Öregszik a magyar személyautó-állomány

Vágólapra másolva!
2008 óta két évvel emelkedett az interneten meghirdetett autók átlagéletkora, a kilenc évnél idősebb autók részaránya pedig a kínálatban 46 százalékról 56 százalékra nőtt.
Vágólapra másolva!

Forrás: Suzuki

A használtautó.hu portál elemzése szerint a tendenciát csupán az új autók piacának élénkülése és a minőségi használtautó-import felfutása együttesen fordíthatja meg. Fodor László, a szakportál értékesítési vezetője szerint az elmúlt négy év adatait vizsgálva egyértelműen megállapítható a hazai személyautó-flotta rohamos öregedése. "A meghirdetett autók átlagéletkora immár a 11 évhez közelít. Mindez nem meglepetés, ha tudjuk, hogy néhány év alatt a negyedére zuhant az utánpótlást biztosító újautó-eladások száma, és a használatutó-import is jelentősen visszaesett az elmúlt időszakban" - tette hozzá.

A teljes személygépkocsi-állomány életkorának átlaga ennél is magasabb, a statisztikai hivatal legutóbbi adatai alapján a 12 évhez közelít. Az eltérés oka, hogy sok öreg autót már nem is hirdet meg a tulajdonosa, hanem a forgalomból történő végső kivonásáig használja azt, mivel használati értéke számára magasabb, mint a vételár, amit kaphatna érte. Ráadásul az adás-vétel járulékos költségei - átírási illeték, eredetvizsgálat, új törzskönyv, új forgalmi - együttesen több mint 50 ezer forintot tesznek ki, ami már könnyen összemérhető a régi autó teljes vételárával.

A portál közölte: napjainkban az 1-3 éves autók piacán jelentős a hiány, a legerősebb kínálat a 4-6 éves szegmensben tapasztalható. Ezt követően évről évre folyamatosan csökken az eladásra kínált autók mennyisége, miközben az átlagos ár 3,5 millió forintról fokozatosan a tizedére esik vissza. A mennyiségi tendencia a 20 év feletti szegmensben tovább folytatódik, árban azonban 30 év körül ismét emelkedés kezdődik: ez már az oldtimer kategória, a muzeális autók piaca.

Az állomány öregedését mutatja az a tény is, hogy néhány év alatt a 0-2 éves autók részesedése a teljes kínálatból 10-ről 7 százalékra esett vissza, miközben a 9 évnél idősebb autók aránya a kínálati palettán 46-ról 56 százalékra ugrott.

A Hasznaltauto.hu szerint a személyautó-állomány öregedését az új autók eladásának lassú felfutása önmagában nem fogja tudni megállítani a következő egy-két évben. Az év elején jelentősen kedvezőbbé váló regisztrációs adó azonban - tovább erősödő forintárfolyam esetén - már idén fellendítheti a minőségi használtautó-behozatalt is, és e két tényező együttesen képes lehet a tendenciát nem csupán lassítani, hanem kedvező esetben akár megfordítani is.