy csapat tagjai. A csalódásoknak ezzel még nincs vége, hiszen Alfie Cox sem ilyen Dakart képzelt el, amikor beült a vadonatúj Volvo XC60-ba. Annak ellenére, hogy befejezte a szelektívet, nem tudja folytatni a versenyt, mivel az autó kigyulladt és teljesen kiégett a célba érkezés után az út szélén. A versenyzők megúszták a balesetet, de a Pewano csapat hosszú idők óta dédelgetett álmainak sajnos ezzel egyelőre vége. A magyarok közül a Szalay-Bunkoczi kettős (Opel) remek teljesítménnyel a 22. helyet szerezte meg, az újonc Sebestyén Sándor és Bognár József élete első Dakaron szelektív szakaszát a 133. helyen fejezte be.
Szalayék csak a 45 fokos melegre panaszkodtak az első nap után
A quadosoknál Sergio La Fuente teljesített a legjobban az első szakaszon, így ő az első uruguay-i, aki szelektívgyőzelmet szerzett a Dakaron. Büszke lehet arra is, hogy a 2010-es győztes Marcos Patronellinek 54 másodpercet adott; a harmadik helyen Tomas Mafferi végzett 1 perc 7 másodperces hátránnyal.
A kamionoknál meglepetésre a Kamazok legjobb helyezése csak egy ötödik pouíció, viszont az első hatban három Iveco is található. Marcel van Vliet a második szakaszgyőzelmét szerezte meg, az elsőt még 2009-ben, szintén Santa Rosa-ban. Gerard de Rooy 26 mádosperces különbséggel a második, Franz Echter pedig 56 másodperccel lemaradva a harmadik lett.